شناسهٔ خبر: 160293 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

طرح دو فوریتی مجلس برای حمایت از واحدهای اقتصادی متضرر از کرونا

پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تدوین طرح دو فوریتی برای حمایت از واحدهای اقتصادی متضرر از کرونا خبر داد.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  از تدوین طرح دو فوریتی حمایت از واحدهای متضرر از بیماری کرونا و کسب و کارهای کوچک خبر داد و گفت: شیوع بیماری کرونا در هفته های اخیر تمام کشورهای دنیا را تحت تأثیر قرار داده و این مسئله آثار و پیامدهای بسیاری را در تمام بخش ها به ویژه حوزه اقتصادی داشته است، از این رو باید راه کارهای مناسب در جهت رفع مشکلات فعالان اقتصادی به ویژه کسب و کارهای کوچک در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: بر اساس این موضوع در دو هفته اخیر اقدام به تدوین طرح دو فوریتی برای حمایت از فعالیت های اقتصادی به ویژه کسب و کار های کوچک کردیم، از این رو در این راستا و برای تدوین طرح از سه وزارتخانه گردشگری، صمت و جهاد کشاورزی درخواست ارائه گزارش کرده و در شرایط کنونی بخشی از اطلاعات و گزارش ها واصل شده است.

نماینده کرمان در مجلس اضافه کرد: پیش نویس طرح حمایت از واحدهای متضرر از بیماری کرونا و کسب و کارهای کوچک با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس با چند محور مهم طراحی شده است، یکی از محورهای اساسی این طرح، وضعیت منابع مالی فعالان اقتصادی و نحوه بازپرداخت اقساط تسهیلات است، البته اخیرا بانک مرکزی اقداماتی انجام داده اما این اقدامات کامل و جامع نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: یکی دیگر از محورهای مهم طرح مذکور، موضوع تأمین مالی جدید کسب و کارها است که قطعا در این رابطه باید تصمیمات لازم در بخش های مختلف بر اساس میزان و شدت خسارتهای مالی کسب و کارهای اقتصادی اخذ شود.

پور ابراهیمی تصریح کرد: یکی دیگر از ابعاد طرح حمایت از واحدهای متضرر از بیماری کرونا و کسب و کارهای کوچک، نحوه پرداخت مالیات کسب و کارهای اقتصادی از جمله مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد است که در این رابطه نیز تصمیمات خوبی از جمله تمدید زمان ایفای تعهدات مالی گرفته شده است. همچنین در بحث بخشودگی جرایم مالیاتی پیشنهاداتی مطرح شده است. از طرف دیگر یکی از مشکلات کنونی کسب و کارهای کوچک و متوسط اقتصادی، موضوع نظام بیمه ای و تأمین اجتماعی است که در طرح مذکور تصمیمات خوبی برای رفع این مسئله از جمله بخشودگی جرایم، تأخیر در پرداخت تعهدات و استمهال تعهدات بیمه ای در نظر گرفته شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در طرح مذکور همچنین موضوع تأمین و واردات مواد اولیه و کاهش تعرفه واردات دیده شده است که تحقق این مسئله می تواند در حمایت از کسب و کارهای اقتصادی بسیار اثرگذار باشد. اتخاذ تمهیداتی در حوزه بازار بورس و ارز از دیگر محورهای طرح محسوب می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: امروز در جلسه مجازی مجلس موضوع طرح حمایت از واحدهای متضرر از بیماری کرونا و کسب و کارهای کوچک مطرح شد که خوشبختانه این مسئله مورد حمایت و استقبال رئیس مجلس و نمایندگان قرار گرفت، از این رو مقرر شد که این طرح به صورت مشترک در کمیسیون های اقصادی و حمایت از تولید مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا پس از نهایی شدن، در ابتدای سال آینده با برگزاری جلسات علنی مورد رسیدگی قرار گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما