شناسهٔ خبر: 160078 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیت‌الله میرباقری: بیماری اخیر جنبه جنگ سیاسی ـ اقتصادی دارد

میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کرونا جنبۀ جنگ اقتصادی و سیاسی دارد، گفت: این نگرانی وجود دارد که این مسئله، به‌حدی با سیاست‌های ناپاک جهانی آمیخته شود که اعتبار علم پزشکی را از بین ببرد و پاشنه‌آشیلی برای آن شود.

به گزارش «نماینده»، سیّدمحمّدمهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری در بیاناتی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: این بیماری جدیدی که در جامعه شیوع پیدا کرده، چند چهره دارد. یک چهره از بیماری اخیر، همین چهرۀ ظاهری است که البته این چهره هم خودش ذووجوه است و ابعاد مختلفی دارد.

*جامعۀ پزشکی مجاهدان سربلندِ مبارزه باکرونا

وی، یک بُعد بیماری اخیر را مسائل بهداشتی دانست و گفت: ان‌شاءالله عزیزانِ جامعۀ پزشکی به‌خوبی از عهده این کار برمی آیند، به‌خصوص آنهایی که مجاهدان صفِ مقدم هستند. خداوند از آنها قبول کند و ان‌شاء‌الله قبول کرده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: تعبیر نورانی قرآن کریم این است: «مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً». از امام صادق(ع) در این باره سؤال شد، فرمودند: یعنی کسی در حال غرق شدن است و شخص دیگری خطر می کند و نجاتش می دهد، یا کسی در حال سوختن است و فردی خطر می‌کند و او را نجات می‌دهد.

میرباقری افزود: خدمات اخیر جامعۀ پزشکی هم همین‌طور است. کسانی در معرض خطرند و این بزرگواران خطر می‌کنند و به آنها رسیدگی می‌کنند و خدای متعال ان‌شاء‌الله ثواب احیای همه نفوس را به ایشان می‌دهد. ‌اینها نیتشان هم همین است و دوست دارند که اگر همه بیمار باشند، اینها فداکاری کنند و آنها را نجات دهند. خدا ان‌شاءالله کمکشان کند.

وی خاطرنشان کرد: این جنبه از واقعه، بحمدالله پیش می‌رود، و جامعۀ پزشکی ما ان‌شاءالله در این امتحان، موفق خواهد شد و سربلند بیرون خواهد آمد.

*کرونا و سیاست‌های ناپاک جهانی

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، جنبۀ ظاهری دیگر بیماری کرونا را، «جنگِ شناختی» دانست و با مهم توصیف کردن آن، گفت: متخصصان این عرصه باید به این موضوع بپردازند و از مسئولان رسانه ملی تقاضا می‌کنم که بزرگواری کنند و این جنبه را با زبان علمی و لسانِ کارشناسانه با مردم در میان بگذارند.

میرباقری با بیان اینکه این واقعه، جنبۀ جنگ اقتصادی و سیاسی دارد، تصریح کرد: این نگرانی وجود دارد که این مسئله، به‌حدی با سیاست‌های ناپاک جهانی آمیخته شود که اعتبار علم پزشکی را از بین ببرد و پاشنه‌آشیلی برای علم پزشکی شود و اعتماد عمومی را در جامعه جهانی به علم از بین ببرد.

وی افزود: من معتقدم جامعۀ پزشکی ما باید از هویت علمی خودشان دفاع کنند و در مقابلِ سیاست‌زدگی و دخالت سیاست‌های خبیث جهانی در این موضوع بایستند.

*مشاهدۀ دست تدبیر خدا در متن بلاها

عضو مجلس خبرگان، جنبه های باطنی بیماری اخیر را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در ورای همه جنبه های ظاهری، دست تدبیر خدا قرار دارد، تریح کرد: خدای متعال از ما متوقع است که همان‌طور که در خوشی‌ها دست خدا را می‌بینیم، در ابتلائات هم دست خدا را ببینیم. اگر کسی اهل دیدنِ دست خدا باشد، در خوشی‌ها که ببیند، در بلاء هم می‌بیند و در هر دو، این دست را و کار خدا را ستایش می‌کند. ما باید در ورای این صحنه‌های ظاهری، دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببینیم خدا با ما چه کار دارد؟

*شناخت خدا و ازدیاد ایمان و توکل، در همۀ احوال

میرباقری ادامه داد: امام حسین(ع) تعبیری در دعای عرفه دارند که: «إِلَهِی عَلِمْتُ بِاخْتِلَافِ الْآثَارِ وَ تَنَقُّلَاتِ الْأَطْوَارِ أَنَّ مُرَادَکَ مِنِّی أَنْ تَتَعَرَّفَ إِلَیَّ فِی کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَتَّی لَا أَجْهَلَکَ فِی شَیْ‏ءٍ». یعنی: آثار تو مختلف است، شب می‌رود و روز می‌آید، بیماری می‌رود و سلامت می‌آید، خوشحالی می‌رود و غصه می‌آید، جوانی می‌رود و پیری می‌آید، و من از این اختلاف آثار دانسته‌ام که تو از من این را می‌خواهی که در هیچ چیز از تو غافل نشوم؛ می‌خواهی خودت را در همه چیز به من نشان بدهی تا در همه چیز، تو را ببینم.

وی افزود: ما باید در بلاء هم دست الهی را ببینیم و بدانیم خدای متعال با ما یک کاری می‌کند و ما را تربیت می‌کند و به ما بیدارباش می‌دهد تا غافل نباشیم.

استاد درس خارج حوزه با اشاره به آیات قرآن گفت: خدا می فرماید ما وقتی پیامبران را به قریه‌ها می‌فرستادیم، اهل این روستاها را با سختی گرفتار می‌کردیم تا اهل تضرع شوند. خدای متعال از ما انتظار دارد که با وجود این سختی‌ها، در مقابل خدا خاشع و متواضع بشویم و دست‌به‌دامنِ خدا شویم و از او بخواهیم که ما را نجات بدهد.

میرباقری با بیان اینکه اسباب طبیعی سر جای خودش کار می‌کند، ولی همۀ این اسباب، در دست قدرت خداوند است، خاطرنشان کرد: در مناجات شعبانیه می‌خوانیم: «وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی». همه نفع و ضرر ما در دست اوست و خدای متعال به هیچ وجه نمی‌خواهد ما را اذیت کند، بلکه می‌خواهد ما بیدار و هوشیار شویم.

عضو مجلس خبرگان افزود: امیدوارم طوری با این واقعه برخورد کنیم که وقتی این حادثه گذشت، بر ایمان و اعتقاد ما و بر توکل‌مان به خدای متعال اضافه شده باشد و شهد شیرین بلا را چشیده باشیم.» 

نظر شما