شناسهٔ خبر: 159903 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مانع نسل‌کشی مسلمانان در هند شویم/ وزارت خارجه نباید ساکت باشد

پرویز سروری// عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب گفت: امروز سکوت معناداری را در دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به کشتار مسلمانان هند شاهد هستیم که این به هیچ وجه پسندیده نیست.

به گزارش «نماینده»، پرویز سروری، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شوای اسلامی و عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در رابطه با کشتار بیرحمانه مسلمانان در هند گفت: به نظر من اصل موضوع عمیق‌تر از آن چیزی است که ما در ظاهر می‌بینیم و در حالی که مسلمانها و هندوها سال‌هاست با آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند، امروز دست‌هایی در پشت پرده به دنبال اختلافات قومی و مذهبی در داخل هندوستان است.

وی افزود: به همین دلیل دستگاه دیپلماسی باید با بصیرت بالایی وارد شود و اجازه ندهد که یک جنایت و نسل کشی بزرگ در هندوستان اتفاق بیفتد.

وی همچنین گفت: تبعیض های آشکاری که افراد متمایل به آمریکا و اسرائیل در هندوستان برقرار کرده اند موجب اعتراضات وسیع مسلمانان هندوستان شده و به نظر من همان دستگاهی که این مصوبات تبعیض آمیز را وضع کرده امروز با تحریک عناصر افراطی تلاش دارد که جلوه ای از درگیری های قومی و مذهبی را در هندوستان نشان دهد در حالی که واقعیت ماجرا این نیست.

سروری با اشاره به اینکه صحنه سازی ها کار را دشوارتر کرده و لازم است هوشمندانه تر موضع گیری شود گفت: لازم است که همه کشورهای اسلامی و در راس آنها جمهوری اسلامی ایران که مدافع حقوق مسلمانان جهان است، دولت هندوستان را تحت فشار قرار دهند.

وی افزود: حوادث اخیر می تواند دامنه وسیع تری پیدا کند و منجر به خونریزی بسیار جدی در هندوستان شود و متاسفانه سکوتی که امروز بر دستگاه دیپلماسی کشور حاکم شده نگرانی‌های جدی در این زمینه ایجاد کرده است.

عضو سابق شورای شهر تهران تاکید کرد: در گذشته نیز شاهد شکل گیری چنین جنایت های قومی و مذهبی در هندوستان بودیم اما در سال ۷۱ تا ۷۴ رهبر معظم انقلاب که حساسیت بالایی در این زمینه دارند در آن زمان موضع گیری خیلی جدی داشتند و به دستگاه دیپلماسی کشور دستور دادند که به صورت فعال در این موضوع وارد شوند و در نهایت زمینه های یک اعتراض دیپلماتیک را شکل دادند.

وی افزود: ما امروز سکوت معناداری را در دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به این موضوع شاهد هستیم و این به هیچ وجه پسندیده نیست. به هر حال توقع این است که ما به عنوان مسئول رصد این حوادث در این موضوع واکنش نشان دهیم و به نوعی پشت پرده این اقدامات را افشا کنیم.

وی در ادامه گفت: دستگاه دیپلماسی کشور باید موضع گیری قاطعانه ای داشته باشد و از سازمان ملل و کشورهای اسلامی بخواهد که در رابطه با این موضوع مداخله جدی داشته باشند و به نظر من همه اینها می تواند زمینه یک اعتراض جدی را برای متقاعد کردن دستهای پشت پرده برای پایان دادن به این جنایت ها به همراه داشته باشد.

سروری درباره ملاحظاتی که در روابط میان ایران و هند وجود دارد و احتمالاً موجب انفعال دستگاه دیپلماسی در مواجهه با این جنایت شده تصریح کرد: ملاحظات دیپلماتیک همواره وجود داشته اما در عرصه بین المللی شاهد هستیم که کشورهای دنیا در موضوعات مختلف مواضع مورد نظر خود را اتخاذ می کنند و در کنار آن مبادلات تجاری و اقتصادی خود را از این مواضع تفکیک می کنند.

وی افزود: همانطور که ما به هند نیاز داریم، هند هم به ما نیاز دارد و دولت هندوستان باید بداند که اگر بخواهد به خاطر این ملاحظات هر اقدامی را علیه مسلمانان انجام دهد جمهوری اسلامی سکوت نمی کند و اقدامات آنها در نهایت به روابط دو کشور صدمه خواهد زد.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان گفت: از این نظر من فکر نمی کنم که ملاحظات دیپلماتیک مانع از حضور فعال جمهوری اسلامی در پایان دادن به این جنایات باشد و به نظر می رسد که اگر کشور ما به صورت یک دیپلماسی فعال در این عرصه حضور پیدا کند می تواند با رعایت ملاحظات این توقعات را نیز برآورده سازد.

نظر شما