شناسهٔ خبر: 159690 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

گلایۀ «حاجی دلیگانی،عضو کمیسیون برنامه و بودجه» از تنبلی دولت، در گفت وگو با «نماینده»

در اصلاح ساختار بودجه،نظر رهبر معظم انقلاب تأمین نشد

حاجی دلیگانی دولت بدون اصلاح ضعف‌های ساختاری، بودجه را در همان ظرف معیوب ریخته است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «نماینده» : با انتقاد از اینکه دولت در اصلاح ساختار بودجه کاهلی کرده است گفت: زیرساخت مورد نیاز وجود دارد اما دولت با تنبلی تمام، کار اصلاح ساختار بودجه را انجام نداده است درحالی‌که توانایی چنین اقدامی را داشت.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با انتقاد از دولت که در اصلاح ساختار بودجه دغدغه‌های مردم را در نظر نگرفته است اظهار داشت: اگر دولت در اصلاح ساختار بودجه قصد خدمت به مردم را داشت باید این کار را به نمایندگان مردم می‌سپرد تا بحث معیشت هم در آن گنجانده شود اما متأسفانه بدون نظر مجلس اصلاح ساختار بودجه را تهیه کردند و به جلسه سران قوا فرستادند و تأییدیه‌های لازم را گرفتند و به مجلس تقدیم کردند.

وی با تأکید بر اینکه دولت به معیشت مردم و اجرای قانون اهمیتی نمی‌دهد، افزود: چندین سال است مجلس در قانون بودجه، دولت را مکلف می‌کند تا یارانه سه دهک درآمدی جامعه را حذف کند اما دولت برای اینکه اثبات کند اجرای قانون مهم‌تر از تصویب آن است از اجرای این‌ قوانین صرف‌نظر کرد و اکنون‌که خود به مشکل خورده است موضوع را در اصلاح ساختار بودجه آورده است.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به اینکه این اصلاح ساختار بودجه تنها به‌منظور جبران درآمدهای ازدست‌رفته دولت است تصریح کرد: رفاه مردم مهم‌ترین موضوع از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بوده است اما واقعاً چقدر دولت در این زمینه برنامه ارائه کرده یا اقدامی انجام داده است.

به اعتقاد این نماینده مجلس، اگر اصلاح ساختار بودجه در مجلس انجام می‌شد حتماً تأمین مناسب کالاهای اساسی و حقوق متناسب با هزینه‌ها را در نظر می‌گرفتیم که در این صورت مردم متوجه گرانی‌ها نمی‌شدند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه اضافه کرد: بودجه‌ای را که دولت ارائه کرده است دارای اشکالات بسیاری است و مانند این است که بخواهیم استخری بسازیم که درون آن آب نگهداری کنیم، این در حالی است لازمه چنین اقدامی، احداث استخر است؛ بنابراین دولت باید آن استخر که عبارت است از اصلاح ساختار بودجه را می‌ساخت یعنی قالب بودجه را درست می‌کرد و سپس بودجه را درون آن می‌ریخت.

این نماینده مجلس ادامه داد: دولت بدون آنکه ضعف را اصلاح کند، در همان ظرف معیوب، بودجه ریخت.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با انتقاد از اینکه دولت نمی‌تواند بودجه‌ای که ارائه کرده است را اجرایی کند تصریح کرد: بودجه ارائه‌شده توسط دولت، بودجه مطلوبی نیست و نوع بودجه‌ریزی غلط است. یکی از اشکالات موجود آن است که برخی از منابع پیش‌بینی‌شده دولت، تحقق‌پذیر نیست.

نماینده مردم شاهین‌شهر در با توجه به نقش مجلس در خصوص اصلاح ساختار بودجه اذعان کرد: مجلس باید نسبت به اصلاح ساختار بودجه اقدامات جدی را انجام دهد در غیر این صورت بودجه اجرایی نخواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: به نظر من، مجلس باید ببیند چگونه می‌تواند این لایحه را اصلاح کند زیرا باید قانون به‌گونه‌ای اصلاح شود که قابلیت اجرایی داشته و در جهت بهبود وضعیت اقتصادی باشد. اکنون خواسته مردم حذف حقوق‌های نجومی، امکانات مفصل دستگاه‌های دولتی و شفاف‌سازی بودجه می‌باشد که مجلس و نمایندگان بایستی با اصلاح ساختار بودجه این دغدغه‌های مردم را کمتر کند.

وی ادامه داد: در اصلاح ساختار بودجه باید از هزینه‌های جاری کاسته شود تا مصارف غیر ضروری دستگاه‌های دولتی کاهش یابد و دولت بیشتر درآمد خود را برای مشکلات اساسی مردم اختصاص دهد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه تصریح کرد: دولت طی یک سال گذشته به‌هیچ‌وجه کارشناسان خود را نسبت به فراهم کردن منابع جدید برای تأمین بودجه نگمارده است و فقط بر اساس همان روش سنتی، برنامه‌ریزی کرده و رقم‌هایی را کم و اضافه کرده است؛ البته مشخص نیست که چنین اقدامی تحقق‌پذیر باشد.

وی افزود: پیش‌بینی دولت آن بود که در سال ۹۸ با فروش اموال و املاک، حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان به دست بیاورد که چنین امری امکان‌پذیر نبود. این در حالی است که پیش‌بینی دولت در حال حاضر آن است که با فروش اموال و املاک در سال ۹۹، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شود.

حاجی‌دلیگانی افزود: کل عملکرد دولت در بودجه سال ۹۸ نسبت به پیش‌بینی ۱۴ هزار میلیارد تومان، ۳۰۰ میلیارد تومان است.

حاجی‌دلیگانی با ابراز امیدواری نسبت به قطع وابستگی کشور به نفت اذعان کرد: قطع وابستگی کشور به نفت قابلیت اجرایی دارد و کاملاً امکان‌پذیر است؛ این یک نعمت است و ما باید خوشحال باشیم که ترامپ دور جدید تحریم‌ها را ادامه دهد تا ما بتوانیم راهکارهایی بیندیشیم و کشور را از نفت جدا کنیم؛ بنابراین این امر شدنی است اما نیاز به زحمت دارد و زمان‌بر است.

وی با انتقاد از نحوه عملکرد دولت افزود: متأسفانه دولت حاضر به کار کردن نیست و فقط نشسته، بالشت نرم زیر سرش گذاشته و یک‌مرتبه می‌خواهد بودجه‌نویسی کند.

حاجی‌دلیگانی با انتقاد از اینکه دولت لایحه‌ای برای ارقام یارانه‌های آشکار و پنهان در نظر نگرفته است گفت: دولت برای یارانه‌ها باید لایحه‌ای ارائه دهد اما متأسفانه تا این لحظه اقدامی نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در خصوص تأمین نظر رهبری در اصلاح ساختار بودجه گفت: در این زمینه آن‌گونه که مورد نظر مقام معظم رهبری بود انجام نشده است.

وی با ذکر یک مثال توضیح داد: هنگامی که مقام معظم رهبری بودجه سال پیش را ملاحظه کردند فرمودند که این بودجه با شرایط اقتصادی موجود متناسب نیست، بودجه باید متناسب با شرایط کشور نوشته و ارائه شود و دولت کارهای اساسی در خصوص بودجه انجام دهد به همین دلیل دستور اصلاح ساختار بودجه در سال ۹۹ را صادر فرمودند.

این نماینده مجلس افزود: متأسفانه دولت در بسیاری از مواقع به نظرات رهبری عمل نمی‌کند درحالی‌که اگر چنین اقدامی انجام می‌شد، شاید در گران شدن قیمت بنزین تأثیرگذار بود.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به لوازم شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی در بودجه ۹۹ گفت: ارائه گزارش، شروع خوبی است البته اگر به‌درستی به بودجه شرکت‌های دولتی رسیدگی شود، کسری بودجه که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، از محل درآمدهای شرکت‌های دولتی قابل تأمین است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه گفت: نظام بودجه‌ریزی در کشور باید هماهنگ با بخش‌های مختلف باشد و باید در رسیدگی به جزئیات دقت لازم انجام شود تا بتوانیم از این بحران اقتصادی عبور کنیم و کشور را به سمت و سویی ببریم که کاملاً مستقل از نفت باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با انتقاد از انتشار اوراق برای جبران کسری هزینه‌های دولت اذعان کرد: انتشار اوراق برای جبران کسری دولت، اقدام نادرستی است؛ و دولت باید به‌جای انتشار اوراق، پایه‌های جدید مالیاتی ایجاد و برای دهک‌های پردرآمد مالیات تعیین کند؛ زیرا انتشار اوراق به‌نوعی آینده‌فروشی کشور است و دولت را بدهکار می‌کند.

نظر شما