شناسهٔ خبر: 159673 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا

نبود امکان ازدواج یکی از دلایل افسردگی است/ تصورات افراد از کشوری که به آن مهاجرت می‌کنند با واقعیت تفاوت دارد

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین چاوشیان امام جماعت حسینیه «منتظران ظهور» با اشاره به راه‌اندازی این مرکز در «سولوتورن» سوئیس که مورد حمایت دولت است و به عنوان مسجد شیعیان این کشور شناخته می‌شود، گفت: به برکت حسینیه منتظران ظهور، اکنون شیعیان از جایگاهی شایسته در این کشور برخوردار هستند.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین چاوشیان، مبلغ و فعال فرهنگی و امام جماعت حسینیه «منتظران ظهور» استان سولوتورن سوئیس، با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی در ایران به یک شکل و در سوئیس به شکلی دیگر خودنمایی می‌کند، گفت: در اروپا مهاجرانی از سوریه، ‌ ایران، ‌ افغانستان و عراق حضور دارند و در کمپ‌های مسلمانان ساکن هستند. این افراد پس از مدتیدر مهد مدرنیته دچار افسردگی شدید می‌شوند.

وی اظهار کرد: نبود امکان ازدواج یکی دیگر از دلایل افسردگی است. همچنین افراد تصورات دیگری از کشوری که به آن عزیمت می‌کنند دارند؛ ولی وقتی با فضای حقیقی و واقعیت روبه‌رو می‌شوند، می‌بینند که خلاف تصورشان است.

حسینیه منتظران ظهور؛ ‌ مهد برنامه‌های فرهنگی

چاوشیان با بیان اینکه در  حسینیه منتظران ظهور به عنوان امام جماعت فعالیت می‌کند، گفت: دولت سوئیس این حسینیه را به عنوان مسجد شیعیان می‌شناسد، در حالی که احداث مسجد در این کشور ممنوعیت دارد. این حسینیه به همت اتباع افغانستانی ایجاد شده است. در شهر کانتون سولوتورن منطقه‌ای به نام «ادیان» وجود دارد که پیروانی از تمام آئین‌ها و مذاهب از جمله یهودیت، ‌ مسیحیت، ‌ وهابیت، ‌ سلفیت، هندو و تصوف در آن حضور دارند. در این میان شیعیان جایگاهی نداشتند، ولی به برکت حسینیه منتظران ظهور، اکنون از جایگاهی شایسته برخوردار هستند.

وی ادامه داد: حسینیه منتظران ظهور در منطقه درندینگن شهر کانتون قرار دارد. در این مرکز اقدامی اصولی در قالب ایجاد بنیاد ازدواج سالم و آسان صورت گرفته که یافتن افراد شیعه از شهرهای مختلف سوئیس و معرفی به یکدیگر برای امر ازدواج است. این افراد معمولاً به یکدیگر دسترسی ندارند که همین موضوع مانع از امکان ازدواج آنهاست.

امام جماعت حسینیه منتظران ظهور افزود: این اقدام با حضور و گرد هم آمدن ۷ نفر از بزرگان و ریش‌سفیدان ایرانی، افغانستانی یا هر ملیت دیگری که سوئیسی نیستند انجام می‌شود و امکان ارتباط شیعیان را فراهم می‌کند.

ازدواج سالم و آسان

وی از مشکلات موجود در این مسیر یاد کرد و گفت: در جلساتی افراد با یکدیگر آشنا می‌شدند و در مورد مسائلی چون مهریه و شیربها و ... اختلاف نظر داشتند؛ در نتیجه بحث ازدواج آسان و سالم را مطرح کردیم که از نظر هزینه‌ها بتوان این اقدام را آسان انجام داد و افراد از طرف شبکه‌ای متعهد و سالم به یکدیگر معرفی شوند.

چاوشیان با بیان اینکه نبود امکان ازدواج، آسایش را از افراد سلب می‌کند، توضیح داد: کار بنیاد طی سه مرحله انجام می‌شود؛ پیش از ازدواج که افراد از شهرهای مختلف به هم معرفی می‌شوند که در این زمینه درصدد ساختن اپلیکیشن هستیم تا افراد را به هم معرفی کنیم.

وی دومین مرحله را حین ازدواج مطرح کرد و افزود: وظیفه بنیاد در این مرحله آن است که هزینه‌های ازدواج را کاهش دهد. سومین مرحله، پس از ازدواج است تا اگر زندگی مشترک با مشکلاتی مواجه شد، ‌ راهنمایی و مشاوره برای زوجین ترتیب داده شود. بر این اساس طی مدت ۵ سال افراد تحت پوشش این بنیاد قرار می‌گیرند و مشاوره‌های لازم به آنها داده می‌شود که از جمله این حمایت‌ها می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی اشاره کرد.

دوره‌های سه‌زبانه خانواده در اسلام

چاوشیان از برگزاری دوره خانواده در اسلام به سه زبان یاد کرد و گفت: در سوئیس سه زبان اصلی وجود دارد؛ زبان مردم در شهرهای نزدیک مرز آلمان مانند زوریخ، سنت گالن، برن آلمانی است. در شهرهایی مثل ژنو، مونترو و لوزان که نزدیک مرکز فرانسه است زبانشان فرانسوی است و در شهرهای نزدیک ایتالیا مثل لوکارنو و تیچینو مردم به زبان ایتالیایی صحبت می‌کنند.

وی اظهار کرد: زبان آلمانی و فرانسه در سوئیس بیشترین مخاطب را دارد. دوره خانواده در اسلام نیز به همین دلیل به سه زبان آلمانی، ‌ فرانسه و انگلیسی برگزار می‌شود. مسائل مربوط به بودجه یکی از موضوعاتی است که در این باره با آن روبه‌رو هستیم.   البته شیعیان در کشورهای دیگر مهجورند.

چاوشیان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: دورانی را برای گذراندن مقطع دکترا در شهر بازل (سومین شهر پرجمعیت سوئیس) سپری کردم و هر هفته برای نماز جمعه به دنبال مرکز و مسجدی بودم که مربوط به شیعیان باشد. این شهر مملو از اهل تسنن، سلفی و وهابی از کشورهای مصر، الجزایر، تونس و مراکش است. بیشتر افرادی که به این کشور مهاجرت کرده‌اند، کارگرند که در اوایل ورودشان شغلی ندارند و با وجود نداشتن درآمد، هر ماه مقداری از مخارج خود را به حسینیه اختصاص می‌دهند و در همین راستا تشکل‌ها و هیئت‌های مذهبی مناسبی شکل گرفته است.

چاوشیان که تنها روحانی شیعه فعال در سوئیس است و پروفایل پژوهشی دارد و پژوهشگر مدعو دانشگاه برن است، ادامه داد: در حوزه ادیان و خانواده و مطالعات تطبیقی مسیحیت و اسلام فعالیت می‌کنم.

وی بر لزوم داشتن نگاه آکادمیک درباره اسلام در این کشور تأکید کرد و افزود: در حوزه الهیات نظام‌مند با استاد دانشگاه بازل به نام رینهورت بنهارت جلساتی داشتم. همچنین با دپارتمان جامعه و اسلام دانشگاه فرایبورگ ارتباط برقرار کردم و فعالیت‌هایی داشته‌ام.

حمایت پلیس

چاوشیان از نقش پلیس استان سولوتورن در مراسم‌های شیعیان یاد کرد و ادامه داد: نیروی پلیس مراقب هیئت‌هاست و مسئولان شهر و نیروی پلیس در هنگام برپایی مراسم در حسینیه حضور می‌یابند. نگاه ما در این مرکز فرامذهبی است و اهل تسنن نیز در این حسینیه حضور می‌یابند و حتی مردم نیز به مراسم می‌آیند و در این حسینیه به روی همه مردم و مذاهب باز است.

وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند که مسلمانان خطرناک هستند و اگر شخصی مسلمان است، حتماً اسلحه و بمب هم دارد. روند فعالیت ما در حسینیه منتظران ظهور نشان داد که رویکرد ما بسیار شفاف است و حتی مسئولان شهر هم در مراسم این مرکز حضور دارند. از همه دعوت کردیم که به مراسم و حسینیه منتظران بیایند و ببینند که احادیث ما اخلاقی و درباره ارتباطات اجتماعی، نوع‌دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز بوده و سالم است. این کار باعث شد که ترس مردم سوئیس از مسلمانان از میان برود.  

وی از دسیسه یک ایرانی در سوئیس یاد کرد و گفت: وی در فیسبوک درباره حضور من به عنوان یک روحانی در این کشور و تأکید بر حجاب اجباری و ایجاد خشونت مطالبی را نوشته بود و قصد داشت وانمود کند که درصدد ترویج آنها هستم. سپس نامه‌ای به پلیس ارسال کردم و وی را به دلیل نشر اکاذیب جریمه نقدی کردند.

چاوشیان حضور مسئولان سوئیس در مراسم حسینیه منتظران را مثبت و کارآمد برشمرد و افزود: این موضوع سبب شد که غیرمسلمانان از یک انجمن شیعی به خاطر شفافیت و صداقتی که دارند دفاع کنند. از ابتدا برنامه‌های خود را به نیروهای پلیس گفتیم و با این روند منعی برای تبلیغ در سطح بین‌الملل نداشتیم؛ چرا که دولت سوئیس می‌بیند که معضلات اجتماعی با فعالیت این مرکز کاهش می‌یابد.

نظر شما