شناسهٔ خبر: 159643 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

بهترین زمان برای سفر به مشهد مقدس

مشهد شهر مقدس ایران و دومین شهر بزرگ کشور است. این شهر سالانه میزبان بیش از ۲۷ میلیون زائر و مسافر است که برای زیارت حرم امام رضا (ع) و تجربه تفریحات مختلف آن به خراسان رضوی سفر می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که مشهد روزهای شلوغ زیادی را شاهد است و اگر از ازدحام جمعیت در مقصد سفرتان فراری هستید، بهتر است پیش از سفر، فصل‌های شلوغ این شهر را بشناسید تا بهتر بتوانید برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید. همچنین برای انتخاب بهترین زمان سفر باید شرایط آب‌وهوایی، مناسبت‌های خاص و هزینه تور یا رزرو هتل را هم در نظر بگیرید که در فصول مختلف، متغیر است. در ادامه شما را راهنمایی می‌کنیم تا بتوانید بهترین زمان سفر به مشهد را با توجه به شرایط خودتان پیدا کنید.

بهترین فصل سفر به مشهد از نظر شرایط آب و هوایی

دمای هوا

دمای هوای میانگین در مشهد بسیار متغیر است. با در نظر گرفتن رطوبت باید گفت که دمای هوا در بیشتر زمان‌های سال خوب و دلپذیر است؛ البته مشهد تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد دارد. احتمال بارش باران یا برف در طی سال کم است. نسبت به سایر مقاصد توریستی دنیا، می‌توان مشهد را به عنوان منطقه‌ای معتدل به حساب آورد. بهترین زمان برای سفر به مشهد از نظر شرایط آب و هوایی، از ۱۳ فروردین تا ۱۳ خرداد و همچنین از ۲۹ مرداد تا ۶ آبان است. اگر ترجیح می‌دهید در هوای گرم تور مشهد رزرو کنید، گرم‌ترین ماه‌ها از ۱۰ خرداد تا ۱۰ مرداد هستند. دهم تا اواخر تیر، گرم‌ترین شرایط آب و هوایی را در مشهد تجربه خواهید کرد که بیشینه دما به حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و معمولا شب‌ها از ۲۱ درجه سانتی‌گراد کمتر نمی‌شود.

دمایی که حس می‌کنید

درکی که از آب و هوا داریم فقط به دما وابسته نیست. دماهای بیشتر در شرایطی که رطوبت بالاتر باشد، تاثیر خود را بیشتر نشان می‌دهند؛ به همین ترتیب دماهای سردتر در هنگام وزش بادهای شدید، سرمای بیشتری را منتقل می‌کند. دو فاکتور دما و رطوبت باعث می‌شوند تا بتوان دقیق‌تر در مورد دمایی که حس می‌شود، اظهار نظر کرد.

بارش باران و برف

اگر به دنبال هوای خشک (بدون بارش) هستید، سفرتان را در ماه‌های تیر، مرداد یا شهریور برنامه ریزی کنید که کمترین میزان بارش قابل‌توجه را شاهد هستید. البته این موضوع را مد نظر داشته باشید که منظور ما از بارش قابل‌توجه، بارش یک اینچ یا بیشتر طی این فصل است. کمترین احتمال بارش باران یا برف، اوایل تا اواسط خرداد اتفاق می‌افتد. برای مثال از ۲۱ خرداد به‌طور متوسط تا یک هفته هیچ روزی بارانی نیست. از طرف دیگر، اواخر اردیبهشت، احتمال یک روز بارش بارانِ قابل‌توجه به‌صورت میانگین وجود دارد.

اما چه زمانی می‌توان شاهد برف در مشهد بود؟ گزارش ایستگاه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که بیشترین میزان برف را می‌توان در ماه‌های آذر تا اسفند (به‌خصوص نزدیک به اسفند) انتظار داشت.

رطوبت و وزش باد

رطوبت هوا در مشهد، معمولا مناسب است. البته برخی ماه‌ها هم بسیار خشک هستند. کمترین میزان رطوبت در این شهر مربوط به ماه تیر و بیشترین رطوبت مربوط به دی‌ماه است.

وزش باد در مشهد معمولا ملایم است. بیشترین وزش باد به تیرماه و سپس مرداد و خرداد تعلق دارد. سرعت متوسط باد در تیرماه معمولا ۷٫۳ گره (۸٫۴ متر بر ثانیه یا ۱۳٫۵ کیلومتر بر ثانیه) است که نسیم ملایم محسوب می‌شود.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان‌های سفر به مشهد

تعطیلات فروردین و اردیبهشت شلوغ‌ترین ماه‌های سفر به مشهد محسوب می‌شوند. قیمت هتل‌ها، بلیط هواپیما و انواع تور مشهد افزایش پیدا می‌کند. در این فصل کمتر می‌توانید تور ارزان رزرو کنید. معمولا در دی‌ماه و فصول زمستانی، گردشگران تمایل کمتری برای سفر به این شهر دارند و با تبلیغات تور لحظه آخری مشهد مواجه خواهید شد که هزینه کمتری هم نسبت به فصلِ های‌سیزن برای رزرو تور خواهید پرداخت.

اگر با تور به مشهد سفر می‌کنید برای مقایسه یک‌جای قیمت انواع تور مشهد از آژانس‌های مختلف از کجارو کمک بگیرید. کجارو فهرستی متنوع از تورهای مسافرتی مختلف را عرضه کرده تا بتوانید بهترین برنامه پروازی مدنظرتان را در کنار هتل مناسب برای سفرتان پیدا و سفرتان را با هزینه کمتر آغاز کنید.

برای رزرو تور مشهد باید این نکته را هم مد نظر داشته باشید که مناسبت‌های مذهبی خاص در تقویم قمری، فصل شلوغ گردشگری مشهد محسوب می‌شوند؛ برای مثال ایام شهادت و ولادت امام رضا (ع) از زمان‌هایی است که آمار گردشگران ورودی به این شهر افزایش چشمگیری دارد.

مناسبت‌های خاص برای برنامه‌ریزی سفر به مشهد

برخی افراد مایل هستند برنامه سفر خود را طوری تنظیم کنند تا مناسبت‌های خاصی را در مشهد و حرم امام رضا (ع) بگذرانند. برای مثال ماه رمضان و به‌خصوص شب‌های قدر از زمان‌هایی محسوب می‌شود که حرم حال و هوای دیگری دارد و زائران می‌توانند از برنامه‌هایی مانند سخنرانی‌های مذهبی، تلاوت قرآن و برنامه افطاری حرم (که با داشتن کارت دعوت شرکت در آن امکان‌پذیر است) استفاده کنند.

دهه کرامت و روز میلاد امام رضا (ع) از دیگر زمان‌هایی است که سفر به مشهد را می‌توانید در نظر بگیرید. البته شلوغی حرم را نیز مد نظر داشته باشید.

ایام سوگواری محرم و صفر نیز برنامه‌های مذهبی و مراسم خاص و باشکوهی در حرم امام رضا (ع) برپا می‌شود.

تجربه سفر به مشهد در فصل‌های مختلف سال

بهار: رطوبت و دمای هوا دست به دست هم داده‌اند تا آب‌وهوای این فصل معتدل باشد. محدوده دمایی معمولا بین ۱۲٫۲ تا ۳۲٫۴ درجه سانتی‌گراد است و هرچه به ماه‌های پایانی فصل نزدیک می‌شویم، روزهایی با آب‌وهوای گرم‌تر هم وجود دارد. احتمال بارش باران در هر ماه بین دو تا چهار روز با بارش قابل‌توجه است. این فصل به‌صورت کلی بهترین شرایط آب‌وهوایی را برای سفر دارد و شلوغ‌ترین فصل هم محسوب می‌شود.

تابستان: ماه‌های میانی سال دمای هوا در مشهد بسیار زیاد است و در ماه‌های تیر و مرداد،‌ مشهد گرم‌ترین روزهای خود را می‌گذراند. شهریور معمولا هوا خنک‌تر می‌شود و زمان مناسب‌تری برای سفر است. طی ماه‌های تابستانی تقریبا روزی با بارش‌های قابل‌توجه در این شهر وجود ندارد.

پاییز: محدوده دمای هوا در این فصل معمولا بین ۱۲٫۹ تا ۳۱٫۴ درجه سانتی‌گراد است که با در نظر گرفتن ترکیب رطوبت و وزش باد،‌ آب‌وهوای خوبی را تجربه خواهید کرد. بارش برف و باران در این فصل در حد نرمالی قرار دارد و معمولا در هر ماه دو روز بارش قابل‌توجه در این شهر شاهد خواهید بود.

زمستان: سرمای مشهد در زمستان استخوان‌سوز است. این شهر رکورد دمای منفی ۲۱ درجه سانتی‌گراد را دارد؛ بنابراین اگر از سرما فراری هستید، ماه‌های زمستانی را برای سفر به مشهد انتخاب نکنید.

بهترین زمان سفر به مشهد برای بازدید از جاهای دیدنی و استفاده از طبیعت اطراف شهر

جاذبه‌های تفریحی طبیعی مختلفی در اطراف مشهد وجود دارد که در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارند. یکی از بهترین فصل‌ها برای تفریح در شاندیز، طرقبه، تنگه ارغوان و پارک جنگلی وکیل آباد مشهد، فصل بهار است که طبیعت در اوج زیبایی خود به سر می‌برد و هوای معتدل نیز این فرصت را به شما خواهد داد تا از فضای باز و طبیعت، لذتی دوچندان ببرید.

نظر شما