شناسهٔ خبر: 159630 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیت‌الله خاتمی: کسانی که از کاندیداها شناخت ندارند از روی راهنمایی‌ها لیست را پر کنند

خاتمی خطیب موقت جمعه گفت: کسانی که از کاندیداها شناخت ندارند از روی راهنمایی‌ها لیست را پر کنند.

به گزارش «نماینده»،  آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب جمعه تهران ظهر امروز (جمعه) در جمع نمازگزاران تهرانی طی سخنانی به سه لغزشگاه انسان اشاره کرد و یکی از آنها را قضاوت برشمرد و اظهار داشت: یکی از جاهایی که قضاوت صورت می‌گیرد، قضاوت در مورد انتخاب افراد در انتخابات است. ملت ایران امروز پای صندوق رای قضاوت می‌کنند و می‌گویند: "چه کسی اصلح است و چه کسی اصلح نیست"، در این قضاوت‌ها و اصلح دانستن و ندانستن‌ها باید فقط و فقط خدا رو ببینید، اینکه به فلان فرد رای بدهید چون هم حزبی یا همشهری شما است، نباید ملاک باشد.

وی با اشاره به وصیت‌نامه سردار شهید سلیمانی گفت: این وصیت‌نامه‌ای است که انسانی جز با عنصر اخلاص توان انشای آن را ندارند. باید بارها این وصیت‌نامه را خوانده شود. راز تکریم سردار سلیمانی در دنبال شدن راه او است و راه او در این وصیت‌نامه بیان شده که عمده‌ترین بخش آن تاکید بر ولایت‌مداری است.

خطیب جمعه همچنین به تحلیل شرایط روز پرداخت و انتخابات امروز گفت: نصف روز دوم اسفند گذشته و نیم دیگر آن باقی‌ است و همچنان جای تاکید بر حضور در انتخابات وجود دارد. خدا از کسانی که رای دادند، قبول کند که موفق به انجام این واجب سیاسی شدند. اما به کسانی که هنوز رای ندادند، سفارش می‌کنم، به توصیه مقام معظم رهبری عمل کنند و رای بدهند و در حد توان درست انتخاب کنند.

کسانی که از کاندیداها شناخت ندارند از روی راهنمایی‌ها لیست را پر کنند

آیت‌الله خاتمی کسانی که از کاندیداها شناخت ندارند از روی راهنمایی‌ها لیست را پر کنند، تصریح کرد: براساس فرموده مقام معظم رهبری "انتخابات و رای دادن وظیفه شرعی ملی و انقلابی و احقاق حق آحاد مردم برای دخالت در سرنوشت کشورشان است". بنابراین از آنجا که حفظ نظام از اوجب واجبات است و این حضورها مقدمه واجب است و مقدمه واجب، هم واجب است، لذا حضور در انتخابات واجب است.

وی با تاکید بر اینکه این حضورها عمل صالح است و دشمن را به خشم می‌آورد، اظهار داشت: اگر کسی می‌خواهد ببیند حضور در این انتخابات چه تاثیری بر دشمنان دارد، به شیطنت‌های فوق‌العاده دشمنان این ملت مبنی بر عدم حضور در انتخابات نگاه کنند. آنها در این لحظات آخر ملتمسانه از مردم می‌خواستند در انتخابات شرکت نکنند.

مردم با حضور خود عملا "مرگ بر آمریکا" را تحقق ببخشند

خطیب جمعه تهران افزود:‌ از مردم می‌خواهم با حضور خود عملا "مرگ بر آمریکا" را تحقق ببخشند. این رای دادن‌ها مایه سرافکندگی دشمنان ملت ایران و سربلندی مردم خواهد شد.

آیت‌الله خاتمی در ادامه سخنان خود از همه کاندیداها و هوادارانشان خواست تا پایان رقابت‌ها را آغاز رفاقت‌ها ببینند و پس از انتخابات، فضای رقابتی را ادامه نداده و جامعه را آکنده از تفرقه نکنند چرا که این حرکت ضد انقلابی است.

کاندیداهای پیروز مغرور نشوند و با رقبای خود کینه‌توزانه برخورد نکنند

وی خطاب به کسانی که حائز رای اکثریت آرا می‌شوند، توصیه کرد: مغرور نشوند و با رقبای خود کینه‌توزانه برخورد نکنند. رای‌آوری شما و گرمی فضای انتخابات با حضور همین رقبا رقم خورده و حضور آنها سبب شده با ایجاد فضای انتخاباتی، مشارکت بیشتر شود.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: گاهی برخی از نمایندگانی که رای می‌آورند، بعد از انتخابات از وزرا می‌خواهند فلان مسئول را که عملکرد خوبی دارد اما به جرم اینکه هوادار آنها نبوده و با آنها همراهی نکرده، برکنار کنند.

خاتمی در ادامه گفت: اولا از وزرایی که با این نماینده‌ها مواجه می‌شوند، تقاضا می‌کنم در نصب و عزل‌ها دقت کنند و به قانون پایبند باشند و همچنین خطاب به آن دسته از نمایندگان می‌گویم این عملکرد نشان می‌دهد برای خدا نیامده‌اید اگر برای خدا آمده بودید نمی‌گفتید چون فلان مسئول از من حمایت نکرد، باید کنار برود.

از کاندیداهایی که رأی نیاوردند باید تشکر شود که در انتخابات شرکت کردند

وی افزود: کاندیداهایی که رای نیاوردند، به وظیفه خود عمل کردند و نباید با آنها بی‌مهرانه برخورد شود. باید از آنها تشکر شود که در فضای انتخابات آمدند.

امام جمعه موقت تهران گفت: همچنین به آنها می‌گویم که قهر با نظام فایده ندارد و ایده‌هایی که برای حضور خود در مجلس داشتید، حالا به کسانی که رای آورده‌اند بدهید و با منتخب مردم همکاری کنید.

وی با بیان اینکه سه ماه از عمر مجلس دهم مانده، گفت: از نمایندگان کنونی مجلس انتظار می‌رود بنابر سوگند خود تا آخرین لحظات به خوبی و با نشاط وظیفه خود را انجام دهند.

خطیب جمعه تهران در ادامه گفت: از مردم عزیز هم توقع داریم فرهنگ‌سازی کنند و عملا به کاندیداهایی که دعواهای انتخاباتی را مطرح می‌کنند، بفهمانند مردم از این حرف‌ها استقبال نمی‌کنند و به دنبال فضای انتخاباتی و رقابت نیستند بلکه خواهان وحدت و صفا و صمیمت هستند. مردم توان این فرهنگ‌سازی را دارند.

خاتمی با اشاره به تحولات چند ماه اخیر در منطقه‌ گفت:‌ آمریکا منطقه ما را بهم ریخته می‌خواهد اما آنچه در منطقه رخ داد برخلاف خواست امریکا بود.

وی ادامه داد: آمریکا لبنان را بهم ریخته و بدون نخست وزیر می‌خواست اما نخست وزیر این کشور انتخاب شد و مشغول تشکیل کابینه خود است، لذا معنی آن ناکامی آمریکا در دشمنی خود است و همچنین عراق را بهم ریخته و بدون دولت می‌خواست اما از عراق خبر می‌رسد که مجلس نخست وزیر را انتخاب کرد و او دنبال تشکیل دولت است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به راهپیمایی ضد آمریکایی در عراق تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که مردم عراق دشمنان خود را شناخته‌اند و به دنیا اعلام کرده‌اند که تا آمریکا در منطقه است، آن منطقه روی خوش نمی‌بیند.

وی ادامه داد: همچنین بدرقه بسیار خوب مردم عراق از شهید سلیمانی و مصوبه مجلس عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی در عراق اتفاقات خوب دیگری بود که رخ داد. این اقدامات مرگ بر آمریکایی بود که مردم عراق گفتند.

امیدواریم به‌زودی‌ها خبر پاکسازی کامل سوریه از تکفیری‌ها را بشنویم

امام جمعه موقت تهران، پیروزی ارتش سوریه و بیرون راندن تکفیری‌ها از حومه حلب را دیگر اتفاق خوب در منطقه برشمرد و گفت: بالاخره پس از 8 سال هواپیمای مسافری در فرودگاه حلب نشست که این موفقیت نیروهای سوریه است و امیدواریم به زودی‌ها خبر پاکسازی کامل سوریه از تکفیری‌ها و شکست آنها را بشنویم.

آیت‌الله خاتمی در ادامه تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که این پیروزی‌های مقاومت پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی بود.

مقاومت هیچگاه کم‌فروغ نخواهد شد 

وی خاطرنشان کرد: در حالی که دشمن فکر می‌کرد با شهادت حاج قاسم سلیمانی مقاومت کم‌رنگ شده است در حالی که مقاومت هیچگاه کم‌فروغ نخواهد شد و ان‌شالله تا نابودی رژیم صهیونیستی و اخراج تمام نیروهای آمریکایی از منطقه ادامه خواهد داشت.

مذاکره‌ها جواب نداده، نمی‌دهد و نخواهد داد

خاتمی همچنین تصریح کرد: ادبیات مورد قبول حاج قاسم سلیمانی در منطقه این بود که تنها و تنها مقاومت جواب می‌دهد؛ مذاکره‌ها جواب نداده، نمی‌دهد و نخواهد داد.

وی عنوان کرد: این حرف جدی است. حدود 70 سال است که سرزمین فلسطین اشغال شده است. در این 70 سال با مذاکرات هیچ آبی گرم نشد و هرچه برکت بود به برکت انتفاضه‌ها بوده است، پس راه از این بعد هم همین است.

خطیب جمعه این هفته تهران در پایان سخنان خود اضافه کرد: همین مقاومت سبب شد که معامله قرن ترامپ قاتل اصلا متولد نشود و نخواهد شد. معامله قرن طرح کاملا شکست خورده‌ای است و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها روی آرامش را نخواهند دید.

نظر شما