شناسهٔ خبر: 159589 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اقتصاد مقاومتی؛راهکار مؤثر کاهش پایدار تورم و افزایش رشد اقتصادی

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران دچار دشواری‌های مزمن است که خود را در تورم بالا و رشد اقتصادی پایین نمایان می‌کند، گفت: بانک مرکزی به مدیریت متفاوت بازار ارز روی آورد.

به گزارش «نماینده»، عبدالناصر همتی صبح امروز در ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران دچار دشواری‌های مزمن است که خود را در تورم بالا و رشد اقتصادی پایین نمایان می‌کند، گفت: از ابتدای دهه ۷۰ متوسط نرخ تورم حدود ۲۰ درصد و متوسط نرخ رشد اقتصادی ۳.۵ تا ۴ درصد بوده است.

وی افزود: سه شوک تورمی و ارزی شدید تجربه شده که هر یک آسیب‌های جدی به اقتصاد ایران وارد آورده‌اند که البته به موازات آن اعتماد عمومی نیز خدشه دار شده است.

همتی علت اصلی این شوک‌ها را خارجی دانست و خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران به تورم‌های پایین و رشد اقتصادی بالا دست نیافته است و دچار مشکلاتی از قبیل کسری بودجه شدید، خط فقر، نابرابری در توزیع درآمد و مواردی از این دست بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی اقتصاد مقاومتی را یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش پایدار تورم و افزایش رشد اقتصادی دانست و گفت: بانک مرکزی از طریق دو رکن سیاستگذاری پولی و نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تمام انرژی و ظرفیت خود را به کار خواهد بست، این در شرایطی است که کاهش تورم، افزایش عدالت و برابری را در پی دارد و در مقابل تورم بالا و نوسان پذیری آن نیز نقش کلیدی در ایجاد عدم اطمینان و محدود کردن سرمایه گذاری بلندمدت دارد.

به گفته وی، تداوم تورم بالا آسیب‌های جدی به اقتصاد ایران وارد می‌آورد و به این ترتیب سیاستگذار پولی همواره و تحت هر شرایطی تلاش دارد تا تورم را کنترل کند اما به هر حال بستر آن حتماً اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

همتی گفت: بانک مرکزی در شرایطی که ابزار متعارف سیاستگذاری پولی برای کنترل تورم را در اختیار نداشت، تصمیم گرفت عامل محرک انتظارات تورمی و التهابات شدید در بازار کالا و خدمات را از بین ببرد و به مدیریت متفاوت بازار ارز روی آورد.

همتی ادامه داد: یکی از اهداف دستیابی به رشد اقتصادی بالا است و هیچ اقتصاد بزرگی نمی‌تواند بدون دستیابی به رشد اقتصادی بالا، تاب آوری بلند مدت در مقابل فشارهای خراجی از خود نشان دهد.

عضو کابینه دوازدهم گفت: هدف اول سیاست گذار پلی، کنترل تورم و ثبات قیمت هاست و بانک مرکزی باید سعی کند مانع از انحراف رشد واقعی اقتصادی از نرخ رشد بلندمدت شود و به این منظور در طول سه دهه گذشته بستر سازی رشد اقتصادی منجر به رشد متوسط ۳.۵ تا ۴ درصدی شده است.

همتی معتقد است با خلق اعتبار و نقدینگی امکان افزایش رشد اقتصادی وجود نداشته و رشدهای بالای نقدینگی خود را در تورم بالا منعکس کرده است. پس بهتر است با رشد پایین، رشد نقدینگی هم کاهش یابد.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: در طول یک سال و نیم گذشته اگر چه تورم دغدغه بانک مرکزی بوده است اما غافل از بخش حقوقی اقتصاد و برای جلوگیری از تورم و رکود نمی‌توان تلاش مؤثری انجام داد. پس بخشی از تلاش بانک مرکزی برای کاهش انتظارات تورمی، کاهش عدم اطمینان و افزایش انگیزه تولید کالا و خدمات بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در راستای حقوق اقتصاد مقاومتی تلاش کرده از تعمیق رکود تولید جلوگیری شده و به همین منظور در برنامه بلندمدت خود تلاش خواهد کرد رشد اقتصادی را حول مقدار بلندمدت تثبیت نماید.

همتی تصریح کرد: تجربه تلخ یک دهه گذشته نشان داد چگونه عدم اعطای قدرت کامل نظارتی سبب شد بانک‌ها منابع حاصل از سپرده‌های بانکی را به دارایی‌های منجمد و موهومی تبدیل کنند و لذا دچار کسری ذخایر شدند.

وی افزود: بر این اساس بانک مرکزی تلاش کرده تا اقدامات نظارتی خود را تقویت نماید و ابهام بانک‌های نظامی تعیین هیئت سرپرستی و هیئت مدیره برای برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و تشدید برخوردهای انتظامی به کاهش دشواری‌های موجود کمک کرده است.

عضو کابینه دوازدهم گفت: بانک مرکزی بر آن است با بهبود نظارت اجازه ندهد منابع بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در مسیر انباشت ریسک، فساد و پول شویی تخصیص داده شود و حرکتی خلاف جهت باشد.

نظر شما