شناسهٔ خبر: 159583 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

«سیدمصطفی میرسلیم» در گفت‌وگو با «نماینده»:

مردم از بی‌عرضگی و دروغ‌گویی و آماردرمانی و ظاهرفریبی خسته شده‌اند

میر سلیم میرسلیم گفت: بسیاری از نمایندگان کنونی مجلس، بیشتر به فکر حقوق و مزایا و جایگاه و کسب‌وکار و منافع نزدیکان خود بودند و در قالب زد و بند با دولت همت کردند و کمتر برای پرداختن به مسائل کشور، اهتمام ورزیدند

به گزارش «نماینده»، در آستانۀ انتخابات یازدهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی با «سیدمصطفی میرسلیم» رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به گفت‌وگو نشستیم. این عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نجات اقتصاد ایران را امری دارای اولویت دانست و ریشه‌یابی عوامل به وجود آورندۀ مشکلات اقتصادی کنونی را یکی از کارهای مهم که باید مورد توجه ائتلاف نیروهای انقلاب باشد توصیف کرد. متن کامل این گفت‌وگو در ادامه از نگاهتان می‌گذرد:

* گزینه‌های نیروهای انقلاب پس از ورود به مجلس باید چه اقداماتی را انجام بدهند که خواست مردم باشد؟

مجلس باید بدون فوت وقت ابزارهای قانونی اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی را برای خروج کشور از حالت رکود تورمی و نجات مردم از فلاکت و مبارزه با فساد، به کار گیرد.

* چه انتقاداتی را به مجلس فعلی وارد می‌دانید و از نظر شما مهم‌ترین ویژگی‌های مجلس آینده چه باید باشد؟

بسیاری از نمایندگان کنونی مجلس، بیشتر به فکر حقوق و مزایا و جایگاه و کسب‌وکار و منافع نزدیکان خود بودند و در قالب زد و بند با دولت همت کردند و کمتر برای پرداختن به مسائل کشور، اهتمام ورزیدند؛ بهترینشان کسانی بودند که مسائل حوزۀ انتخابیه خود را صادقانه و کامل به مجلس آوردند ولی همان‌ها نیز کمتر مسائل کشور را برای مردم در حوزۀ انتخابیه تشریح کردند.

بسیاری از آن‌ها برای راه‌یابی به مجلس در هنگام تبلیغات انتخابات قول‌هایی به مردم دادند و توقعاتی در مردم آفریدند که خارج از اختیارات نمایندۀ مجلس بود و همان‌ها کمتر یا اصلاً در بسیج مردم برای کمک به تاب‌آوری عمومی و پاسخگویی به اقتضای مقاومت در مقابل استکبار گام برداشتند.

اگر هم حرکت و تظاهراتی انقلابی در حوزۀ انتخابیه انجام گرفته به ابتکار خود مردم و بر مبنای غیرت انقلابی آن‌ها بوده است.

* مشکلات و دغدغه‌های مردم به چه اندازه در شعارها و اهداف کاندیداهای ائتلاف نیروهای انقلاب بروز و ظهور یافته است؟

یکی از عناوین اصلی در برنامه‌ها، رسیدگی به مشکلات و دغدغه‌های مردم است؛ البته با رعایت اولویت.

برخی از مسائل درواقع ریشۀ بسیاری از مشکلات مردم است، ولی مردم در وهله اول آن‌ها را مطرح نمی‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال شایسته‌سالاری؛ یعنی انتخاب مدیران درست برای جایگاه مسئولیتی درست، مسئله‌ای است که کمتر مطرح می‌شود، درحالی‌که بروز بسیاری از مشکلات یا عدم چاره‌جویی به‌موقع برای آن‌ها ناشی از گماردن مدیران ناشایست است.

مدیرانی که انقلاب، مردم و آرمان‌های قانون اساسی را باور ندارند، مدیرانی که از معلومات لازم برای حیطۀ مدیریتی خود برخوردار نیستند و بر اساس ضوابط منصوب نشده‌اند، مدیرانی که تجربۀ لازم را برای مواجهه با مردم و مشکلات آن‌ها به‌ویژه در شرایط سخت و بحرانی ندارند، مدیرانی که نصیبشان از پاکدستی و پاک‌دامنی اندک است و...، مدیران ناشایست بهترین برنامه و شعار را تبدیل به بدترین نتیجه می‌کنند و باعث افزایش رنج مردم و عدم پیشرفت کشور و نیز مفتضح شدن خودشان می‌شوند.

* مهم‌ترین مشکل کنونی مردم مسئله اقتصاد است و نجات اقتصاد ایران هم به‌عنوان شعار ائتلاف نیروهای انقلاب اعلام شده است. برای اینکه پیام این شعار به‌خوبی به جامعه منتقل شود و عملی بودن آن برای مردم محرز شود چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

نجات اقتصاد ایران اولویت دارد؛ کارهایی که برای آن در نظر گرفته شده عبارت‌اند از: الف- ریشه‌یابی مشکلات اقتصادی کنونی و عوامل به وجود آورندۀ آن، ب- شناسایی ظرفیت‌های اجتماعی برای به کار بستن راه‌حل‌ها بدون اینکه فراتر از تاب‌وتوان تحمل مردم باشد، ج- پیش‌بینی راه‌های علاج بیماری‌های اقتصادی به ترتیب اهمیت برای دستیابی به نجات در کوتاه‌ترین فرصت بدون ایجاد ضایعات حاشیه‌ای، د- پیش‌بینی مجریان وارسته و شایسته برای خدمت کردن توأم با اخلاص به میهن، هـ- نظارت مستمر و تخصصی بر پیشبرد امور اجرایی در قالب مراعات زمان‌بندی از جمله این اقدامات است.

* یکی از انتقادات به مجلس فعلی عدم نظارت دقیق و چشم‌پوشی نسبت به برخی اقدامات دولت است. با توجه به این نقطه‌ضعف مجلس فعلی، اقبال مردم به جناح‌های سیاسی را در انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مردم از اصل انتقاد استقبال می‌کنند، ولی مردم بیشتر به این عنایت دارند که منتقد کیست و چه سابقه‌ای در پاکدستی و صداقت داشته است. انتقاد به‌طورکلی باعث شناخت مسائل می‌شود، البته اگر به‌صورت علمی انجام گیرد و نه‌فقط به قصد تخریب رقیب؛ البته مردم در انتظار کسانی هستند که عالمانه و بر مبنای تجربۀ مثبت، اهل عمل صادقانه و شفاف باشند و روش‌های نظارت مؤثر بر مجریان و پیش‌گیری از انحرافات آن‌ها را، بدانند.

* این نگاه که نارضایتی مردم از مسئولان باعث کاهش اقبال به مسببان وضع فعلی شده است را چقدر صحیح می‌دانید؟

قطعاً اثرگذار است! مردم به امیدی به پای صندوق‌ها می‌روند و اگر از عملکرد منتخبان خود راضی نباشند رغبتشان به رأی دادن کاهش می‌یابد. اگر بخواهیم این رغبت کاهش نیابد و مشارکت مردم در ادارۀ امور کشور تقویت شود باید کسانی خود را در معرض آراء مردم قرار دهند که اعتقاد و آگاهی‌شان شناخته‌شده و مقبول باشد و حرف و عملشان متناقض نباشد. مردم از بی‌عرضگی و دروغ‌گویی و آماردرمانی و ظاهرفریبی خسته شده‌اند. کسانی باید به صحنه بیایند که بتوانند در مقام عمل اعتماد مردم را به خود جلب کنند و به مردم به‌طور واقعی و نه‌فقط شعاری اطمینان بخشند.

* با توجه به اینکه مطالبه‌گری از دولت فعلی در مجلس دهم کم‌رنگ بود، رأی و اقبال به فهرست نیروهای انقلاب برای مجلس یازدهم چه پیامی را به همراه خواهد داشت؟

چنان رأیی، سخت‌کوشی و جان‌فشانی نیروهای انقلابی منتخب را ایجاب می‌کند تا ان‌شاءالله بتوانند فرصت‌های ازدست‌رفته را بازیابی کنند و روحیۀ نشاط را در مردم بدمند و روش‌های فسادآفرین را برچینند و با تحقق انقلاب اداری کسب‌وکار را رونق بخشند. نمایندگان انقلابی باید بتوانند با بازخواست منصفانه از مجریان، حقوق ضایع‌شده از مردم را احقاق کنند و سرمایۀ اجتماعی را شکوفا سازند.

* اغلب نمایندگان فعلی و خصوصاً رئیس مجلس از عملکرد مجلس حمایت می‌کنند و حتی نقد را به‌منزله تخریب مجلس و مردم‌سالاری می‌دانند. به نظر شما عملکرد مجلس دهم واقعاً مثبت بود؟

رئیس محترم مجلس یازده سال بر مسند ریاست بود و پاسخگویی عملکرد یازده‌ساله کار ساده‌ای نیست. ایشان تلاش ارزنده‌ای کرد تا عملکرد مجلس را مثبت نشان دهد و آبروداری کند. من هم نمی‌خواهم عملکرد مجلس را ناچیز قلمداد کنم و با سیاسی‌کاری، بی‌انصافی کنم. در این یازده سال قوانین خوبی وضع شد که یک نمونۀ آن برای سلامت اداری و مقابله با فساد بود؛ اما سؤال اینجا است که چرا آن قوانین آن‌طور که مردم انتظار داشتند اجرا نشد یا اگر اجرا شد چرا مؤثر واقع نشد و نارضایتی مردم را افزایش داد؟ قطعاً ریشۀ آن در ضعف نظارت است.

 یکی از وظایف مجلس پس از قانون‌گذاری نظارت بر اجرا است. با ابلاغ قانون به قوۀ مجریه کار مجلس تمام نمی‌شود! بلکه کار اصلی شروع می‌شود یعنی بررسی اینکه دولت با کدام سرمایۀ انسانی و با چه زمان‌بندی و با چه کیفیت و همتی قانون را به اجر می‌گذارد.

بعضی از قوانین اصلاً اجرا نشده و برخی از آن‌ها دیر اجرا شده و یا با نقص و ضعف اجرا شده است و موجبات نارضایتی عمومی را فراهم کرده است. البته مجلسی می‌تواند به آن وظایف اساسی بپردازد که اول بر عملکرد خود نمایندگان نظارت کرده باشد. نمایندگانی می‌توانند مطالبه‌گر باشند که با مجریان زد و بند نکرده باشند و خود را از آلودگی‌های مختلف منزه نگه‌داشته باشند.

 مجلس زنده، پویا و مؤثر باید قبل از اینکه یکی از اعضایش گرفتار دستگاه قضائی شود آن‌چنان عضوی را شناسایی و اصلاح یا طرد کرده باشد. متأسفانه بر عملکرد نماینده‌ها نظارت کافی اعمال نشده و مدیریت مجلس در این بخش کارنامۀ خوبی ندارد و ریاست مجلس نباید از این انتقاد برآشوبد و با لفاظی چنان انتقادهایی را سیاه‌نمایی یا تخریب مجلس قلمداد کند. واقعیت این است که برخی از نمایندگان با عملکرد ناشایست خودشان، از داخل مجلس دست‌به‌کار تخریب شده‌اند و از این فرآیند عملاً غفلت شده است.

نظر شما