شناسهٔ خبر: 159582 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«سوده نجفی» در گفت‌وگو با «نماینده»:

نوبت کنش سیاسی آگاهانه و فعالانه مردم است

سوده نجفی نجفی گفت: در این دوره از انتخابات آن چیزی که دارای اهمیت است، کارآمدی افراد و ایجاد نظام شایسته‌سالاری است، نه جناح‌های سیاسی

به گزارش «نماینده»، حضور نیروهای انقلابی در مجلس یازدهم می‌تواند قوه مقننه را به جایگاه اصلی خود و رأس امور بازگرداند و این امر فقط با وحدت جریان انقلابی و ارائه برنامه مدون و امیدبخش بر اساس گام دوم انقلاب محقق خواهد شد. ازاین‌رو برای تبیین هر چه بیشتر برنامه‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به سراغ «سوده نجفی» رفته‌ایم.

* در شرایط فعلی، اهمیت تلاش همۀ نیروهای انقلابی برای پیروزی در انتخابات چیست؟

با وجود اینکه وحدت و اجماع بین نیروهای انقلاب در انتخابات برای همه جریان‌های سیاسی اصولگرا یک مهم است و نقش اساسی دارد، اما تنها مؤلفه لازم برای پیروزی نیست. گر چه رقابت درون‌گفتمانی می‌توانست باعث تضعیف وحدت در جریان نیروهای انقلاب شود، ولی با توجه به حاکمیت مردم‌سالاری دینی در کشور، شورای ائتلاف هم سعی کرده است که ساختار خود را کاملاً دموکراتیک و بر پایه مردم ایجاد کند.

در این دوره از انتخابات آن چیزی که دارای اهمیت است، کارآمدی افراد و ایجاد نظام شایسته‌سالاری است، نه جناح‌های سیاسی. ما در شرایطی که فشار حداکثری با تحریم‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی اعمال می‌شود و مطالبات اقتصادی مردم هم تاکنون بی‌پاسخ مانده است باید بر همگرایی و ایجاد اتحاد بیشتر تأکید داشته باشیم.

دراین‌بین با توجه به اهمیت نقش نیروهای انقلاب در نتیجۀ انتخابات، باید تلاش کنیم که با همت نیروهای انقلابی افراد متدین، جوان و انقلابی وارد مجلس شوند.

* از نظر شما ویژگی‌هایی که لازم است مجلس یازدهم دارا باشد چیست؟

مجلس شورای اسلامی دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین را بر عهده دارد و اصلی‌ترین نقطه‌ضعف مجلس دهم بعد نظارتی است.

مجلس یازدهم باید مجلسی باشد که بر پایه مردم‌سالاری دینی و از جنس مردم باشد و یک مجلس پویا، ولایی، تحول‌گرا و جهادی باشد.

خدمت به اسلام، انقلاب و مردم یکی از مهم‌ترین وظایفی است که باید تلاش کنیم با تمرکز بر انتخابات و اهداف پیش رو تحقق پیدا کند و این مسیر جز با همت نیروهای انقلابی و ورود افراد متدین، جوان، انقلابی و ولایی به مجلس امکان‌پذیر نیست.

* وضعیت جریان اصلاح‌طلب را در زمینۀ مسائل پارلمانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد اصلاح‌طلبان طی چهار سال گذشته در مجلس حاکی از عدم موفقیت این طیف در احقاق مطالبات اقتصادی مردم است. از طرف دیگر عدم نظارت کافی بر قوه مجریه از سوی نمایندگان مجلس منجر به بروز برخی مشکلات در مسائل کشور شده است. همچنین جدال‌های سیاسی و عدم رأی به شفافیت اموال مسئولین و همچنین انباشته شدن مصوبات و قوانینی که قابلیت اجرا ندارند، باعث بی‌اعتمادی مردم به نمایندگان اصلاح‌طلب خودشان در بهارستان شده است.

در شرایطی که ناکارآمدی دولت و مجلس و برخی از نهادها برای همگان آشکار شده است، در حال حاضر نوبت کنش سیاسی آگاهانه و فعالانه است تا مردم کاندیداهایی را که دارای سلامت اقتصادی، سیاسی و همچنین توان مدیریتی و کارآمدی لازم هستند را به‌عنوان وکیل خودشان انتخاب کنند.

علاج ناکارآمدی‌های این افراد در حوزه‌های مختلف، جز با مشارکت حداکثری و انتخاب صحیح مسیر مقدور نخواهد بود.

نظر شما