شناسهٔ خبر: 159579 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بازار مسکن فعلا کشش افزایش قیمت را ندارد/ دولت چاره‌ای برای مدیریت بازار در ۲سال آینده بیاندیشد

کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر دولت نسبت به مدیریت بازار مسکن و افزایش ساخت و ساز در بخش های دولتی و خصوصی اقدام کند، قیمت مسکن در سال آینده افزایش چندانی نخواهد داشت.

به گزارش «نماینده» مجید کیان پور عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت مسکن، گفت: قیمت مسکن در کشوری مانند ایران تحت تأثیر عوامل مختلفی است که تجمیع این عوامل در یک زمان موجب بروز تلاطم و تنش قیمتی در بازار می شود. هجوم نقدینگی عامل افزایش قیمت مسکن در دو سال اخیر

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت در هر بازاری از جمله بازار مسکن، هجوم نقدینگی در جامعه است، در سال های اخیر شاهد بودیم که با منتقل شدن نقدینگی به بازارهای ارز، مسکن، خودرو و طلا این بازارها دچار تلاطم شدند.

حجم نقدینگی در کشور از میزان دو هزار میلیارد تومان نیز بالاتر رفته است

وی گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده، در شرایط کنونی حجم نقدینگی در کشور از میزان دو هزار میلیارد تومان نیز بالاتر رفته است، این مسئله نگرانی هایی را در کارشناسان ایجاد کرد که با افزایش میزان نقدینگی، بازار مسکن بار دیگر در اواخر سال ۹۸ و سال آینده دستخوش تلاطم و افزایش قیمت شود.

کیان‌پور تصریح کرد: درست است که نقدینگی به تنهایی می تواند یک بازار اقتصادی را به چالش بکشد، اما برای بروز این مسئله، باید بسترهای لازم وجود داشته باشد، مهم ترین بستر برای تحقق این موضوع، وجود کشش قیمتی در بازار اقتصادی است.

بازار مسکن در شرایط کنونی کشش افزایش قیمت را ندارد

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در دو سال اخیر بازار مسکن دچار افزایش قیمت شدیدی شد، افزایشی که عملا این بازار را به سمت رکود تورمی کشاند، زیرا خریداران به دلیل ضعف قدرت مالی دیگر توان خرید مسکن را نداشتند، از این رو کارشناسان اعلام می کنند که این بازار در شرایط کنونی دیگر کشش افزایش قیمت ها را ندارد.

وی ادامه داد: تجربه نشان می دهد که در زمان اشباع قیمت ها در بازاری مانند مسکن، بروز عوامل تأثیرگذار مانند نقدینگی نیز در تنش های اقتصادی اثرگذار نیست، به طوری که در سال های ۹۲ تا ۹۶ با وجود افزایش نقدینگی، قیمت ها در بازار افزایش نیافت، زیرا بازار مسکن از نظر قیمت اشباع بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر می رسد که اگر دولت نسبت به مدیریت بازار مسکن و افزایش ساخت و ساز در بخش های دولتی و خصوصی اقدام کند، قیمت مسکن در سال آینده افزایش چندانی نخواهد داشت.

نظر شما