شناسهٔ خبر: 159568 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مراودات اقتصادی ایران با کشورهای همسایه و همسو باید تقویت شود

جمالی نوبندگانی/2 عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: کل مراودات اقتصادی ما با اروپا از یک کشور همسایه مثل عراق کمتر است و باید ارتباط اقتصادی‌ خود با کشورهای همسو را تقویت کنیم.

به گزارش «نماینده» محمدجواد جمالی نوبندگانی، با تأکید بر ضرورت تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه و همسو، اظهار داشت: با توجه به موضع‌گیری‌های اعلامی و عدم توجه اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به تعهداتشان در برجام، به این نتیجه می‌رسیم که آمریکا و اروپا از ابتدای مذاکرات هسته‌ای، تقسیم کاری را بین خودشان برای فشار به ایران به وجود آورده بودند.

وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها ابایی ندارند که اعلام کنند در این مدت صرفاً دنبال وقت کشی بودند، افزود: آمریکا سیاست برخورد سخت با جمهوری اسلامی را در دستور کار خود قرار داد و اروپایی‌های عضو برجام هم فقط وعده وعید دادند و نه تنها هیچ اقدام خاصی در راستای اجرای برجام انجام ندادند، بلکه ایران را در حالت تعلیق و تهدید گذاشتند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه مجموع مراودات اقتصادی ما با اروپا از یک کشور همسایه مثل عراق کمتر است، تصریح کرد: بر این اساس، ارتباط اقتصادی ما با کشورهای همسایه، همسو و بلوک شرق روز به روز بیشتر شده است و باید تقویت نیز شود. از سوی دیگر تحریم‌ها باعث شده که بیش از پیش به ظرفیت‌های داخلی خودمان توجه کنیم.

جمالی بیان کرد: در حال حاضر تعداد دیدارهای مقامات کشورمان به ویژه مسئولان دستگاه دیپلماسی با کشورهای همسایه و همسو چون روسیه، چین، ژاپن و عراق نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته است و نشان می‌دهد که نگاه مسئولان تراز اول کشور هم تعمیق و گسترش روابط با کشورهای دوست است.

وی تأکید کرد: اروپایی‌ها ثابت کردند که به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و در برهه‌های مختلف بدعهدی خود را نشان دادند و از آنجایی که کاملاً با سیاست‌های آمریکا همسو هستند، امیدی به آنان نیست.

این نماینده مجلس درباره اقدامات احتمالی ایران در مقابل بدعهدی اعضای اروپایی برجام، اظهار داشت: جمهوری اسلامی تمام اقدامات ۵ گانه خود برای کاهش تعهدات برجامی را انجام داد اما علی رغم آنکه گزینه‌های دیگری روی میز داریم، قطعاً در زمین غربی‌ها بازی نخواهیم کرد و مسئولان کشورمان بنا به صلاحدید و مصلحت، نوع اقدام مقابله‌جویانه را تعیین می‌کنند و احساسی عمل نخواهند کرد.

نظر شما