شناسهٔ خبر: 159551 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

باهنر در گفت‌وگوی مشروح با «نماینده»:

مجلس باید ۲۹۰ سردار حکمران قوی داشته باشد

باهنر باهنر گفت: «به نظر بنده ۲۹۰ نماینده باید ۲۹۰ سردار حکمرانی قوی باشند؛ درحالی‌که اصلاً ساختار انتخابات ما چنین چیزی را هدایت نمی‌کند. ممکن است یک پزشک متخصص جراحی قلب و یک انسان متدین و پاکدست وارد مجلس شود،

محمدرضا باهنر نماینده ادوار مجلس و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگو با «نماینده» با اشاره به عملکرد مجلس دهم، اظهار داشت: «اگر بخواهم مجلس دهم را در یک کلام بیان کنم، این است که مثل دیگر مجالس نیروهای به‌دردبخور، فعال، منافع ملی فهم و متدین زیاد داشت؛ اما با دیگر مجالس یک تفاوت داشت و این بود که یک فراکسیون اکثریت نداشت؛ یعنی مجلس دهم به سه فراکسیون اقلیت تبدیل شده بود.»

وی ادامه داد: «در دوره‌های گذشته مجلسی نبوده که فراکسیون اکثریت نداشته باشد. در بعضی از مجالس فراکسیون اکثریت در دست اصولگرایان و انقلابیون و یکی دو دوره مجلس هم مثل مجلس سوم و ششم فراکسیون اکثریت نیروهای موسوم به چپ یا اصلاح‌طلبان بود.»

* کثرت فراکسیون سیاسی بلای جان مجلس

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: «مجلس دهم اولین مجلسی بود که سه فراکسیون اقلیت داشت. اصولاً در واژه‌شناسی سیاسی و حقوقی، دولت‌ها و مجالس ائتلافی نمی‌توانند قدرتمند ظاهر شوند و در تمام دنیا دولت‌هایی که ائتلافی بر سر کار می‌آیند یا اصلاً به پایان دوره نمی‌رسند و اواسط دوره ائتلافشان به هم می‌ریزد و تغییر می‌کنند و یا اینکه خیلی ضعیف و محتاط و محافظه‌کارانه عمل می‌کنند.»

باهنر ادامه داد: «مجالس هم همین‌گونه هستند، در مجلس دهم سابقه نداشت و در اواسط سال ۱۳۹۶ طرح استیضاح سه وزیر را اعلام وصول کردند و استیضاح هم شدند، ولی هر سه وزیر پس از برنامه استیضاح مجدداً برای وزارت رأی آوردند و رأیشان بیش از رأی روز اولشان بود.»

وی افزود: «مجلسی که فراکسیون اکثریت داشته و منسجم و مقتدر باشد، زمانی به استیضاح دست می‌زند که بتواند اعضای فراکسیون را قانع سازد که فلان وزیر باید تغییر کند. ممکن است بیست، سی و یا پنجاه نفر متقاضی استیضاح یک وزیر باشند ولی فراکسیون بحث می‌کند آیا استیضاحی که می‌خواهد صورت گیرد به نتیجه می‌رسد یا خیر.»

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: «اگر بنا باشد کاری به نتیجه نرسد آن کار را انجام نمی‌دهند. هر نماینده یک رأی و یک حوزه نفوذ رأی دارد و به قدرت استدلال، مستندات، حرف‌هایی که می‌زند و ادبیاتی که به کار می‌برد بستگی دارد.»

باهنر افزود: «در مجلس موافقان و مخالفانی که صحبت می‌کنند به دنبال گسترش حوزه نفوذ رأی خود هستند. وقتی کسی که مخالف است و صحبت می‌کند می‌خواهد بقیه را قانع سازد که هم‌رأی او شوند.»

وی معتقد است: «مجلس جای تبلیغ برای حوزه نفوذ رأی است و زمانی که فراکسیون اقلیت شد، نمی‌تواند تصمیم قاطع بگیرد و یا خیلی از تصمیماتش بر روی زمین می‌ماند و به نتیجه نمی‌رسد.»

نایب‌رئیس ادوار مجلس خاطرنشان کرد: «در مجلس فراکسیون تخصصی زیاد است و شاید در هر مجلسی بیست تا سی فراکسیون تخصصی وجود داشته باشد که کار خود را می‌کنند، اما نکته‌ای که آسیب‌زاست تکثر فراکسیون‌های سیاسی است که در مجلس دهم شاهد آن بودیم.»

باهنر ادامه داد: «عدم کادربندی در فراکسیون‌ها یکی دیگر از اشکالات فراکسیونی در مجلس است.»

باهنر گفت: «اشکالی که در ساختار مجلس و انتخابات وجود دارد این است افرادی که برای مجلس کاندیدا می‌شوند، علاوه بر صلاحیت‌های فردی، صلاحیت‌های تخصصی مثل حکمرانی خوب و کادر بودن در احزاب جزء اولویت‌هایشان محسوب نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال در نیروهای مسلح افراد خوب زیادی داریم اما یکی ستوان، یکی سروان، یکی سرهنگ و فردی که کارهای خیلی مهمی انجام داده باشد، سردار یا امیر است.»

وی ادامه داد: «به نظر بنده ۲۹۰ نماینده باید ۲۹۰ سردار حکمرانی قوی باشند؛ درحالی‌که اصلاً ساختار انتخابات ما چنین چیزی را هدایت نمی‌کند. ممکن است یک پزشک متخصص جراحی قلب و یک انسان متدین و پاکدست وارد مجلس شود، اما در مجلس چقدر حکمرانی خوب و مدیریت اقتصاد بهداشت کشور را بلد است؟ مثلاً بیست پزشک متدین و خوب در کمیسیون بهداشت و درمان هستند و می‌خواهند اقتصاد سلامت را مدیریت کنند؛ تعدادی کارهای صنفی به نفع صنف خود می‌کنند و طرح‌هایی می‌دهند.»

* انتقاد از طرح تحول نظام سلامت

نماینده مردم تهران در ادوار مجلس با انتقاد از طرح تحول نظام سلامت، گفت: «در دولت یازدهم طرحی به نام طرح تحول نظام سلامت در کشور مطرح شد که هزینه زیادی بر روی بیت‌المال و خزانه مملکت گذاشت و برای وضعیت بهداشت و درمان نیز چندان مفید نبود و مشکل بیماران و شرکت‌های بیمه‌ای بیشتر شد و بیمارستان‌ها از دولت طلبکار شدند و دولت به بخش سلامت، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان تأمین اجتماعی و... بدهی فراوانی دارد.»

باهنر ادامه داد: «یکی از دلایل وجود این مشکل این بود که افرادی که به مجلس می‌روند حداکثر می‌توانند هوای صنف یا حزبشان را داشته باشند. خیلی موقعیت مطالعه این نوع مسائل و اینکه به دنبال منافع ملی بروند را ندارند و ممکن است تجربه این کار را هم نداشته باشند و از همه مهم‌تر این‌که اگر منافع منطقه‌ای با منافع ملی در تضاد قرار گرفت عمدتاً باید از منافع منطقه حراست کنند.»

 وی تصریح کرد: «البته تقصیری هم ندارند، زیرا ساختار نماینده این است که از یک حوزه انتخابیه رأی بیاورد و موقع رأی آوردن وعده‌های زیادی به مردم می‌دهد؛ مثلاً اگر از خوزستان برای کرمان آب بیاورند از نظر منافع ملی درست نیست و کرمانی‌ها باید با آب کمتر قانع باشند؛ منِ نماینده کرمان داد و بیداد می‌کنم و می‌گویم باید آب از خوزستان و سایر جاها بیاید و به دنبال منافع منطقه‌ام می‌روم.»

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تأکید کرد: «ما مجلسی می‌خواهیم که ضمن اینکه به دنبال منافع منطقه و صنوف مختلف است، منافع ملی را هم در نظر داشته باشد. اگر یک عده طرفدار پزشکان و عشایر و عده دیگر طرفدار معلمان یا کمیته امداد و بهزیستی باشند آن‌وقت بودجه کشور با پنجاه‌درصد کسری مواجه می‌شود.»

* نیازمند دو مجلس هستیم

باهنر با بیان اینکه «تعدادی از اشکالات، ناشی از مشکلات ساختاری است و به نمایندگان ربطی ندارد»، گفت: «بنده معتقدم دیر یا زود باید کشور دو مجلسی شود؛ در بسیاری از کشورهای دنیا این‌گونه است و دو مجلس دارند که یک مجلس فقط مأمور منافع ملی است. این یکی از مشکلات ساختاری است که می‌تواند با قانون اساسی حل شود.»

* انتقاد از نحوه ثبت‌نام در انتخابات

وی به عدم ساماندهی مناسب در ثبت‌نام‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «در ثبت‌نام‌ها هم اشکالات زیادی وجود دارد؛ یعنی در کشور شانزده هزار نفر شیفته خدمت هستند و می‌خواهند به مملکت خدمت کنند!؟ در هیچ کشوری این‌چنین نیست و باید حساب‌وکتابی داشته باشد و کسی که می‌خواهد سردار عالم برنامه‌ریزی و سیاست شود بایستی پله‌هایی را طی کرده باشد که راه‌حل این مورد نیز حزب است.»

این فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: «باید در کشور سه یا چهار حزب قدرتمند فراگیر و دارای چارچوب و در چارچوب قانون اساسی و سیاست‌های کلی کشور که مقام معظم رهبری طبق اصل صد و ده تعیین می‌کنند داشته باشیم تا کسی که قصد دارد به مجلس برود بایستی در حزب پله‌های ترقی را از ستوانی طی کند و زمانی که سردار شد به مجلس برود تا یک نماینده مقتدر، قوی و مؤثر شود؛ مثلاً یک معلم خوب، متدین، ولایتی و انقلابی که فرد محبوبی است رأی میآورد و به مجلس می‌رود، در مجلس اولین وظیفه خود را این می‌داند که باید حقوق معلمان را درست کند.»

* برخی نمی‌دانند وظیفه نماینده چیست

باهنر تصریح کرد: «این مسئله از عدم دانش سرچشمه می‌گیرد و ادعای بزرگی است، ولی نود درصد کسانی که نامزد انتخاباتی می‌شوند و هفتاد، هشتاد درصد کسانی که رأی می‌آورند نمی‌دانند وظیفه یک نماینده چیست و از نماینده توقعاتی دارند که کار نماینده نیست؛ مثلاً در موقع انتخابات وعده ساختن راه، افزایش حقوق، کاهش تورم و... می‌دهند؛ درحالی‌که این موارد کار وزارت راه، وزارت کشاورزی و... است.»

وی ادامه داد: «نماینده باید به مجلس بیاید و قانون خوب طراحی کند و بودجه قدرتمند تصویب و بودجه‌های زائد را حذف کند؛ درحالی‌که در مجلس عموماً بودجه‌ها را تکثیر می‌کنند.»

نماینده ادوار مجلس افزود: «نمی‌توانیم فقط دولت را نقد کنیم؛ بالاخره دولتی که به هر دلیلی در یک سال مثلاً تحریم نفتی است و چهل پنجاه هزار دلار از درآمدهای کشور کم شده، باید بتواند هزینه‌ها را متوازن کند و پایین بیاورد ولی هیچ‌کس حاضر نیست این کارها را بکند و این کسری بودجه بسیار بدی است و خدا نکند یک تورم سی‌وپنج، چهل و یا پنجاه درصدی به وجود آید.»

باهنر گفت: «یکسری از اشکالات ساختاری و یکسری از اشکالات رویکردی است و دیگری سطح مجلس می‌باشد؛ مثلاً در مجلس اول در کشور تعدادی از چهره‌های دارای کاریزما، ملی، انقلابی و لیبرال بودند و این چهره‌ها به قدری کاریزما بودند که پایان دوره مجلس قرار بود برای دور دوم ثبت‌نام کنند. بعضی از حوزه‌های انتخابیه غیر از نماینده هیچ‌کس حاضر نبود شرکت کند و می‌گفتند ما کجا و شأن مجلس کجا و ما خاک پای مجلس هستیم و باید کفش نماینده‌ها را جفت کنیم. نماینده‌ها عزت و قابلیت زیادی داشتند و در برخی حوزه‌های انتخابیه با خواهش و التماس مثلاً از رئیس دفتر نماینده می‌خواستیم ثبت‌نام کند تا انتخابات برگزار شود. از بس شأن مجلس بالا بود کسی جرئت نمی‌کرد که بخواهد به نماینده شدن فکر کند.»

وی خاطرنشان کرد: «در دوره قبل دوازده هزار نفر و در این دوره شانزده هزار نفر شرکت کرده‌اند و اگر دوره بعد صد هزار نفر ثبت‌نام کردند معلوم نیست چه می‌شود!؟ این کار یک مشکل دیگر به وجود می‌آورد و موقع تبلیغات وعده‌هایی می‌دهند و چون نمی‌دانند که در حوزه اختیاراتشان نیست، زمانی که انتخاب شوند بعد از شش ماه مردم می‌گویند خیلی دروغ‌گو هستند.»

نایب‌رئیس ادوار مجلس ادامه داد: «نماینده‌ای که به مجلس رفته قصد چنین چیزی نداشته و ندانسته به مردم وعده‌های بدون حساب‌وکتاب داده است. در دوره نهم یک نماینده مجلس می‌گفت در هشت دوره گذشته در منطقه من هیچ کاری نشده و من می‌خواهم دوتا را هشت تا و هشت تا را شانزده تا کنم؛ بعد از گذشت ۶ ماه می‌دید از این خبرها نیست و باید در همان ریل راه رفت.»

* تأکید بر تشکیل یک فراکسیون اکثریت

باهنر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف مجلس یازدهم، تأکید کرد: «باید در مجلس آینده یک فراکسیون قدرتمند انقلابی اکثریت داشته باشیم، حتی اگر قرار است مجلس سه فراکسیونی شود بهتر است که یک فراکسیون اکثریت شوند؛ زیرا به نفع مملکت است و بهتر است یک فراکسیون اکثریت که پاسخگو باشد تا کار کند.»

وی ادامه داد: «مهم‌ترین وظیفه مجلس این است که بتواند آثار ظلم بزرگی که به‌عنوان تحریم به مملکت تحمیل میشود را مدبرانه خنثی سازد که آثار تحریم به دو صورت خنثی می‌شود؛ اول اینکه تولید رونق یابد و تورم و بیکاری کم شود و دوم بودجه دولت متعادل شود و هزینه‌های دولت پایین بیاید و منابع درآمدی دولت بالا برود.»

نماینده ادوار مجلس افزود: «اینکه مجلس فکر کند با اضافه کردن هزینه‌های کشور بتواند کشور را آباد کند، این‌گونه نیست؛ بلکه بایستی بهره‌وری هزینه‌ها بالا برود؛ یعنی اگر یک تومان هزینه می‌کنیم باید حداقل یک تومان بهره ببریم؛ نه اینکه یک تومان هزینه کنیم و دو ریال بهره‌وری داشته باشیم. یکی از وظایف مجلس برخورد مدبرانه و کاملاً علمی با مسئله فساد است. باید در جاهایی که فساد رخنه کرده به قوه قضاییه کمک کند.»

* مرز فساد مشخص شود

باهنر در ادامه سخنان خود درباره فساد، گفت: «مرز این فساد مشخص نیست، مثلاً گفته می‌شود صلاحیت هفتاد هشتاد نفر از نمایندگان تأیید نشده و سخنگوی شورای نگهبان گفت عده زیادی از این افراد مشکل مالی دارند. یک‌زمانی شورای نگهبان می‌گفت اگر نماینده‌ای با یک شرکت دولتی مثلاً به فرانسه رفته فساد مالی است. اولاً باید چارچوب فساد مالی روشن شود، یک زمانی حضرت آقا فرمودند تولید ثروت خودش یک ارزش است و اگر ۱۰ کارآفرین با پاکدستی تولید ثروت کردند و خودشان صد میلیارد سود بردند و از این مبلغ بیست‌وپنج میلیارد مالیات دادند اشتغال راه می‌افتد و مالیات دولت خوب می‌شود. یکی رانت‌خواری می‌کند و قدمی برنمی‌دارد. باید چارچوب فساد مشخص شود و به قوه قضاییه کمک کنند تا فسادهایی که به برخی جاها رخنه کرده خشکانده شود.»

وی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: «مقام معظم رهبری سال گذشته بیانیه آن را در دهه فجر مطرح ساختند و مسئله الگوی زندگی ایرانی اسلامی پیشرفت است که پیشرفتمان برای سال‌های آینده بایستی چه الگویی داشته باشد. این‌ها کارهایی است که مجلس باید برایشان برنامه داشته باشد، برنامه‌ریزی کند و کار کند.»

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با انتقاد از عدم توجه مسئولین به آینده کشور، گفت: «جای تأسف دارد که در کشور به غیر از مقام رهبری هیچ‌کس نیست که به فکر سی سال آینده کشور باشد. حضرت آقا حرص و غصه‌اش را می‌خورند، رهنمود می‌دهند و دنبال می‌کنند ولی هیچ‌کس در فکر طراحی سی چهل سال آینده نیست. ان‌شاءالله ساختار آینده‌نگری و آینده‌پژوهی شکل گیرد.»

نظر شما