شناسهٔ خبر: 159519 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

توصیه های پورابراهیمی برای سرمایه گذاری در بورس

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تقویت بازار سرمایه را موضوع مهمی دانست و توضیحاتی در خصوص سرمایه گذاری در بورس عنوان کرد.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره رشد شاخص بورس، گفت: اگرچه روند رو به رشد بازار سرمایه علامت مثبتی در اقتصاد کشور است اما علت اصلی افزایش شاخص سهام در هفته‌های گذشته، تغییر قیمت دارایی‌های شرکت‌های بورسی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: رشد شاخص سهام در بورس متاثر از دو عامل است؛ نخست سود شرکت‌ها به معنای عملکرد آنها و دوم دارایی شرکت‌ها. افزایش شاخص سهام در شرایط کنونی متاثر از تغییر قیمت دارایی شرکت‌ها است.

وی با بیان اینکه تغییر نرخ ارز موجب افزایش قیمت دارایی شرکت‌ها شده است، اظهار کرد: در گذشته دلار حدود ۴۰۰۰ تومان بود اما درحال حاضر وارد کانال ۱۳ هزار تومان شده، در این شرایط ارزش سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار دلاری نسبت به سال‌های گذشته ۳ برابر شده است. از آنجا که قیمت دارایی پایه شرکت‌ها به واسطه تغییر نرخ ارز بیشتر شد، قیمت سهام  نیز رشد یافته است.

وی با بیان اینکه سودآوری شرکت‌ها نقش کمی در رشد شاخص بورس در شرایط کنونی دارد، ادامه داد: سودآوری شرکت‌ها از اصول مهم در نظام اقتصادی است، زیرا رشد شاخص سهام به واسطه افزایش تغییر قیمت دارایی‌ها پس از مدتی متوقف می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح این مسائل به بیان مثالی پرداخت و گفت: در زمانی که دلار ۴۰۰۰ تومان بود به طور مثال موبایل ۱۰۰ دلاری ۴۰۰ هزار تومان می‌شد اما در حال حاضر و با دلار ۱۲ هزار تومانی قیمت آن به یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش یافته اما باید به این نکته توجه کرد که قیمت آن حدودا بیش از یک میلیون و ۲۰۰ تومان نمی‌شود زیرا نرخ ارز در ۱۲ هزار تومان تقریبا ثابت شده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه افزایش قیمت دارایی شرکت‌ها سقف دارد و به نظر می‌رسد این سقف در بورس پر شده است، ادامه داد: سهامداران باید هنگام خرید سهام نسبت به سودآوری شرکت‌ها توجه کنند؛ بهتر است مردم سودآور بودن شرکت‌ها را ملاک خرید سهام قرار دهد زیرا افزایش قیمت دارایی شرکت‌ها تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه خرید برخی از سهام شرکت‌ها ریسک دارد و مردم بهتر است به سراغ خرید سهام متنوع شرکت های بزرگ اقتصادی روند، توصیه کرد: مردم سبدی از سهام خریداری کنند به گونه‌ای که سهام آنها شامل صنایع مختلف از جمله صنایع مادر و پایه باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: سازمان بورس واوراق بهادار گزارشی از عملکرد شرکت ها ارائه دهد و درباره نحوه خرید سهام در بورس اطلاعات مناسبی در اختیار مردم قرار دهد.

نظر شما