شناسهٔ خبر: 159518 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۱۰ سؤال کلیدی از کاندیداهای انتخابات مجلس

محسن مقصودی برای انتخاب اصلح، به جای توجه به شعارها و کلی گویی‌ها و به جای جناح بازی و قبیله گرایی باید از کاندیداها سوالات دقیق پرسید و تعهد گرفت.

«نماینده»/محسن مقصودی:لیست‌ها و ائتلاف‌ها در حال شکل گیری‌اند. اما کمتر از مسائل اصلی مردم و وظایف مجلس آینده صحبت می شود. از شاخص‌های بستن لیست‌ها هم کمتر سخن می گویند. آینده کشور را خودمان در انتخابات می‌سازیم.

مجلس فعلی با وجود برخی نمایندگان دغدغه مند و سالم، در کلیت اما مجلس بسیار ضعیفی بود که متاسفانه حدود یک سوم از آن عمدتا به دلیل مسائل مالی رد صلاحت شدند؛ مجلسی که در اخذ مالیات از ثروت های بادآورده از سرمایه داران و یا مالکان خانه‌های خالی ناتوان بود، مجلسی که به وزرایی با ثروت هزارمیلیاردی و ناکارآمد رای اعتماد داد، مجلسی که با سلفی گرفتن با موگرینی تحقیرمان کرد و برخی نمایندگانش اهل دلالی و مراوده با واردکنندگان خودرو و محتکران بودند؛ این مجلس نتیجه انتخاب خودمان بود.

برای انتخاب اصلح، به جای توجه به شعارها و کلی گویی‌ها و به جای جناح بازی و قبیله گرایی باید از نامزدها سوالات دقیق پرسید و تعهد گرفت.

در این ایام اگر نامزدها و لیست‌ها و سرلیست های مختلف را دیدید، این چند سوال را (به عنوان مشت نمونه خروار) صریح و مودبانه از ایشان بپرسید و پاسخ دقیق بخواهید...

 * بخش اول سوالات کلیدی

1) به نظر شما در شرایطی که مردم مشکل بیکاری دارند و حقوق بسیاری از کارگران هم حدود 1.5 میلیون تومان است، جمع حقوق و مزایای دریافتی یک نماینده مجلس و یا یک مسؤول دولتی حداکثر چقدر باید باشد؟ (چند برابر حقوق کارگر باشد؟)

 آیا سقف فعلی قانونی حقوق مسؤولین را - که حدود بیست میلیون است - قبول دارید؟ و یا در مجلس با وضع قانون آن را کاهش می دهید؟ دقیقا چه قولی می دهید؟

2) با توجه به اینکه بیش از 90 درصد از حجم تسهیلات بانکی در اختیار حدود پنج درصد مردم ( طبقه سرمایه دار) است و حتی بنابر آمار مستند رسانه ها، نیمی از تسهیلات بانکی (بیش از 350 هزار میلیارد تومان) در اختیار تنها 450 شخص حقیقی و حقوقی بوده است، در حالیکه خلق پول بی ضابطه نظام بانکی و تورمش به ضررعموم جامعه است؛ شما چگونه این وضع ناعادلانه نظام بانکی را دگرگون می کنید؟

آیا حاضرید در مجلس آتی طی قانونی بانک ها را مکلف کنید کلیه تسهیلات بانکهای دولتی و خصوصی بالای 100 میلیون تومان را در سامانه ای برای همه مردم شفاف کنند به نحوی که فرد یا شرکت وام گیرنده، علت دریافت وام، وثیقه وام و نحوه بازپرداخت کاملا شفاف و قابل رصد برای همه مردم باشد؟ این آمار تبعیض آمیز در دوران شما چه تغییری به نفع عموم مردم و رونق تولید و اشتغال عمومی خواهد کرد؟

3) از آنجایی که ریشه اصلی تورم و جهش نرخ ارز و... در همین خلق نقدینگی 2200 هزارمیلیارد تومانی نظام بانکی است و خلق پول بی ضابطه بانک ها عمدتا در خدمت ثروتمندان، سوداگری، برج سازی، مال سازی ها و بنگاه داری خودشان بوده است؛ برنامه عملیاتی شما برای اصلاح نظام بانکی و مهار غول نقدینگی غیرمولد در کشور چیست؟

4) عمده مالیات را کارمندان و کارگران عادی می دهند و به گفته مسوولان بیش از 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم (بیش از درآمد دولت از افزایش ناگهانی قیمت بنزین) و در صورتی که پایه های مالیاتی جدیدی در مجلس بر ثروت های غیرمولد و بادآورده و زندگی های اشرافی وضع شود، این رقم تا چند برابر نیز افزایش می یابد. آیا برای تامین منابع دولت و اجرای عدالت با فشار مالیاتی بر دانه درشت ها و ثروت های بادآورده نظیر مالیات برعایدی سرمایه، مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر ثروت های کلان غیر مولد موافقید یا همچنان قرار است با افزایش نجومی قیمت های انرژی بر مردم عادی فشار وارد کنید؟

5) با توجه به افزایش شدید و کمرشکن اجاره مسکن، و معضل تأمین مسکن بویژه برای زوج های جوان؛ طرح عملیاتی شما برای تأمین مسکن مورد نیاز مردم در تیراژ بالا (حداقل سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی) چیست؟ با توجه با اینکه تولید مسکن می تواند لوکوموتیو اقتصاد و اشتغالزایی درونزا در کشور نیز باشد، آیا دولت را به صورت قانونی به احیا و اجرای مجدد طرح مسکن مهر (با رفع برخی نواقص) الزام می کنید؟
6) از ابتدا نظر شما در خصوص برجام چه بود؟ اکنون چه نظری دارید؟ در خصوص FATF چه؟

7) با توجه به زورگویی دشمن، آیا شما بلد هستید در شرایط تحریم و کاهش فروش نفت کشور را اداره کنید؟ نظر شما در خصوص مسؤولی که بگوید "بلد نیستم در شرایط فشار دشمن و بدون ارتباطات خارجی، اقتصاد را مدیریت کنم" چیست؟

8) آیا بعد از ترور و شهادت حاج قاسم، ممکن است باز هم از مذاکره با آمریکا حمایت کنید؟ اگر رییس جمهور آمریکا تغییر کند آیا ممکن است از مذاکره مستقیم با آمریکا حمایت کنید؟ اساسا کلید حل مشکلات اقتصادی را در داخل کشور می دانید یا در خارج و مذاکره؟

9) برای اصلاح واگذاری های پرمفسده اصل 44 چه برنامه ای دارید؟ آیا موافقید که از این پس به جای واگذاری مالکیت زمین بنگاه ها، صرفا حق بهره برداری و مدیریت بنگاه ها به بخش خصوصی متخصص واگذار شود؟ (زمین بنگاه اجاره مشروط داده شود).

10)  آیا حاضرید تعهد دهید که در دورانی که نماینده مردم هستید: (تعهدات مرامنامه سبک زندگی نماینده)

الف: تمام اموال، دارایی ها و درآمدهای خود و خانواده تان را برای عموم مردم شفاف کنید؟

ب: تمام آرای تان در صحن و کمیسیون ها، تمام نامه ها و توصیه نامه هایتان برای افراد و شرکت های مختلف در سامانه ای شفاف باشد؟

پ: با توجه به اینکه بیش از 85 درصد دانش آموزان در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند آیا تعهد می دهید در چهار سال نمایندگی فرزندان تان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل نکنند؟

ت: در دوران نمایندگی عضو هیأت مدیره هیچ شرکت دولتی و خصوصی نباشید؟
ث: در دوران نمایندگی مثل عموم مردم از بیمارستان های دولتی استفاده کنید؟

ج: در چهار سال نمایندگی وام بانکی غیرمتعارف (بالای 50 میلیون) نگیرید؟

چ: تمام هزینه های انتخاباتی خود را شفاف کنید؟

تهیه کننده و مجری برنامه‌های تلویزیونی 

نظر شما