شناسهٔ خبر: 159504 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» در گفت‌وگو با «نماینده»:

نماینده باید فهم انقلابی داشته باشد

ثابتی ثابتی گفت: نمی‌توانیم کسانی را به مجلس بفرستیم که با نگاه لیبرالی و سرمایه‌داری برای کشور اسلامی قانون‌گذاری کنند

مجتبی ثابتی «عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» در گفت‌وگو با «نماینده» با انتقاد از عملکرد مجلس دهم اظهار کرد: «مقام معظم رهبری فرموده‌اند کشور ما باید قوی باشد. ازنظر منطقی، محور قوی شدن، مرز قوی است و با توجه به اینکه مرز حکمرانی در مجلس شورای اسلامی متجلی است، این مرز نیز باید سالم و مبرا از فساد باشد.»

ثابتی گفت: «متأسفانه از مجموع نمایندگانی که برای دور بعد مجلس ثبت‌نام کرده‌اند، حدود 90 نفر تأیید صلاحیت نشدند که اغلب شائبه مسائل اقتصادی دارند. به‌جای آنکه نمایندگان مجلس تبلور شاخص‌های سلامت اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و گفتمانی باشند، دامانشان مبتلا به عارضه‌هایی است که مرز حکمرانی کشورمان را از حیز انتفاع، تفکر و تعقل انقلابی دور کردند؛ بنابراین اولین مسئله آن است که نرم‌افزار حکمرانی و حکومت قوی باید در مجلس محقق شود.»

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به مشخصه‌های مجلس کارآمد اذعان کرد: «مشخصه اول، سلامت نمایندگان مجلس و مجلس شورای اسلامی است، ما در دوره‌های مختلف نقص‌های بسیار زیادی در این زمینه مشاهده کرده‌ایم.»

این فعال سیاسی تصریح کرد: «باید صاحبان اندیشه و ایده در مجلس حضور داشته باشند. جریانات سیاسی و افرادی که می‌خواهند وارد مجلس شوند، باید نسبت به مسائل جدی مملکت آگاهی داشته باشند و مسائل حوزه‌ مسکن، ازدواج، گرانی، گمرک، مالیات را دقیق بفهمند. کسانی باید مدعی ورود به مجلس باشند که پیرامون مسائل جدی مملکت، حرف‌های جدی داشته باشند.»

وی ادامه داد: «رقابت این دوره از انتخابات باید بر مبنای رقابت ایده‌ها و گفتمان‌های کارکردی باشد نه گفتمان‌های سیاسی. اختلافات باید بر سر ایده‌های حکمرانی باشد. مشخصه دوم، ایده‌های قانون‌گذاری و حکمرانی است.»

ثابتی تصریح کرد: «مشخصه سوم آن است که نمایندگان مجلس باید آمادگی این را داشته باشند که در قامت نمایندگی ورود کنند نه در قامت دلالی و مدیران اجرایی.»

وی با انتقاد از اینکه بسیاری از نمایندگان فعلی هنوز مرز بین قانون‌گذاری و اجرا را متوجه نشده‌اند، گفت: «متأسفانه بسیاری از نماینده‌های فعلی به‌شدت با وزرا و مدیران اجرایی کشور وارد تعاملاتی ناسالم شدند، به‌گونه‌ای که بسیاری از استیضاح‌ها، سؤال‌ها، نقدها، تذکرها، تحقیق و تفحص‌ها تحت‌الشعاع مناسبات بین فردی مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس قرار ‌گرفته است. درواقع نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مرز تقنین و نظارت فاصله گرفته و در دامن دولت افتاده‌اند.»

ثابتی با توجه به نقش مؤثر نظارت در مجلس اظهار کرد: «مشخصه چهارم نظارت است، کسانی باید کاندیدای انتخابات مجلس شوند که سواد، دغدغه و سابقه نظارت بر امور داشته باشند؛ یعنی به همان میزانی که قانون خوب می‌تواند مؤثر باشد، نظارت مؤثر بر قانون هم باید وجود داشته باشد.»

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه «مشخصه پنجم قائل بودن به گفتمان اصیل انقلابی و داشتن فهم انقلابی است»، ادامه داد: «ما نمی‌توانیم کسانی را در مجلس روی کار بیاوریم که بخواهند با نگاه‌های لیبرالی و سرمایه‌داری برای کشور اسلامی قانون‌گذاری کنند، چراکه با چنین اقدامی، ساختار ذهنی و گفتمانی و اندیشه‌ای انقلاب اسلامی را به نابودی خواهیم کشاند.»

وی ادامه داد: «یکی از مشکلات اصلی کشور، راه‌یابی افراد به‌ظاهر مدعی التزام به انقلاب اسلامی به مجلس است. این افراد در چارچوب‌های نظری مسیر مغایر اندیشه‌های انقلاب اسلامی را پیموده‌اند. باید مشخص شود آیا افراد قائل به اقتصاد مقاومتی و مفهوم سیاست خارجی انقلاب اسلامی با تعاریف امام (ره) هستند یا نه.»

ثابتی تصریح کرد: «ششمین مشخصه مجلس مردمی بودن است. هر نماینده در هر سطحی از قدرت، قانون‌گذاری، دقت، نظارت و انقلابی‌گری باید بداند که ولی‌نعمتان نظام، مردم هستند. پیوند استراتژیک و مداوم بین مردم و بخصوص مستضعفین با نمایندگان مجلس، تاکتیکی نیست بلکه اعتقادی است؛ هرچند که جریان اصلاح‌طلب این پیوند را در بازه‌های انتخابات به کار می‌گیرد، اما ما باید به‌عنوان یک اعتقاد و اصل شرعی به آن توجه کنیم.»

ثابتی به آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی که از مسائل مهم جامعه و یکی از موضوعات مورد توجه شورا است اشاره کرده و گفت: «مقام معظم رهبری فرموده‌اند «فرهنگ مانند هواست که همه‌جا باید وجود داشته باشد»؛ اگر ما به این مسئله توجه نداشته باشیم، زیربنای اقتصادی خودمان را به انزجار کشانده‌ایم. بحران‌های اجتماعی و شکاف بین نسلی که بین‌ نسل‌های مختلف در حال شکل‌گیری است، ناشی از آن است که هر نسل نتوانسته است مفاهیم فرهنگی را به‌درستی به نسل‌های بعدی منتقل کند.»

این فعال دانشجویی ادامه داد: «به نظر می‌رسد در کنار مسائل جدی کارآمدی نظام، باید مفروض و پیش‌فرضی وجود داشته باشد که بتوانیم برنامه جدی و طراحی عمیقی برای مسائل فرهنگی و سینمای فاخر انقلاب اسلامی داشته باشیم. البته قدم‌هایی در این زمینه برداشته‌شده است، اما باید بتوانیم سرگرمی‌های مناسب، ایجاد و در همه حوزه‌ها و شئون اجتماعی، آلترناتیو و نسخه‌های درست، صحیح و بافهم انقلابی را تنظیم کنیم. با این قید که حاوی دیدگاه‌هایی به مفهوم تساهل نباشد. چون تساهل مبنای سکولار دارد و ما باید دقت کنیم که تمام این طراحی‌ها با چارچوب ضد لیبرالی و ضد سکولاری طراحی شود.»

عضو شورای نیروهای انقلابی اظهار کرد: «چنین مدل‌های فرهنگی اجتماعی در بیرون مجلس به‌صورت نقطه‌ای انجام‌شده و مجلس شورای اسلامی باید از مدل‌های موفقی که ساختارمند و نظام‌مند شده‌اند الگوبرداری کند و ساختار بوروکراتیک کشور را به آن سمت ببرد.»

نظر شما