شناسهٔ خبر: 159501 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

شرکت‌های هواپیمایی و دنیای ورزش

هواپیما همانطور که میدانید، شرکت‌های هواپیمایی، پیشرفت روزافزونی دارند آن هم در این شرایط اقتصادی جهان. شرکت‌های هواپیمایی، کمک شایانی به رشد حوزه گردشگردی کرده است. این رشد باعث شده که هزاران مسافر، روزانه از شهرهای مختلف جهان، به مقاصد دور و نزدیک خود سفر کنند.

همانطور که میدانید، شرکت‌های هواپیمایی، پیشرفت روزافزونی دارند آن هم در این شرایط اقتصادی جهان. شرکت‌های هواپیمایی، کمک شایانی به رشد حوزه گردشگردی کرده است. این رشد باعث شده که هزاران مسافر، روزانه از شهرهای مختلف جهان، به مقاصد دور و نزدیک خود سفر کنند.

حتی میتوان گفت سفر بدون هواپیما دیگر امکان پذیر نیست. یکی از دلایل آن هم افزایش قیمت بنزین است که باعث شده قشر زیادی از مردم، توانایی رفتن به مسافرت را نداشته باشند.

این رشد چشمگیر ایرلاین‌ها (شرکت‌های هواپیمایی) ، باعث شده بتوانند وارد تبلیغات از راه‌های مختلفی شوند. یکی از زمینه‌هایی که وارد شده‌اند، اسپانسرینگ ورزشی است. یعنی اسپانسر باشگاه ها و بازیکنان برتر میشوند و آنها هم تبلیغات این شرکت ها را میکنند که در ادامه، بیشتر توضیح خواهیم داد. این مقاله، توسط Trip با عنوان "شرکت‌های هواپیمایی که اسپانسر ورزشی شده‌اند" اولین بار منتشر شده است.

اسپانسرینگ ورزشی

یکی از حیطه‌های جذاب برای ایرلاین‌ها، اسپانسرینگ ورزشی است که آنها را به سرمایه‌گذاری مبالغ هنگفت ترغیب می‌کند. اهمیت این حمایت مالی از جایگاه ویژه‌ای در بازاریابی برخوردار است چرا که یک برنامه وفادارانه، تاثیر عمیقی در مخاطب به جا می‌گذارد و اطلاع از برند را در جامعه هدف افزایش می‌دهد. این نوع استراتژی بازاریابی، روز به روز، محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. از نمونه‌های اخیر می‌توان از حمایت ایرلاین امارات (Emirates Airline) از باشگاه آرسنال، ایرلاین اتحاد (Etihad Airways) از باشگاه منچسترسیتی، ایرلاین قطر ایرویز (Qatar Airways) از باشگاه بارسلونا نام می‌برد. این شرکت‌های هواپیمایی، برای افزایش فروش بلیط هواپیما و رزرو هتل خارجی (Trip.ir)، این حمایت‌های مالی را کرده‌اند.

ورزش، زبانی جهانی

ورزش، بدون توجه به جغرافیا، همواره توانسته است احساسات مخاطب را همراه کند و وفاداری او را جلب کند. این زبان جهانی ورزش است که به راحتی می‌تواند اجتماع بزرگ هواداران با سلیقه‌های متفاوت را به یک جامعه همرنگ تبدیل کند. در اتمسفر هیجانی ورزش، هوادار با اسپانسرمالی باشگاه یا رویداد ورزشی، به سادگی همدلی پیدا می‌کند. این همدلی به تاثیر گسترده برند و وفاداری طرفداران منجر خواهد شد.

صنعت ورزش

تا پیش از توسعه فناوری و رسانه­های جمعی فراگیر، ورزش در مقیاسی محلی و منطقه­ای هوادار داشت اما امروزه با گسترش شبکه­های ارتباطی نوین، صنعت ورزش، قلمرویی جهانی با مخاطبان بی‌شمار است که میلیون‌ها دلار در آن به گردش در می­آید. بنابراین بازاری جذاب برای شرکت‌ها و هولدینگ­ها است که در اسپانسرینگ باشگاه­ها و رویدادها مشارکت ­کنند. این بازار به تاثیرپذیری مردم از ورزش متکی است و برندها را به سمت مصرف­کنندگان هدف سوق می‌دهد.

بازاریابی ورزشی

دلایل گرایش ایرلاین‌ها به این سبک از بازاریابی را باید در افزایش آگاهی از خدمات و محصولات شرکت، فرم خوشایند تبلیغاتی آن، جبران کمبود هزینه باشگاه‌ها، ارزش برجسته سرمایه­گذاری و در نهایت ایجاد حسن نیت در جامعه دانست. این نوع اسپانسرینگ نسبت به تبلیغات انبوه، در رسیدن به هدف کارآمدتر است. البته جامعه هدف یک ایرلاین در اسپانسرینگ ورزشی بر مبنای تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی تفاوت خواهد داشت، چناچه فوتبال اگر ورزش همگانی است، بدمینتون مخاطب محدودی دارد.

ارزش اقتصادی

در گذشته، اسپانسرینگ ورزشی بدون انتظار برگشت سرمایه و با زمینه بشردوستانه انجام می‌شد اما امروز ماهیت تجاری پیدا کرده است. هواخواهان باشگاه ورزشی، اسپانسرینگ را بیشتر از آگهی تبلیغاتی سنتی دوست دارند، چون منافع آن برای باشگاه کاملا ملموس است.

مزایای اسپانسرینگ برای باشگاه‌ها

جدا از پشتوانه اقتصادی ایرلاین برای باشگاه‌ها، منافع خطوط پروازی را نباید نادیده گرفت. دغدغه هر باشگاهی، آمادگی بالای بازیکنان است، از این لحاظ داشتن یک اسپانسر ایرلاین به باشگاه حق انتخاب زمان مناسب پرواز متناسب با زمان‌بندی تیم خواهد داد و بازیکنان نیز زمان کافی برای ریکاوری خواهند داشت. از طرف دیگر، باشگاه از  تغذیه رژیمی بازیکنان خود در پرواز اطمینان خواهد یافت.

شما می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما و چارتر از ایرلاین‌هایی که نام برده شد، به وبسایت تریپ (www.trip.ir) مراجعه کنید. کافیست وارد این وبسایت شوید، جزئیات سفر خود را وارد کنید و پروازهایی که با این ایرلاین ها انجام میشود را مشاهده کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که، پروازهای خارجی و داخلی را می‌توانید با کارت‌های شتاب، از طریق رمز دوم و رمز پویا (رمز یکبار مصرف)، رزرو کنید.

نظر شما