شناسهٔ خبر: 159444 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تشریح پروژه 5 چشم اروپا علیه ایران از زبان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

جمالی نوبندگانی/2 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به پروژه 5 چشم اروپا علیه جمهوری اسلامی گفت: این 5 کشور با هدایت انگلیسی‌ها با برنامه‌ریزی خاص به دنبال ایجاد تنش و سر دادن شعار و اقدامات افراطی و سوء استفاده از اتفاق سقوط هواپیمای اوکراینی هستند.

به گزارش «نماینده»، محمد جمالی‌نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: طبق کنوانسیون 1961 وین که مسائل مربوط به اقدامات دیپلماتیک کشورها را مشخص کرده است کاملا موضوعات روابط بین‌الملل در آن تصریح شده است.

وی با یادآوری حضور سفیر انگلستان در تجمع غیرقانونی مقابل دانشگاه امیرکبیر افزود: قبل از اینکه این دیپلمات ارشد انگلیسی در این تجمع حضور پیدا کند چند توئیت و کلیپ علیه جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: اگر سفیری بخواهد به جایی رفته و به منطقه‌ای تردد کند معمولا با تشریفات وزارت خارجه هماهنگ می‌کند.

** عکاسی سفیر انگلیس در مغازه‌های روبروی دانشگاه امیرکبیر

جمالی‌نوبندگانی‌ خاطرنشان کرد: سفیر انگلستان در لندن اگر قصد داشت به منظور همدردی با بازماندگان سقوط هواپیمای اوکراینی در محلی حضور پیدا کند می‌توانست به صورت رسمی در آن جلسه و نشست حضور پیدا می‌کرد که در اصول دیپلماتیک هم قابل قبول باشد نه اینکه در یک تجمع غیرقانونی حاضر شود.

وی گفت: دیپلمات ارشد لندنی مقیم تهران قبل از آنکه تجمع غیرقانونی مقابل دانشگاه امیرکبیر شکل بگیرد در برخی مغازه‌های اطراف آن حاضر شده و عکسبرداری و فیلمبرداری می‌کرد. این در حالی است که فیلم حضور غیرقانونی این سفیر در تهران هم مؤید آن است که وی تلاش کرده است به صورت غیررسمی در آن تجمع حضور پیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود:‌سفیر انگلستان بعد از دستگیری‌اش عنوان کرده است که وقتی دیدم که شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سرداده می‌شود من هم تجمع را ترک کردم اما فیلم کاملا مشخص است که او در آن تجمع به صورت طولانی حضور داشته و حتی فرد دیگری هم او را به عنوان مشاور همراهی می‌کند.

** اتحادیه اروپا به دنبال افزایش تنش با ایران است

جمالی‌نوبندگانی‌ خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی وقتی در تجمعی غیرقانونی افراد را  دستگیر می‌کند شناختی از شغل افراد ندارند لذا آنها فقط یک فرد خارجی را در تجمع غیرقانونی علیه جمهور اسلامی دستگیر کرده بودند. 

وی گفت: تعجب وزارت خارجه از دستگیری وی هم به دلیل آن است که چرا اصلا باید سفیر یک کشور خارجی در تجمع غیرقانونی علیه کشورمان شرکت کند و برای وزارت خارجه همین اقدام این دیپلمات جای سؤال است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: 5 کشور اروپایی پروژه 5 چشم که انگلیس هم یکی از آنهاست به دنبال ایجاد تنش در جمهوری اسلامی ایران با هدایت و برنامه‌ریزی به منظور سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و اقدامات افراطی و سوء استفاده از قربانیان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی هستند ضمن اینکه به دنبال آن هستند تنش بین ایران و اتحادیه اروپا را بالا برده و هزینه‌ساز کنند.

جمالی‌نوبندگانی‌ خاطرنشان کرد: بعد از دستگیری سفیر انگلیس در تجمع غیرقانونی تهران و به جای عذرخواهی رسمی از جمهوری اسلامی ایران، لندن طلبکار شده و دم خروس نفرت و اقدامات خصمانه‌شان بیرون زد به طوری که به صراحت اعلام کردند بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تحریم‌های جدیدی از سوی لندن علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد کرد.

وی گفت: انگلیس در نا آرامی‌های سال‌های اخیر در جمهوری اسلامی نقشی ویژه داشته است.

** انگلیس درکی از انقلاب اسلامی در ایران نداشته و ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: انگلیسی‌ها علیرغم آنکه فکر می‌کنند خیلی زرنگ هستند وجامعه ایران را می‌شناسند اما ولی بعد از انقلاب اسلامی آنها نشان داده‌اند که درک صحیحی از نظام جمهوری اسلامی ندارند و نمی‌دانند که مردم علیرغم آنکه مشکلات معیشتی و اقتصادی دارند اما با این حال آنها در تشییع پیکر میلیونی شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش شرکت می‌کنند.

جمالی‌نوبندگانی‌ گفت: انگلیسی‌ها و غربی‌ها فکر می‌کنند هرکسی اعتراضی علیه امورات جاری کشور دارد الزاما به معنی اعتراض به نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی افزود: انگلیسی‌ها باید بدانند که روزگاری که چرچیل و روزولت در تهران حاضر شده و برای ایران تصمیم گیری می‌کردند، گذشته است. انگلیسی‌ها باید بدانند وقتی ایران را بین خود و شوروی تقسیم کردند گذشته است؛ انگلیسی‌ها باید بدانند روزگاری که در دوران قاجاریه بخش‌هایی از سرزمین اصلی ایران را جدا کردند، گذشته است و بهتر است واقعیت جمهوری اسلامی ایران را درک کنند.

**کاهش سطح مناسبات ایران و انگلیس با هماهنگی شورایعالی امنیت ملی و وزارتخارجه

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت:معترضین و مخالفانی که در تجمعات علیه امورات جاری کشور شرکت می‌کنند باید بدانند انگلیسی‌ها بودند که به محمدرضا شاه پهلوی فشار آورده و بحرین را در سال 1351 از ایران جدا کردند.

جمالی‌نوبندگانی‌ گفت: متاسفانه انگلیسی‌ها در دوره قاجار تعدادی از نخبگان کشورمان را جذب کرده بودند و به همین دلیل آنها در سردر خانه‌شان پرچم انگلیس را نصب کرده بودند. یکی از گلایه‌های محمدرضا شاه پهلوی به خواهر و مادرش در کتاب خاطرات وجود دارد آن است که می‌گوید چرا هر چه آنها گفتند ما انجام دادیم ولی چرا آنها از ما حمایت نکردند و چرا آنها پشت سر ما نبودند. انگلیسی‌ها برای پدر و مادرشان هم یک پوند بی‌جا هزینه نمی‌کنند. 

وی افزود: اقدامات استعماری و استکباری انگلیسی‌ها در طول دهه اخیر حکایت از آن دارد که تعدادی از رسانه‌های آنها و شبکه‌های رادیویی‌شان قابلیت پخش صدا را داشت اما با هزینه فراوان آن را تصویر کردند و در نهایت با پول سعودی‌ها شبکه ایران اینترنشنال را راه‌اندازی کردند ضمن اینکه روحانیون به ظاهر شیعی را هم مدیریت کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: آن افرادی که خود را ملی‌گرا می‌دانند باید خواست تاریخ را به خوبی مطالعه کنند و ببینند انگلیسی‌ها علیه مصدق چگونه عمل کردند.

جمالی‌نوبندگانی‌ با اشاره به مصوبه مجلس هشتم در زمینه کاهش سطح مناسبات ایران و انگلیس، گفت: ما درباره کاهش سطح مناسبات بین ایران و لندن به دنبال هماهنگی بین مجلس و شورای امنیت ملی و وزارت خارجه هستیم تا تصمیم مناسبی در این باره اتخاذ کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما