شناسهٔ خبر: 159400 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت

دوباره سقوط نکنید

مسعود پیرهادی با سکوت و بی‌اعتنایی مگر اعتبار ازدست‌رفته ما برمی‌گردد؟ بازهم ما در رسانه‌ای که دل‌بسته به این نظام و انقلاب است، دلسوزانه از مسئولان می‌خواهیم این ماجرای تلخ را با تلخی‌های مکرر باز نگذارند و با پاسخ و عذرخواهی اندکی از آلام مردم شریف ایران بکاهند تا اعتماد و اعتبارشان دوباره سقوط نکند.

«نماینده»/ مسعود پیرهادی*:خبرگزاری اطلاعات و اخبار مستقل اوکراین، «یونیان»، مکالمات برج مراقبت فرودگاه تهران با خلبان یک پرواز خط هوایی آسمان را منتشر کرده است که بر اساس آن برج مراقبت از طریق خلبان این پرواز، در جریان شلیک موشک و ساقط شدن هواپیمای اوکراینی قرار می‌گیرد. اینکه این فایل صوتی «محرمانه» بوده یا خلاف قوانین بین‌المللی بوده یا نه، در جای خود مهم و قابل‌بررسی و تأمل؛ اما اصل ماجرا را بنا به قول و تعهدی که در روز اعلام بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح داده بودیم، پیگیری می‌کنیم.
مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری پس از انتشار این فایل صوتی اعلام کرده: «این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرارگرفته است. این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آن‌ها ارائه ندهیم.» و برفرض که بر اساس مقررات داخلی و بین‌المللی، مکالمات خلبانان با برج مراقبت جزو اسناد محرمانه هر کشور است و هیچ فرد یا کشور دیگری نمی‌تواند این مکالمات را بدون هماهنگی با کشور مالک این خدمات، منتشر کند؛ آیا این‌ها پاسخ مناسبی برای اقناع افکار عمومی است؟ آیا کسی نباید بگوید بالاخره برج مراقبت می‌دانسته یا نه؟ سازمان هواپیمایی کشوری در جریان قرار گرفت یا نه؟ رئیس‌جمهور در جریان قرار گرفت یا نه؟ وقتی با صراحت صحت این فایل صوتی تأییدشده و به‌تبع، اکاذیب مسئولان، جلوی چشم مردم، مرور می‌شود، کسی نباید پاسخگو باشد؟ کسی غیر از فرمانده شجاع ما که نسبت به خطای زیرمجموعه‌اش عذرخواهی کرد و گردن باریک‌ترازموی خود را نشان داد نباید شرمنده باشد؟ خطای پدافند، سهوی و حتی به تعبیری به نیت حفظ جان مردم صورت گرفته چراکه آن فرد، می‌خواسته به‌زعم خود، جلوی موشک کروز را بگیرد؛ اما خطاهای عالمانه و عامدانه مسئولان ذی‌ربط دیگر که ازقضا عذرخواهی هم نکردند، نباید ذکر شود؟
بعد از گذشت چندین روز از ماجرای تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی، یک‌بار دیگر مسئولان ما هم در پیشگاه مردم و هم در نظر افکار جهانیان، شرمنده شدند؛ هیچ رسانه بین‌المللی نبود که این مسئله را دوباره مطرح نکند و هیچ خواننده‌ای نبود که انگشت اتهام را به سمت کشور ما نگیرد. با سکوت و بی‌اعتنایی مگر اعتبار ازدست‌رفته ما برمی‌گردد؟ بازهم ما در رسانه‌ای که دل‌بسته به این نظام و انقلاب است، دلسوزانه از مسئولان می‌خواهیم این ماجرای تلخ را با تلخی‌های مکرر باز نگذارند و با پاسخ و عذرخواهی اندکی از آلام مردم شریف ایران بکاهند تا اعتماد و اعتبارشان دوباره سقوط نکند.

نظر شما