شناسهٔ خبر: 159286 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

افزایش حقوق معلمان اجرای رتبه‌بندی نیست

قاسم احمدی لاشکی431 عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش افزایش حقوق معلمان را نظام رتبه‌بندی عنوان می‌کند در حالی که نظر مجلس با نظر دولت کاملاً متفاوت است.

به گزارش «نماینده»، قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: نظام رتبه‌بندی معلمان در بند «ب» ماده 63 برنامه ششم توسعه تأکید شده است که باید اجرایی شود. این در حالی است که فقط 2 سال تا پایان برنامه ششم توسعه زمان باقی است.

وی افزود: آن چیزی که به نام طرح نظام رتبه‌بندی معلمان اجرایی شده است به هیچ وجه رتبه‌بندی محسوب می‌شود و به نظر من فقط افزایش حقوق است چرا که با آن چیزی که مجلس مدنظرش است متفاوت است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و مجلس تصریح کرد: در طرح نظام رتبه‌بندی که هم‌اکنون وزارت آموزش و پرورش آن را اجرا کرده است بین 180 تا 700 هزار تومان افزایش حقوق برای معلمان در نظر گرفته شده است این در حالی است که نظام رتبه‌بندی معلمان که مدنظر ما است پنج مرحله دارد که از معلم پایه تا معلم راهبر این پنج مرحله محسوب می‌شود.

در نظام رتبه‌بندی باید حقوق معلمان یک میلیون و 500 هزار تومان افزوده شود

احمدی لاشکی افزود: باید برای معلمان رتبه و درجه‌بندی خاصی را در نظر بگیریم که ما این اقدام را در طرح نظام رتبه‌بندی در نظر گرفته‌ایم که برهمین اساس باید حداقل 1.5 میلیون تومان به حقوق فرهنگیان افزوده شود اما این افزایش حقوق شامل همه نخواهد شد و فقط شامل افرادی می‌شود که از تراز علمی، جایگاه و شاخصی که تعیین شده است، برخوردار باشند.

وی ادامه داد:‌ ما از اتفاقی که برای افزایش حقوق معلمان در حال حاضر افتاده است خوشحالیم و جلوی آن را هم نخواهیم گرفت؛ معلمان به اندازه کافی زحمت می‌کشند و این افزایش حقوق بهانه‌ای برای قدردانی از زحمات آنها است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و مجلس تصریح کرد: افزایش حقوقی که برای معلمان در حال حاضر از سوی وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است مشکل دارد چرا که این افزایش حقوق شامل کادر اداری نشده است این در حالی است که در برخی از ادارات شهرستان‌ها که شاید 40 نیرو داشته باشند افزایش اخیر شامل حال آنها نخواهد شد و به این افراد می‌گویند که اگر جزو کادر آموزشی مدارس به حساب آیند این افزایش حقوق برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

افزایش حقوق معلمان باید شامل کادر غیرآموزشی هم شود

احمدی لاشکی اظهار داشت: در شرایط فعلی وضعیت به صورتی است که برخی افرادی که در کادر اداری هستند برای آنکه 700 هزار تومان افزایش حقوق اخیر کادر آموزشی شامل حال آنها شوند جذب مدارس شده و از ادارات فاصله می‌گیرند. در صورتی که باید بهترین افراد ترین و متفکرترین افراد در ادارات آموزش و پرورش باشند. اما متأسفانه وزارت آموزش و پرورش را برای افزایش حقوق در نظر نگرفته است.

وی افزود: مدیران پژوهش‌سراها، محققان، سرایدارها، خدماتی و انباردارها از جمله کارمندان آموزش و پرورش هستند که افزایش حقوق اخیر شامل حال آنان نشده است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و مجلس تأکید کرد: متأسفانه وزارت آموزش و پرورش افزایش حقوق معلمان را نظام رتبه‌بندی معلمان عنوان می‌کند در حالی که نظر ما با نظر دولت کاملاً متفاوت است؛ اگر افزایش حقوق اخیر هم را در نظر گرفته و آن را تأیید کنیم این سؤال است که چرا این افزایش حقوق شامل افراد غیر کادر آموزشی نمی‌شود؟

وی در پایان گفت: آموزش و پرورش حرف کمیسیون آموزش مجلس را قبول ندارد در حالی که ما اعلام کرده‌ایم نظر مجلس درباره نظام رتبه‌بندی معلمان با آن چیزی که این وزارتخانه اجرایی می‌کند متفاوت است.

نظر شما