شناسهٔ خبر: 159259 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

معافیت محصولات کشاورزی از بازگشت ارز صادراتی گام مجلس برای رونق تولید

بنیادی عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ مجلس می‌گوید معافیت محصولات کشاورزی از بازگشت ارز صادراتی به نفع کشور بوده و گامی در جهت رونق تولید است.

به گزارش «نماینده» بهروز بنیادی عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ مجلس با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ مبنی بر حذف رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی در مدت در نظر گرفته شده، گفت: از آنجایی که حوزه‌ کشاورزی بالاترین سهم در اشتغالزایی را دارد باید مشوق‌هایی برای صادرات کالای این بخش در نظر گرفته شود تا سرمایه گذاران علیرغم خسارت‌های احتمالی به دنبال سرمایه گذاری در این حوزه باشند.

صادرکنندگان تمایل چندانی به صادرات محصولات کشاورزی ندارند

نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجایی که بازگشت ارز صادراتی در حوزه کشاورزی زمانبر است بسیاری از تجار از صادر کردن این محصولات سرباز می زنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان در سال‌های اخیر به دلیل مسائلی مانند سرما، سیل و ... خسارت‌های بسیاری متحمل شدند، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ تصمیم گرفت به منظور حمایت از کشاورزان، جامعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت آنها، حوزه کشاورزی را از بازگشت ارز صادراتی در مدت زمان مشخص معاف کند.

بازگشت ارز صادراتی حوزه خدمات فنی و مهندسی ۵ سال به طول می‌انجامد

این نماینده مردم در مجلس دهم در تشریح دلایل معافیت حوزه خدمات فنی و مهندسی از بازگشت ارز صادراتی، اضافه کرد: از آنجا که صادرکنندگان این خدمات ناچار هستند ارز صادراتی را در مدت مشخصی به کشور بازگردانند، توان رقابت با سایر کشورها را ندارند زیرا بازگشت ارز پیمان‌های خدمات فنی و مهندسی حدود ۵ سال به طول می‌انجامد و سرمایه سرمایه گذاران طی چند سال بازمی‌گردد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹مجلس ادامه داد: تصمیم کمیسیون مبنی بر حذف رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی در مدت در نظر گرفته شده، به نفع کشور بوده و گامی در جهت رونق تولید است، اگر نمایندگان با این مصوبه در صحن علنی مجلس موافقت کنند بانک مرکزی موظف به اجرای آن است.

نظر شما