شناسهٔ خبر: 159257 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری همایش محصولات ارگانیک و فرصت نوین تجارت خارجی در تهران

همایش سومین همایش لژیونرهای کسب و کار با محوریت کشاورزی ارگانیک و فرصت های نوین برای فعالان تجاری، استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان پنجشنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ در مرکز همایش های بین المللی سازمان مدیریت صنعتی ایران برگزار شد.

به گزارش «نماینده» پیرو امضای توافق نامه های توسعه همکاری‌ در مورد استانداردها و تجارت مواد غذایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، سومین همایش لژیونرهای کسب و کار با محوریت کشاورزی ارگانیک در تهران برگزار شد. در این همایش که با حضور بیش از پنجاه نفر از نمایندگان سازمان های بین المللی، فعالان بخش خصوصی، نمایندگان تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی، اعضای اتاق بازرگانی، کارشناسان جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، صنایع، تجارت، دادگستری و امور بین الملل برگزار شد، گزارش مطالعات در زمینه‌های مشترک همکاری برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی ارگانیک به اروپا ارائه شد.

این همایش یک روزه با سخنرانی ویدیویی مدیر کشاورزی و توسعه روستایی کمیسیون اروپا آغاز شد. جان کلارک ضمن استقبال از افزایش همکاری اتحادیه اروپا با ایران، از همکاری صمیمانه دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی در مسیر توسعه ارتباطات اقتصادی فیمابین تقدیر نمود و اظهار امیدواری کرد تا تولیدکنندگان ایرانی دسترسی بیشتر و ساده تری به بازارهای اروپایی داشته باشند. 
سخنران بعدی همایش «دراگو اشتامبوک» سفیر کشور کرواسی در ایران و رییس دوره ای اتحادیه اروپا بود که ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین دو کشور گفت: من به این نشست آمده ام که مراتب آمادگی کشورهای عضو اتحادیه را برای توسعه همکاری های اقتصادی به خصوص در حوزه کشاورزی و محصولات ارگانیک به شما تولیدکنندگان، کارشناسان و مدیران دولتی و بخش خصوصی اعلام کنم. 
نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران نیز در این همایش به اهمیت کحصولات ارگانیک در سلامت و زندگی انسان‌ها اشاره کرد و گفت: بدون توجه به محصولات ارگانیک، کشاورزان طیف گسترده ای از مشتریان را از دست می‌دهند. «جرولد بودکر»  افزود: برای داشتن یک کسب‌وکار موفق در زمینه ارگانیک، الزامات اساسی مورد نیاز است که برای تولید در مقیاس مناسب، فناوری و مهارت‌های لازم برای مدیریت از جمله مهمترین موارد هستند. 
نماینده فائو در ایران اظهار داشت: باید به این نکته اشاره کرد که این الزامات برای داشتن یک کسب‌وکار کافی نیستند و برای اینکه کشاورزان سود بیشتری به‌دست آورند و مصرف‌کنندگان از محصولات باکیفیت‌تری بهره‌مند شوند، لازم است یک زنجیره ارزش کارا ایجاد شود.
مهدی صداقت مدیر خانه نوآوری آخرین سخنران افتتاحیه این همایش بود که ساختار اکوسیستم کارآفرینی و فرصت ها و چالش های شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی را برشمرد. وی همچنین در مورد توسعه فناوری بلاک‌چین در استارتاپ های کشاورزی ایران نمونه هایی را مثال زد و افزود: بلاکچین این امکان را ایجاد خواهد کرد تا اطلاعات ایمن، کارآمد و شفاف را برای هر مزرعه و در هر مرحله‌ای از زنجیره ارزش از تولید بذر تا مصرف ارائه شود.
در ادامه این نشست یک روزه الیجیو مالوسا، ایرینا کریوا و دکتر اصغر محمدی فاضل کارشناسان پروژه کشاورزی ارگانیک ایران و اروپا و استفان پاسری کارشناس فائو به ارائه گزارش مطالعات خود پرداختند و به سوالات متعدد حاضرین پاسخ دادند.  همچنین نمایندگان سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و دفتر نمایندگی یونسکو در ایران نیز به ارائه دیدگاههای نهادهای ذیربط و فعالیت های مرتبط با موضوع همایش پرداختند. 
شایان ذکر است اتحادیه اروپا بزرگترین بازار محصولات ارگانیک در جهان است و تقاضا برای این محصولات بیشتر از عرضه است، به همین دلیل اتحادیه نیازمند واردات است. این اتحادیه معمولاً به تجارت آزاد کشاورزی تأکید دارد و به محصولات ارگانیک اهمیت می‌دهد. 
کارشناسان اتحادیه اروپا در زمینه تولید محصولات ارگانیک در ایران مطالعاتی را با همکاری نهادهای مختلف انجام داده اند که اولین قدم برای ارتقای استانداردهای ایران در حوزه محصولات ارگانیک محسوب می شود. مقررات زدایی و تسهیل راههای صادرات، توسعه کشت ارگانیک از مواردی است که در این نشست یک روزه بررسی شد.

نظر شما