شناسهٔ خبر: 159240 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

فعال‌سازی "مکانیزم ماشه" نشانه انفعال اروپایی‌ها در برابر آمریکایی‌هاست

هادی شوشتری 5 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه رفتار اروپایی‌ها در برجام موجب شده تا ایران نگاه مستقلانه‌ای به اتحادیه اروپا در برابر آمریکایی‌ها نداشته باشد، گفت: فعال‌سازی "مکانیزم ماشه" از سوی اروپایی‌ها نشانه انفعال‌شان در برابر آمریکایی‌هاست.

به گزارش «نماینده»، هادی شوشتری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم اروپایی‌ها برای فعال‌سازی "مکانیزم ماشه"، گفت: تصمیم اروپایی‌ها برای فعال‌سازی "مکانیزم ماشه" باعث شده تا جای شاکی و متشاکی در موضوع برجام و بدعهدی‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تغییر کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره پس از خروج یک‌جانبه آمریکایی‌ها از برجام، به مفاد آن پایبند بوده است، اظهار داشت: اروپایی‌ها با وعده‌های پوچ و توخالی در اجرای برجام، همواره وقت‌کشی کردند و زمانی هم جمهوری اسلامی ایران قصد اجرا نکردن برخی از تعهداتش ذیل برجام را گرفت، همه آنها ابراز نارضایتی کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: تصمیم اخیر 3 کشور اروپایی حاضر در برجام برای فعال‌سازی "مکانیزم ماشه" موجب شد تا به جای اینکه ایران از بدعهدی آنها شاکی باشد، آنها از کاهش تعهدات برجامی ایران شاکی شده‌اند، این با کدام اصول و قواعد بین‌الملل همخوانی دارد؟!

شوشتری اضافه کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران برای کاهش گام به گام تعهدات هسته‌ای، به‌خصوص در گام پنجم، دقیقا منطبق با مفاد برجام است و تصمیم اروپایی‌ها برای فعال‌سازی "مکانیزم ماشه" نیز نشان‌ داد که آنها توان مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی‌ها را نداند.

وی با تأکید بر اینکه فعال‌سازی "مکانیزم ماشه" از سوی اروپایی‌ها نشانه انفعال‌شان در برابر آمریکایی‌هاست، گفت: رفتار اروپایی‌ها در برجام موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران نگاه مستقلانه‌ای به اتحادیه اروپا در برابر آمریکایی‌ها نداشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم ماندن در برجام از سوی ایران، دیگر منافعی ندارد و باید در ماندن یا خروج از آن تصمیم قاطعی اتخاذ شود، البته این به نظر مراجع بالادستی کشور بستگی دارد و نمی‌توان به طور صریح درباره آن اظهارنظر کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما