شناسهٔ خبر: 159232 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

از خون حاج‌قاسم تا مجلس ضدآمریکایی

دکتر رسولی مجلس آینده باید بتواند با حضور نمایندگانی سلیمانی‌مسلک، تحول این نهاد مهم کشور را رقم بزند.

«نماینده»/ امیرابراهیم رسولی*: واقعۀ دردناک شهادت حاج‌قاسم سلیمانی برهه‌ای تاریخی را پیش چشم ملت ایران و صحنه بین‌المللی قرار داده است. برهه‌ای تاریخی که اثرگذاری آن فراتر از مرزهای ایران جاودان می‌ماند. آنچه مهم است بیش از جسم سردار که بهشتی شد، آرمان و راهی است که خون او ایجاد می‌کند و تکلیف همه را روشن کرده است.

خون شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در این برهه در حوزه‌های مختلف راهگشاست:

۱. دولت روحانی

دولت تدبیر و امید در اواخر کار خود قرار دارد. دولتی که همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام نهاد و شکستن آن‌ها نتیجه‌ای جز ضربات مهلک اقتصادی برای کشور و مردم نداشت. امروز و طبق همه نظرسنجی‌ها مردم مهم‌ترین عامل وضع موجود را عملکرد روحانی و دولتش می‌دانند. اعتماد به دولت‌های غربی سرابی بود که برای بانیانش محرز گشته و خون شهید سلیمانی می‌تواند در مدت کوتاه باقی‌مانده برکتی شود تا آن‌ها با عبرت از راه گذشته، تلاش کنند تا بهبودی نسبی را با اتکای به نیروی داخلی ایجاد نمایند.

ادعای هنرمندی در عرصه دیپلماتیک امروز سرابی بود که قدرت خون یک شهید آن را عیان کرد. دولتی که آفتاب تابان برجام را راه‌حل همه مشکلات می‌دانست، باید امروز معجزه اثر شهادت یک سرباز به دست کدخدا را در انسجام ملی به‌وضوح مشاهده کرده و عبرت سیاسی بگیرد تا بداند اعتماد به چنین کدخدایی هیچ رهاوردی برای دولت و ملت نداشت و نخواهد داشت.

امروز آن‌ها که نسبت به شهید سلیمانی و حضورش در منطقه «دائم‌الغُر» بودند سر در گریبان کرده و حسرت می‌خورند و با چشم خود انتقام سخت او را نظاره می‌کنند تا معنی و مفهوم اقتدار ملی برایشان جا بیفتد.

۲. مردم

امروز مردم ایران با همه تفاوت‌های قومی و یا سلایق سیاسی و احیاناً دینی، دریافته‌اند که آمریکایی‌ها راه‌حل مشکلات نیستند و تنفر آنان پس از شهادت حاج قاسم از غرب‌گراهای درون و بیرون دولت به‌وضوح حس می‌شود. مردم دریافته‌اند اعتماد به غرب که سال‌ها توسط برخی در داخل القا می‌شد، سرابی پوچ بود و امروز باید با تکیه بر جوانان انقلابی و متخصص جبران شود.

دیگر کسی نمی‌تواند به بهانۀ معیشت و اقتصاد افکار لیبرالی و غرب‌گرایانه را به این مردم تحمیل کند و یا به اسم مذاکره رأی آنان را بستاند و یا نمایندگانی وابسته را به آنان تحمیل کند.

۳. مجلس دهم و انتخابات آتی

مجلس دهم را دیگر امیدی نیست. مجلسی که به گواه همه سلایق سیاسی نماد ناکارآمدی بود و در مشکلات مردم و کشور جایی نداشت. تحول در این نهاد مهم نظارتی و قانون‌گذاری امروز امری ضروری ست. عدم تحرک دولت از یک‌ طرف و مشکلات معیشتی مردم از طرف دیگر لزوم نوسازی را با حضور نیروهای جوان و البته کارآمد و تلفیق با افراد باتجربه می‌طلبد.

حادثۀ شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی گر چه تلخ و جان‌سوز می‌نماید؛ اما برکت خون شهید در انتخابات آتی مجلس از اهمیت شگرفی برخوردار است. گر چه حاج قاسم شخصیتی ملی و متعلق به ایران و ایرانی است، اما مهم‌ترین ویژگی او سربازی ولایت بود. در خط رهبری گام برداشتن؛ اخلاص در عمل؛ پاکی و پاکدستی از ویژگی‌هایی بود که امروز خون او را برای کشور و انقلاب پرثمر کرده است.

مجلس آینده باید بتواند با حضور نمایندگانی سلیمانی‌مسلک، تحول این نهاد مهم کشور را رقم بزند. اتکا به نیروی داخلی؛ انقلابی دیدن و عمل کردن و عدم نگاه به خارج کشور در حل معضلات، می‌تواند راه این شهید ملی را مستحکم به پیش برد.

شهادت حاج قاسم راه را بر غرب‌گرایان مسدود کرده و امروز مردم با نگاهی روشن از منش و روش خود با جماعت لیبرال مسلک اتمام‌حجت خواهند کرد و کار را به سربازان انقلابی و کارآمد خواهند سپرد تا تجربه جدیدی در اداره کشور رقم بخورد.

تنفر امروز اقشار مختلف مردم از آمریکا می‌طلبد تا مجلسی ضدآمریکایی تشکیل شود. مجلسی که برای مذاکره و وابستگی در دلش قند آب نکند و فارغ از نگاه‌های جناحی و منفعت‌طلبانه، تنها به مردم و پیشرفت کشور بنگرد. در سایه چنین پارلمانی می‌توان به حل مشکلات پرداخت و امید مردم را به کارآمدی بیشتر نظام افزایش داد تا در پس آن در سال ۱۴۰۰ دولت انقلابی تشکیل گردد.

*کارشناس سیاسی و مدیر مسئول سایت نماینده

نظر شما