شناسهٔ خبر: 159207 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

در همایش کتاب سال حوزه؛

آیت الله جعفر سبحانی: ائمه ما سفارشات گسترده‌ای به نگارش کتب علمی داشته‌اند/ آثار شیعه در قرن‌های متمادی توسط دشمنان از بین رفته است/ وقتی اینترنت مستقل نداریم هر چه می‌خواهند علیه شیعه منتشر می‌کنند

آیت الله سبحانی/2 آیت‌الله سبحانی گفت: مسلمانان در عرصه علوم انسانی و غیر انسانی بسیاری از کتب ریشه‌ای را تولید کرده‌اند؛ ائمه ما نیز در خصوص کتابت کتب علمی سفارشات گسترده‌ای داشته‌اند؛ در ۲۶۰ سال که عصر ائمه اهل بیت (ع) ۱۰ هزار کتاب از سوی اصحاب ائمه نوشته شده است.

به گزارش «نماینده» آیت الله جعفر سبحانی امروز در آیین اختتامیه بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات حوزوی که در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، گفت: ۳۹ قسم در قرآن کریم وجود دارد که غالب مفسران کمتر به جواب قسم پرداخته‌اند.

وی با اشاره به آیه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» افزود: اگر قلمی در کار نبود، این تمدن‌ها به این نقطه نمی‌رسید؛ تمدن‌ها امروز به هفدهمین مرحله خود رسیده اند که در این میان قلم نقش مهمی داشته است.

این مرجع تقلید با اشاره به جواب قسم آیه «قلم» اظهار کرد: نمی‌شود که کسی نبوت داشته باشد و مجنون هم باشد و خداوند در آیات ابتدایی این سوره به این مساله به روشنی اشاره می‌کند؛ رابطه مقسم علیه و مقسم به روشن است، ولی در اینجا می‌توان بیان کرد که منظور از این قلم، قلم مقدس و لوح محفوظ است.

آیت الله سبحانی بیان کرد: هرچه نوشتنی است قابل سوگند نیست، زیرا برخی قسم‌ها سعادت آفرین نیست بلکه سعادت زدا هستند.

وی با ذکر خدمات مسلمانان در طول تاریخ، یادآور شد: دیگران گمان می‌کنند که علمی که امروز در اختیار غرب است در گذشته نیز از آن آن‌ها بوده است؛ این درحالی است که مسلمانان غیر از یک دوره زمانی در همه زمینه‌ها پیشگام بودند؛ در عرصه علمی و هیئت و ریاضیات و هندسه و ادبیات و... مسلمانان آثار ماندگار و ریشه‌ای داشته‌اند.

این مرجع تقلید افزود: مسلمانان در عرصه علوم انسانی و غیر انسانی بسیاری از کتب ریشه‌ای را تولید کرده‌اند؛ ائمه ما نیز در خصوص کتابت کتب علمی سفارشات گسترده‌ای داشته‌اند؛ در ۲۶۰ سال که عصر ائمه اهل بیت (ع) ۱۰ هزار کتاب از سوی اصحاب ائمه نوشته شده است.

آیت الله سبحانی بیان کرد: اگر این کتب و جوامع اولین نبود کتب دوره دوم تولید نمی‌شد و اگر این کتب نبود امروز این حجم از علوم وجود نداشت؛ در برخی از روایات در خصوص فضل ابن شاذان و علمای دیگر بیان شده است.

وی با اشاره به این نکته که در قرن ششم کتب علمی از جهان اسلام به روم منتقل شد، اظهار کرد: اگر کسی بخواهد نسخ خطی ما را ببیند باید بیشتر به غرب سر بزند؛ بنده در یک سفره تبلیغی و تعلیمی در آمریکا در یکی از ایالت‌های علمی به کتابخانه آنجا رفتم که دیدم که کتاب تبیان شیخ طوسی در این کتابخانه وجود داشت؛ آیت الله حجت با خون دل این کتب را به صورت رحلی جمع آوری کرد.

 آیت الله سبحانی یادآور شد: یکی از ابتکارات مهم شورای مدیریت حوزه تجلیل از نویسندگان ممتاز حوزه بوده است؛ البته این آثار ارزنده نیز باید منتشر شود، خصوصا آثاری که گروهی از مشکلات امروز ما می‌گشاید.

وی افزود: متاسفانه آثار شیعه توسط دشمنان در قرن‌های متمادی از بین رفته است؛ کتابخانه ابونصر در بغداد به آتش کشیده شد در حالی که این کتب به نقل از آقابزرگ تهرانی به دست امامان علم نوشته شده است؛ صدام نیز برخی از کتب را به غارت برد و به آتش کشید؛ اما با این موجود آثار شیعه وجود دارد و بسیاری ازآثار نیز در هند وجود دارد.

این مرجع تقلید بیان کرد: نکته دیگر آن که برخی از پایان نامه‌های حوزوی، جدید و شفاف هستند که باید آن‌ها را چاپ کرد؛ امروزه پایان نامه‌های قرآنی در قم و غیر از قم تولید شده است که باید از آن‌ها استفاده شود؛ این مساله نشان می‌دهد که شیعه چه اهمیتی به قرآن می‌دهد و تهمت‌های دیگران نیز از بین می‌رود.

وی گفت: اگر بخواهیم این تهمت را بشوییم می‌توانیم با چاپ کتب و پایان نامه‌هایی که در حوزه قرآن و حدیث است به این کار اقدام کنیم؛ امروزه کتابی در فضای مجازی به نام قلم «سهی» علیه قرآن شبهاتی مطرح کرده است.

آیت الله سبحانی یادآور شد: وقتی اینترنت مستقل نداریم هرچه می‌خواهند علیه شیعه منتشر می‌کنند؛ دشمن کینه توزی می‌کند وباید این دشمنی باید ما را وارد به حرکت کند. از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۹۸ کتاب‌های حوزه توسعه بسیار یافت که یکی از دلایل این افزایش نگارش کتب، افزایش شبهات و تلاش‌های ضد فرهنگی داشت.

وی با اشاره به جایگاه آیت الله خرازی افزود: گفتار و رفتار وتعلیم آیت الله خرازی برای همه ما یک الگو است؛ ایشان از نظر اخلاق و علم و قلم برای ما اسوه است؛ وجود این افراد در حوزه‌های علمیه دارای برکات بسیار است.

این مرجع تقلید بیان کرد: او در ۱۳۱۵ متولد شدند و پس از ورود به حوزه تلاش‌های علمی بسیاری را داشته‌اند؛  موسسه در راه حق را در قم به عنوان اولین موسسه بنا نهاد و یک کار جمعی را برای فعالیت‌های فرهنگی و ضد شبهات ایجاد کرد.

نظر شما