شناسهٔ خبر: 159197 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

لاریجانی: ۲۲ بهمن سوخت انتخابات شورانگیز است/آمریکا از نفوذ ایران هراس دارد

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ۲۲ بهمن روز وفاق است نه تبلیغات جناحی، گفت: راهپیمایی گرامیداشت ۲۲ بهمن سوخت انتخابات شورانگیز است، باید صدای وحدت از آن شنیده شود.

به گزارش «نماینده»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه، ۲ بهمن ماه) در دیدار رؤسای کارگروه‌های بزرگداشت ایام الله دهه فجر چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و رؤسای دفاتر استانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: باید توجه شود در چه شرایطی مراسم گرامیداشت دهه فجر برگزار می‌شود و دیگران چه تصوری نسبت به این حرکت مردمی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همزمانی سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب با ایام دهه فجر و همچنین چهلمین روز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یارانش بدون شک انرژی جدیدی برای حرکت آینده کشور رقم خواهد زد و تحول بزرگی در روحیه ملی کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه دشمنی آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ‌وقت به این اندازه همه‌جانبه نبوده است، افزود: در کشور ما جنگ ۸ ساله‌ای رخ داد که با حمایت آمریکا از صدام همراه بود اما امروزه شاهد مصاف همه جانبه‌ای هستیم که در آن آمریکایی‌ها اقدام به ترور می‌کنند.

لاریجانی با بیان اینکه بحث آمریکایی‌ها صرفاً اقتصادی نیست، افزود: آمریکایی‌ها از نفوذ جمهوری اسلامی نیز هراس دارند؛ نتیجه این هراس ترور دولتی است سابقاً رژیم صهیونیستی اقدام به چنین کاری می‌کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: البته همچنان تمرکز مباحث دشمنان بر مسائل اقتصادی است و در این مسیر پیچیدگی‌های زیادی ایجاد کرده‌اند، آنها از همه ابزارها، فنون و شیطنت‌هایی که طی ۴۰ سال گذشته فرا گرفته‌اند استفاده می‌کنند تا مسیر اقتصادی ایران را تحت تأثیر قرار داده و کُند کنند که طبعاً فشار اقتصادی به مردم وارد می‌شود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند انقلابی که پویا است و برای دفاع از ارزش‌هایش ایستاده است اگر از نظر اقتصادی نیز پویا باشد به هیچ وجه نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند لذا تلاش می‌کنند به اقتصاد ایران لطمه بزنند.

لاریجانی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در مصاف همه جانبه با کشورمان تلاش می‌کنند بازوهای ایران را معطل کنند که شیطنت‌های رخ داده در عراق و لبنان از همین حیث است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برخی از زمینه‌ها آسیب‌هایی رخ داده که نمی‌خواهیم آنها را کتمان کنیم، گفت: به عنوان مثال وقتی بودجه کشور را بررسی می‌کنیم مشکلاتی برای تأمین منابع مالی وجود دارد که سبب کندی توسعه می‌شود و مسائلی مانند اشتغال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لاریجانی با اشاره به اینکه رفتار اروپایی‌ها در مواجهه با مسئله هسته‌ای کشورمان برگرفته از رفتار آمریکایی‌ها است، گفت: اینکه اروپایی‌ها صحبت از بهره‌گیری از ماده ۳۶ می‌کنند، نشان می‌دهد که چه غرضی دارند البته ایران پاسخ آنها را خواهد داد اما از چنین رفتاری که شبیه آمریکایی‌ها است معلوم می‌شود آنها در چنین اردوگاهی قرار گرفته‌اند و البته طبیعی است که زد و خورد سیاسی برای طرفین تبعاتی خواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و یارانش در داخل کشور و همچنین منطقه بیداری ایجاد کرده است، افزود: وفاق در داخل و همبستگی ملی و همچنین مخدوش شدن وجهه آمریکا از مصداق‌های این بیداری است. اینکه ابرقدرتی مهمان کشوری دیگر را ترور کند و بخواهد به راحتی از کنار آن بگذرد امری امکانپذیر نیست لذا مشاهده شد که آمریکایی‌ها آسیب دیدند.

وی با تأکید بر اینکه ۲۲ بهمن روزی تاریخی و ملی برای کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: انقلاب اسلامی دورنمایی را برای ملت ایجاد کرد و بر این اساس همه آحاد مردم را تحت پوشش قرار داد بنابراین ۲۲ بهمن مهمترین روز سیاسی کشور است که سرنوشت این سرزمین را تغییر داد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه همه باید در مراسم ۲۲ بهمن شرکت کنند زیرا این موضوع وظیفه هر فرد مسئولیت‌پذیر است، گفت: افراد باید دیگران را هم برای حضور در این گرامیداشت تشویق و توجه کنند که امام راحل حرکتی بدون سلاح را آغاز کرد و مردم با پشتیبانی از ایشان حکومتی سازمان‌یافته را از بین بردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران بر مبنای شعار نه شرقی نه غربی و حول محور اسلام و تفکر دینی حرکت می‌کند، گفت: فکر دینی انقلاب، مبتنی بر تفکر روحانیت و مرجعیت است و همین اصالت فکر انقلاب اسلامی را تضمین کرده است.

وی با اشاره به اینکه مسائل مختلفی برای مردم مهم محسوب می‌شود که حوزه اقتصادی یکی از آنها است، گفت: متأسفانه رسانه‌های خارجی و عده‌ای در داخل تلاش می‌کنند ناکارآمدی را پررنگ و این گونه القا کنند که در ۴ دهه گذشته دستاوردی ایجاد نشده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه ممکن است اشتباهاتی وجود داشته اما مهمترین مسئله روشن شدن خدماتی است که در طی ۴ دهه گذشته انجام شده است، افزود: باید برای مردم مشخص شود چقدر در زمینه خدمات‌رسانی طی ۴۱ سال گذشته کار شده است؛ ۸ سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشتیم که متعاقباً برای رفع مشکلات اقتصادی باید زمان صرف شود اما در هر دوره دشمنان تلاش کردند کشور را درگیر مسائل مختلفی کنند و نگذارند جمهوری اسلامی روی پای خود بایستد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به عنوان مثال به دنیا اعلام کردیم ایران نیز مانند بقیه کشورها NPT را پذیرفته و لذا می‌خواهد دانش هسته‌ای داشته باشد، حتی رهبر انقلاب فتوا دادند سلاح هسته‌ای حرام است و ما آن را نمی‌سازیم اما آنها این موضوع را نمی‌پذیرند و فشارهای مختلفی را به کشور وارد می‌کنند.

وی در این زمینه افزود: اگر مسئله هسته‌ای حل شود حتماً ماجرای دیگری را مطرح می‌کنند، زیرا آنها می‌دانند ایرانیان باهوش و توانمند هستند و می‌خواهند جلوی جهش کشور را بگیرند.

لاریجانی گفت: مشکلاتی در کشور وجود دارد اما آمریکایی‌ها این مشکلات را ایجاد کرده‌اند، آنها توافق هسته‌ای را پذیرفتند؛ اما از آن خارج شدند، چون به درستی تصور می‌کردند که ایران از این مسیر می‌تواند به اقتصادی پویا برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید ارزیابی اقتصادی قبل و بعد از انقلاب صورت گیرد تا مشخص شود چه پیشرفت‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله آلومینیوم، فولاد و پتروشیمی داشته‌ایم؛ علیرغم اینکه جنگ و مشکلات اقتصادی را تجربه کرده‌ایم اما نتیجه این ارزیابی حیرت‌انگیز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌تواند اطلاعاتی را در اختیار برگزارکنندگان مراسم گرامیداشت یوم الله دهه فجر قرار دهد تا از خدماتی که در این مدت برای ملت ارائه شده صورت گیرد، گفت: باید خدمات برای مردم به زبانی رسا و گویا و به صورت قابل فهم بازگو شود.

لاریجانی امام خمینی (ره) و رهبری را عامل اقتدار انقلاب اسلامی دانست و تأکید کرد: ستون اصلی استقلال کشور، استقامت ملی و پیشرفت ایران است برگرفته از راه امام است و باید این امر در تبلیغات مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مقاومت در برابر آمریکا باید در شعارها به رخ دشمنان کشیده شود، تصریح کرد: تأکید بر این موضوع بر پیشرفت کشور و امنیت ملی تأثیر مضاعفی خواهد داشت.

وی برگزاری انتخابات شورانگیز را از دیگر نکات مهم در برگزاری گرامیداشت یوم الله دهه فجر برشمرد و گفت: دشمنان نسبت به حضور کمرنگ مردم در انتخابات امید دارند، در حالی که خودشان تنها با ۴۰ الی ۵۰ درصد مشارکت انتخابات برگزار می‌کنند.

لاریجانی برگزاری انتخابات را دستاورد بزرگ مردمسالاری دانست و اضافه کرد: انتخابات امری کاملاً مردمی است و این مسئله موجب شده ایران تنها کشوری در منطقه است که چنین رویه مردمی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه راهپیمایی گرامیداشت ۲۲ بهمن باید سوخت برگزاری انتخابات شورانگیز باشد، تصریح کرد: اینکه مردم با ۷۰ تا ۸۰ درصد مشارکت در انتخابات حضور داشته باشند موجب برطرف شدن بسیاری از مشکلات در حوزه داخلی و بین‌المللی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون در تبلیغات ایام گرامیداشت دهه فجر باید بر ملی بودن ۲۲ بهمن تاکید داشته باشند، اظهار کرد: اختلاف نظرها نباید در این روز راهپیمایی به میان بیاید زیرا ۲۲ بهمن روز وحدت است نه اختلاف؛ ۲۲ بهمن ظرف مناقشات نیست و در این روز باید از شعارهایی که نتیجه آن کدورت و افتراق است، پرهیز شود.

لاریجانی با بیان اینکه برگزاری انتخابات شورانگیز باید محور ۲۲ بهمن باشد، تصریح کرد: در عین حال نباید این روز انتخاباتی شود؛ به عبارتی نباید چنین روزی تبدیل به میتینگ تبلیغاتی و دسته دسته کردن مردم شده و از چنین ظرفیتی برای سو استفاده یک فرد یا گروه بهره گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئله مردمی بودن در برگزاری مراسم یوم الله دهه فجر امری مهم محسوب می‌شود، ادامه داد: نباید این طور القا شود که دستگاه‌ها محور تبلیغات و برگزاری چنین گرامیداشتی هستند؛ گاهی برخی برای اینکه بگویند حضور دارند طوری رفتار می‌کنند که موجب سوءاستفاده دشمنان می‌شود؛ اینکه کارمندان دستگاه‌ها در این مراسم حضور داشته باشند اتفاق خوبی است اما اینکه بر پلاکاردها نوشته شود کارکنان فلان دستگاه، صحیح نیست و باید از این گونه اقدامات پرهیز شود.

لاریجانی با تأکید بر اینکه ۲۲ بهمن روزی حماسی است و رسانه ملی باید به این موضوع توجه جدی داشته باشد، تصریح کرد: مناقشات زیاد است اما در ۲۲ بهمن باید بر مؤلفه وحدت تأکید شود؛ سخنرانان باید در رادیو و تلویزیون با تبلیغات خود طوری رفتار کنند که مسئله مردمی و حماسی بودن یوم الله ۲۲ بهمن مشهود باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم به شهدای بزرگ انقلاب تعلق خاطر عمیق دارند؛ لذا باید برای آنها یادآوری شود که شهدای بزرگی مانند مطهری، بهشتی، رجایی، باهنر، مدنی، دستغیب و قاضی برای انقلاب خون داده‌اند.

وی در ارائه این بخش از سخنان خود، تصریح کرد: دهه فجر می‌تواند روز بازخوانی رشادت افراد بزرگی باشد که تعلق به مردم دارند و خون خود را پای انقلاب ریخته‌اند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: امیدواریم ۲۲ بهمن امسال پرفروغ‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود و بر این اساس ظرفیت جدیدی برای نظام اسلامی و ملت در جهت عبور از مشکلات شکل گیرد.

نظر شما