شناسهٔ خبر: 159189 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شرط راه‌اندازی هر ماه یک ایستگاه مترو در تهران

مترو.jpg عضو شورای شهر تهران گفت: بدون تزریق مالی نمی‌توان هر ماه یک ایستگاه افتتاح کرد و توسعه و تکمیل خطوط مترو در شرایط فعلی بیشتر از طریق منابع غیر نقد امکان پذیر است.

به گزارش «نماینده»، علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران در حاشیه بازدید برخی از اعضای شورای شهر از پروژه خط 6 مترو اظهارداشت: تاکنون ۳۲ کیلومتر کار ساختمانی از خط ۶ با هزینه کرد ۵ هزار میلیارد تومان ساخته شده است اما کمبود منابع مالی و نبود تجهیزات باعث شده است این خط به طور کامل بهره برداری نشود در نتیجه روزانه تنها 6 هزار نفر مسافر دارد.

وی تاکید کرد: همچنین در صورت تامین منابع مالی، بهره برداری از ایستگاه کیانشهر به زودی و ایستگاه امیرکبیر در بخش جنوبی اوایل سال آینده امکان پذیر است.

امام عنوان کرد: برای تامین تجهیزات و باقی مانده بخش ساختمانی ایستگاه تربیت مدرس تا ستاری به عنوان فاز دوم کار نیاز به 850 میلیارد تومان بودجه داریم که این فاز 7 کیلومتر و دارای 6 ایستگاه است.

مدیرعامل شرکت مترو با بیان این که برای تکمیل فاز دوم خط 6 به مبلغی معادل ۸۵۰ میلیارد تومان نیاز است، گفت: بخشی از تامین منابع مالی ساخت این خط قرار است توسط منطقه ۲ شهرداری از طریق تهاتر ملک با پیمانکاران به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان انجام شود. همچنین ۴۵۰ میلیارد تومان نیز از طریق اوراق مشارکت به این خط تزریق می‌شود. امیدواریم با همکاری شورای شهر، معاونت مالی و اقتصادی شهرداری و نیز بانک شهر ۳۰۰ میلیارد تومان باقی مانده نیز تامین شود .

بدون تزریق مالی نمی‌توان هر ماه یک ایستگاه افتتاح کرد

همچنین افشین حبیب زاده عضو شورای  شهر تهران با اشاره به اینکه توسعه و تکمیل خطوط مترو در شرایط فعلی بیشتر از طریق منابع غیر نقدی امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر تهران در متمم بودجه سال جاری مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است اما بخش عمده‌ای از این مبلغ صرف هزینه های جاری می شود؛ در نتیجه باید برای تامین منابع مالی خطوط ۶ و ۷ به منابع غیر نقدی و مساعدت سازمان املاک شهرداری امیدوار بود.

حبیب زاده با اشاره به اینکه شرکت مترو تلاش بسیار زیادی برای عمل به وعده خود مبنی بر افتتاح هر ماه یک ایستگاه انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: اما شرکت مترو بدون تامین منابع مالی امکان تحقق این موضوع را ندارد. در نتیجه سازمان املاک شهرداری از طریق در اختیار گذاشتن منابع غیر نقدی که قابل وصول باشد و مشکلی از نظر دریافت پروانه نداشته باشد، می تواند به روند توسعه مترو کمک کند.

در ادامه شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در برنامه سوم مقرر شده است بخش‌هایی از مترو توسط بخش خصوصی اجرا شود، گفت: شعاع 300 متری هر ایستگاه مترو به دلیل تردد بالای جمعیت دارای فرصت های سرمایه گذاری بسیار خوب است. لذا در صورتی که با روش سرمایه گذاری TOD  امکان حضور بخش خصوصی در این نقاط فراهم شود، می‌توان گفت شعاع 300 متری هر ایستگاه مترو برای شهرداری یک تا دو هزار میلیارد تومان درآمد پایدار بدون هیچ نوع شهرفروشی در پی دارد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اول برای تمام شهروندان تهرانی کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و توسعه مترو است، تاکید کرد: تمام کمیسیون‌های شورای شهر نیز به این موضوع اعتقاد دارند و خوشحالیم که دولت فعلی نیز بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید بسیار زیادی دارد.

امانی با اشاره به اینکه شورا تصمیم گرفته است در متمم بودجه ۶ هزار میلیارد تومان سطح درآمدها را افزایش دهد، گفت: امیدوارم این موضوع بتواند به توسعه مترو کمک کند. در این میان سازمان املاک شهرداری نیز همت جدی و واقعی خود را برای کمک به توسعه مترو به کار گیرد.

همچنین عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با اشاره به اینکه بخش عمده ای از اوراق مشارکت که برای تزریق مالی به مترو در نظر گرفته بودیم به دلیل تغییر مدیریتی در بانک آینده راکد مانده است، تاکید کرد: با وجود شرایط مالی فعلی در شهرداری تهران به دلیل اهمیتی که تکمیل و توسعه خطوط ۶ و ۷ برای شهرداری تهران دارد، رایزنی و تلاش‌های خود را ادامه داده و در صدد هستیم با ارائه تضامین کافی منابع مالی مناسبی را برای تکمیل این 2 خط در اختیار شرکت مترو قرار دهیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم در پی تلاش های ما بانک آینده نیز همکاری کافی را به منظور آزاد شدن اوراق مشارکت مربوط به خطوط ۶ و 7 با شهرداری تهران داشته باشد تا سرمایه میلیاردی مردم در زیر زمین بلا استفاده نماند.

آمادگی منطقه 2 تهران برای کمک به تکمیل خط 6

در ادامه رسول کشت پور شهردار منطقه ۲ با تاکید بر اینکه مناطق مختلف شهرداری تهران علاوه بر انجام وظایف مربوط به منطقه خود باید به توسعه زیرساخت‌های منطقه خود نیز متمرکز باشند، گفت : مناطق باید به منظور تکمیل و تامین زیرساخت‌ها با مدیریت کلان شهرداری همکاری‌های لازم را داشته باشند .

شهردار منطقه 2 تهران با اشاره به اینکه تکمیل خط ۶ در فاز دوم به راه‌اندازی ۶ ایستگاه در منطقه ۲ کمک خواهد کرد ،گفت: ممکن است کمکی که منطقه ۲ برای تکمیل خط ۶ انجام می دهد بسیار نباشد اما منطقه آنچنان به تکمیل زیرساخت های خود نیاز دارد که حاضر هستیم کمک بیشتری جهت تکمیل و توسعه خط ۶ مترو داشته باشیم.

کشت پور تاکید کرد: اطمینان دارم در صورت همکاری تمام مناطق تهران و توسعه شبکه مترو امکان افزایش حجم جابجایی مسافر به 2 برابر میزان فعلی در 2 سال آینده برسد زیرا زیرساخت‌های آن کاملاً مهیا است. اگر کسی ادعایی برای خدمت به مردم دارد باید در این حوزه کمک خود را ارائه دهد زیرا سفر ارزان، کاهش آلودگی هوا و نیز کاهش ترافیک را برای مردم تسهیل می‌کند.

نظر شما