شناسهٔ خبر: 159187 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص در ششمین کنفرانس جامع مدیریت بحران:

چرا نمی‌توانیم «بحران‌ها» را در ایران مدیریت کنیم؟/ بیشتر از «مدیریت بحران» باید به فکر «بحران مدیریتی» کشور باشیم

میر سلیم رئیس کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از دلایل اصلی اینکه ما بحران های زیادی در کشور داریم نه به دلیل موضوع و مساله «مدیریت بحران»، بلکه به خاطر «بحران مدیریتی» است که در کشور داریم.

مراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس جامع مدیریت بحران وHSE  با رویکرد چالش‌های فرماندهی حادثه در تهران و به میزبانی سازمان هواشناسی کشور برگزار شد. در این مراسم مهندس سید «مصطفی میرسلیم» عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیسیون زیربنائی و تولیدی مجمع، به ایراد سخنرانی پرداخت و بر ضرورت توجه به امر پیشگیری در مدیریت بحران کشور تأکید کرد.
سید «مصطفی میرسلیم» ریشة اصلی مشکلات کشور در حوزة مدیریت سوانح و بلایا را عدم شناخت کافی از ویژگی‌های کشور دانست و تأکید کرد: وقوع سوانحی چون زلزله، برای سرزمین ما امری طبیعی است؛ لذا وظیفة ماست که نسبت به وقوع آن‌ها شناخت پیدا کنیم و با مقاوم‌سازی و پیشگیری، از وقوع خسارت‌های ناشی از آن‌ها جلوگیری کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهم‌ترین عامل مخاطرات جوی و اقلیمی در دهه‌های اخیر به‌ویژه افزایش گازهای گلخانه‌ای و تغییرات اقلیمی را ناشی از فعالیت‌های نابخردانة انسانی و بهره‌برداری بیش‌ازحد از منابع طبیعی دانست که عدم تعادل سرزمینی را به دنبال دارد.
وی ضمن اشاره به جایگاه مدیریت بحران در سیاست‌های کلان کشور، بر ضرورت اجرایی شدن سیاست‌های کلی «پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه» (1384)، سیاست‌های کلی «پدافند غیرعامل» (1389) و سیاست‌های کلی «محیط‌زیست» (1394) که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، تأکید کرد.
میرسلیم، باور و اعتقاد قلبی به وجود راه‌حل، شناخت دقیق مسئله  و عمل کردن بر اساس تجارب گذشته را 3 مولفه لازم در مقابله با بحران ها خواند و گفت:  اصلی‌ترین مؤلفه در مواجه با بحران باور و اعتقاد قلبی است. اگر در کنار این مسائل به تجربیات و تحقیقات در خصوص مدیریت بحران ها توجه کنیم، حتما مشکلات فعلی در مقابله با بحران ها را نخواهیم داشت.
رئیس کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سئوال که چرا نمی‌توانیم «بحران» را در ایران مدیریت کنیم؟ خاطر نشان کرد: یکی از دلایل اصلی اینکه ما بحران های زیادی در کشور داریم نه به دلیل موضوع و مساله «مدیریت بحران»، بلکه به خاطر «بحران مدیریتی» است که در کشور داریم.

نظر شما