شناسهٔ خبر: 159175 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی در سراسر کشور وجود ندارد

ابوترابی عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی در سراسر کشور وجود ندارد و در صورت تایید شورای نگهبان، تنها می‌توان در تعداد محدودی از شهرها انتخابات را بصورت الکترونیکی برگزار کرد.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل ابوترابی، در خصوص اصلاحات قانون انتخابات، اظهار داشت: طرح شفافیت هزینه‌های انتخاباتی که اکنون در مجلس شورای اسلامی مطرح است را می‌توانستیم با قید یک بند به گونه‌ای تصویب کنیم تا در همین دوره از انتخابات اجرائی شود تا قانونی در زمینه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی داشته باشیم.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از آنجایی که طرح شفاف‌سازی رفت و برگشت‌های بین صحن مجلس و کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها داشته و دارد عملا به این دوره از انتخابات نمی‌رسد، زیرا مجلس تعداد محدودی جلسه تا پیش از انتخابات دوم اسفندماه دارد.

وی در خصوص امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی نیز افزود: به لوازمی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی جهت احراز هویت رای‌دهندگان نیاز است اما اخذ و شمارش آرا هنوز به صورت الکترونیکی، امکان اجرائی شدن ندارد.

ابوترابی با بیان اینکه اقدامات اولیه مانند شناسایی رای‌دهندگان را می‌توانیم انجام دهیم، ادامه داد: مطابق اظهارات وزیر کشور می تواینم در همان محدوده‌ای که انتخابات پنجمین دوره شوراها را برگزار کردیم، انتخابات مجلس را نیز به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

لازم به ذکر است که چندی پیش عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور گفته بود، می‌توان در ۱۱ استان که ۱۴۰ حوزه می‌شود یا حوزه‌های مختلف در استان‌های مختلف را مبنا قرار دهیم و انتخابات مجلس یازدهم را در این حوزه‌ها به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد محدود دستگاه‌های انتخابات الکترونیکی نمی‌تواند همه کشورها را پوشش دهد و اگر شورای نگهبان بپذدیرد، تنها می‌توانیم در تعداد محدودی از شهرها انتخابات مجلس را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

نظر شما