شناسهٔ خبر: 159170 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

بانک مرکزی کمک حال مترو باشد/تسریع در بهره برداری از ایستگاه ها با تامین منابع لازم

میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از عملکرد بانک مرکزی در تامین اوراق مشارکت برای توسعه مترو انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده» سید محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به بدعهدی بانک‌ها در تامین اوراق مشارکت برای توسعه مترو، گفت: بانک مرکزی در اسفند سال ۹۷، درباره اوراق مشارکت برای مترو سهمیه‌ای گرفته، اما علی‌رغم اینکه مسیرهای لازم طی شده، به دلیل موضوع وثیقه‌ها هنوز تامین اعتبار از این محل صورت نگرفته است.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه به نظر می‌رسد همواره دچار افراط و تفریط هستیم، افزود: در گذشته موسسات مالی اقتصاد کشور را به این مرحله رکود تورمی رسانند طبیعتا اولین مقصر وضعیت فعلی بانک‌ها هستند، اما اکنون به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند.
 
میرلوحی با تاکید بر اینکه بهانه تراشی بانک‌ها در ارایه تسهیلات مصوب برای توسعه مترو قابل پذیرش نیست، تصریح کرد: بانک‌ها برای انتشار اوراق قرضه‌ای که ۵۰ درصد اصل و سود به عهده دولت است سخت گیری‌های بسیاری را در حق شهرداری روا می‌دارند.این عضو شورای شهر تهران با اشاره به رایزنی صورت گرفته با رئیس کل بانک مرکزی، گفت: منابع مذکور باید هر چه سریع‌تر به دست مترو برسد تا به این واسطه هر ماه یک ایستگاه افتتاح شود.
 
وی ادامه داد: منابع حاصل از انتشار اوراق قرضه ۹۲۰ میلیارد تومان است که با آن می‌توان ۱۰ ایستگاه را افتتاح کرد.
میرلوحی با بیان اینکه با توجه به اصلاح نرخ بنزین، آلودگی هوا و مسائلی از این دست لازم است توجه به مترو بیش از پیش باشد، گفت: متاسفانه با وجود اینکه همه مسئولان و حتی قانون بر ضرورت توسعه مترو تاکید دارند، اما اقدام عملی در این راستا صورت نمی‌گیرد.
 
این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه قوانین مکرر و پشتیبانی قانونی برای حمایت از توسعه مترو وجود دارد، افزود: بانک عامل باید به این توجه داشته باشند که مدیریت فعلی شهر تهران تلاش کرده که ساختار مالی شفاف باشد از این رو باید حمایت‌های لازم در مسیر توسعه ناوگان عمومی صورت بگیرد. 

نظر شما