شناسهٔ خبر: 159169 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تاخیرکنندگان پرداخت مالیاتی ۲ درصد جریمه می شوند

مجلس نمایندگان مجلس نوع و میزان جرائم متخلفان پرداخت های مالیاتی را تعیین و مقرر کردند تاخیرکنندگان پرداخت مالیاتی ۲درصد جریمه می شوند.

به گزارش«نماینده»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، اول بهمن) مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده، جرائم متخلفان پرداخت های مالیاتی را تعیین کردند. 

در ماده ۳۹ این لایحه، از ۲۰۱ نماینده حاضر در پارلمان ۱۶۶ نماینده رای موافق، ۴ نماینده رای مخالف و ۳ نماینده نیز رای ممتنع دادند.

در ماده ۳۹ آمده است؛ مؤدیان در صورت ارتکاب تخلفات ذیل علاوه بر پرداخت مالیات، مشمول جریمه‌هایی به‌شرح زیر می‌باشند:

الف- تا زمان استقرار سامانه مؤدیان «موضوع قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» عدم تسلیم اظهارنامه در هر دوره مالیاتی برای کلیه مؤدیان و بعد از استقرار سامانه مذکور برای آن دسته از مؤدیانی که از عضویت در سامانه مؤدیان امتناع کرده‌اند: ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا دو برابر مالیات پرداخت نشده تا موعد مقرر در ماده (۴) این قانون، هر کدام بیشتر باشد. این جریمه علاوه بر جریمه مذکور در بند «ب» ماده (۲۲) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است که مؤدی به دلیل عدم ثبت‌نام در سامانه مؤدیان باید بپردازد.

ب- کتمان معامله، بیش‌اظهاری یا کم‌اظهاری، ثبت معامله خود به نام غیر یا معامله غیر به نام خود، استناد به اسناد صوری و هر عمل دیگری که به کم اظهاری مالیات یا استرداد غیرواقعی منجر شود: دو برابر مالیات پرداخت نشده تا موعد مقرر در ماده (۴) در این قانون و در صورت تکرار تخلف قبل از دوسال، سه برابر مالیات پرداخت نشده.

ج- دریافت مالیات و عوارض توسط اشخاص غیرمجاز: ۲ برابر مالیات و عوارض دریافتی.

همچنین نمایندگان با ماده ۴۰ این لایحه نیز با ۱۶۷ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۴۰ این لایحه هم آمده است:

تأخیر در پرداخت مالیات‌ها و عوارض موضوع این قانون در مواعد مقرر، موجب تعلق جریمه‌ای به ‏میزان دو درصد ‌(۲%)‌ در ماه، نسبت به مالیات و عوارض پرداخت‌نشده و مدت تأخیر از زمان انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات و عوارض، هریک که مقدم باشد، خواهد بود.

نظر شما