شناسهٔ خبر: 159164 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حذف یارانه نقدی پردرآمدها چقدر عایدی برای دولت دارد؟

حذف یارانه نقدی پردرآمدها عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است حذف یارانه نقدی پردرآمدها موجب می‌شود تا ۱۲ هزار میلیارد تومان عایدی برای دولت ایجاد شده و از طرف دیگر تأثیر به‌سزایی نیز در بهبود اوضاع اقتصادی خوانوارها خواهد داشت.

به گزارش «نماینده» ذبیح‌الله نیک‌فر لیالستانی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت، گفت: متأسفانه دولت قانون هدفمندی یارانه‌ها را به شکل ناقص اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه دولت‌های نهم و دهم از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها عدول کرده‌اند، اظهار داشت: در دولت‌ فعلی نیز مشکلاتی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد که این مشکلات باعث شده تا همه مردم یارانه یکسانی دریافت کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: ۷۰ درصد جامعه همچنان یارانه نقدی را بدون در نظر گرفتن میزان حقوق و درآمد، دریافت می‌کنند و این در شرایطی است که ۳۰ درصد از جمعیت کشور درآمد بالایی دارند و نیازی به دریافت یارانه نقدی نیز ندارند که این روش پرداخت یارانه باید اصلاح شود.

نیک‌فر اضافه کرد:  طبق اطلاعات به دست آمده از مرکز آمار، متوسط درآمد سالانه هر خانوار در دهک‌های پردرآمد، تقریبا حدود ۱۰۴ میلیون تومان و مجموع درآمد دهک‌های پایین نیز متوسط، هفت میلیون تومان در سال است، با این وضعیت می‌بایست درآمدهای حاصل از حذف یارانه نقدی پردرآمدها به سمت اشتغال جوانان و ایجاد شرایطی برای بهبود وضعیت مسکن زوج‌های جوان سوق پیدا کند. وی تصریح کرد: مردم پذیرفته‌اند که حذف یارانه نقدی پردرآمدها کارِ به مراتب بهتری است و ۱۲ هزار میلیارد تومان منابعی که از این محل آزاد می‌شود، تأثیر بسیاری در اوضاع اقتصادی خانوارها و اشتغال جوانان خواهد داشت و همین رقم عایدی خوبی برای دولت جهت جبران هزینه‌ها خواهد بود.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به طور قطع، مجلس موافق تصمیم دولت برای حذف یارانه نقدی پردرآمدهاست و معتقدم که می‌بایست خارج از چارچوب‌ جناح‌بندی‌های سیاسی به موضوع نگاه شود، زیرا در صورتی که این اقدام، به درستی اجرا شود، تأثیر به‌سزایی در حل مشکلات اقتصادی و کاهش فقر و همین‌ طور توجه بیشتر به محرومان خواهد داشت

نظر شما