شناسهٔ خبر: 159161 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

ساعی «عضو کمیسیون اجتماعی مجلس» در حاشیۀ بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

توازن تعطیلات در کشور وجود ندارد

زهرا ساعی عضو کمیسیون اجتماعی معتقد است:می‌توان با کار کارشناسی، طرحی را برنامه‌ریزی کرد که در ایام آلودگی تهران برای مدت کوتاهی تعطیل شود.

به گزارش «نماینده»،مدتی بود که طرح ساماندهی تعطیلات و تعطیلی روزهای شنبه به‌جای پنجشنبه در مجلس مطرح شده بود از این رو به سراغ زهرا ساعی عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا درباره آخرین وضعیت روند این طرح مطلع شویم.

وی با اشاره به آخرین روند بررسی میزان تعطیلات در کشور، اظهار داشت: قرار بود هشتم ربیع‌الاول همزمان با سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) تعطیل نشود و فردای آن روز برای امامت امام زمان (عج) تعطیل باشد که این طرح در مجلس تصویب نشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین روند ساماندهی تعطیلات، گفت: این طرح منتفی شده است، زیرا مورد تصویب قرار نگرفت. متأسفانه از این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی استقبال نشد و من اطلاعی از این مسئله ندارم که این طرح به صحن ارائه شده است یا خیر.

ساعی افزود: تا آنجایی که مطلع هستم این طرح از دستور خارج شده، زیرا نمایندگان با این امر موافقت نکردند که تعطیلات را تغییر دهند و به‌طور مثال تعطیلی پنجشنبه که قرار بود در این طرح باشد را به جمعه و شنبه موکول کنند، البته این طرح در کمیسیون اجتماعی رأی نیاورد و بعید به نظر می‌رسد که در صحن مجلس رأی بیاورد.

 وی ادامه داد: دراین‌باره دلایل و اظهارنظرهای متفاوتی ارائه و گفته می‌شد که چنین امری امکان‌پذیر نیست. درحالی‌که ما علاقه‌مند بودیم که تغییراتی اعمال شود البته بحث جهانی‌شدن، تعاملات و ارتباطات با دنیا هم مطرح بود که اگر با دنیا هماهنگ‌تر بودیم، شاید اتفاقات بهتری رخ می‌داد. چون در ایران دو روز و خارج از کشور، دو روز تعطیل هستند و تقارنی با یکدیگر ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به مشکلات ایجادشده در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در سفرهای کاری بخش خصوصی به دلیل عدم تقارن تعطیلی آخر هفته دچار وقفه می‌شد، با بررسی‌های به‌عمل‌آمده از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه به‌نوعی نیمه تعطیل است. اگر این امر امکان‌پذیر بود که روز پنجشنبه به‌صورت کامل فعالیت روزانه برقرار باشد، دو روز کامل (روزهای جمعه و شنبه) در اختیار خانواده‌های ایرانی قرار می‌گرفت.

ساعی افزود: حتی کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی داشت که در روزهای پنجشنبه و جمعه فعالیت به‌صورت کامل انجام گیرد که این طرح هم مورد استقبال قرار نگرفت.

وی تصریح کرد: در کمیسیون اجتماعی طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها به‌صورت کامل تائید شده ولی هنوز به صحن ارائه نشده و نوبت صحن را دارد که اگر این مسئله هم محقق شود، یعنی پنجشنبه‌ها به‌صورت کامل تعطیل شود، ازاین‌جهت خوب است که خانواده‌ها می‌توانند برای مسائل دیگر برنامه‌ریزی کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به‌عنوان نماینده مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی، چنین تعطیلاتی را تا چه میزان ضروری می‌دانید که باید به آن پرداخته ‌شود؟ گفت: در این راستا فعالیت‌های متعددی می‌توان انجام داد. در دوره‌های قبل یعنی آبان و آذر که اوج آلودگی هوا بود، طرحی به‌عنوان کاهش آلودگی هوا و تعطیلات مطرح بود. به نظر می‌رسد اگر تعطیلات تابستان ساماندهی شود، می‌توان برای تعطیلات دیگر، عملکرد منسجم‌تری داشت.

ساعی ادامه داد: بهتر است وقتی به آلودگی هوا برخورد می‌کنیم و فصل سرما را در پیش‌ داریم، شاهد تعطیلات بیشتری هم برای کارکنان اداره‌جات و هم مدارس و دانشگاه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه برای آنکه بخواهیم تعطیلات زمستانه تعریف کنیم، می‌توانیم برنامه‌ریزی بهتری برای سفر داشته باشیم، گفت: خاطرم هست در دوران نوجوانی ما یک هفته از تعطیلات شهریور حذف می‌شد و به‌جای آن اواسط سال، یک هفته تعطیلی وجود داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی تصریح کرد: اگر بتوانیم به این مقوله به‌صورت منسجم‌تر بپردازیم، می‌توانیم تعطیلات را در روزهای پیاپی به شهروندان ارائه کنیم و برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم. در این راستا گردشگری داخلی رونق می‌گیرد، مقداری کلان‌شهرها خالی می‌شوند و در زمانی که اوج آلودگی هوا وجود دارد، مردم می‌توانند تنفس داشته باشند.

ساعی ادامه داد: در چنین شرایطی که آلودگی هوا وجود دارد، باید تعطیلات انسجام یافته‌تر باشد. در این راستا بهتر است مقداری از تعطیلات سه ماه تابستان کمتر شود و تعطیلات را به سمت فصول سرد سال ببریم. با تفریحاتی مانند اسکی و ورزش‌های زمستانی که در فصل سرد سال وجود دارد، کلان‌شهرها مقداری خلوت می‌شود.

وی تأکید کرد: در این راستا کارهای بسیاری می‌توان انجام داد، توریسم گردشگری داخلی رونق می‌یابد و تبدیل به فرهنگ می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه یکی از مسائلی که می‌توان به آن اشاره کردید بحث تعطیلات در زمان آلودگی هوا بود که به آن تعطیلات پنهان می‌گویند. نظر شما درخصوص تعطیلات پنهان چیست، چقدر آسیب‌زا و چه میزان مفید است؟ گفت: مفید بودن تعطیلات پنهان ازاین‌جهت است که می‌تواند به‌صورت یک مُسکِن باشد که در چنین شرایطی، حالت اورژانسی پیش می‌آید که عمدتاً می‌خواهند برای آلودگی هوا مسکن بزنند.

ساعی ادامه داد: با تعطیلات پنهان می‌توان به‌صورت موقت مقداری از آلودگی هوا را در شرایط حاد کنترل کرد. اگر بخواهیم این تعطیلات را تبدیل به تعطیلات مفید کنیم، باید از قبل خانواده‌ها در جریان باشند که تعطیلات در چه ایامی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: البته در حال حاضر شاهد هستیم که بسیاری از اوقات تعطیلات هر روز و هر شب اعلام می‌شود به‌طوری‌که در هفته‌های اخیر تعطیلات یک‌هفته‌ای اعلام شد اما عموماً هر شب اعلام می‌شد که برای فردای آن روز وضعیت به چه صورت است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ادامه، گفت: در این حالت خانواده‌ها نمی‌توانند تصمیم‌گیری درستی داشته باشند البته زیرا ادارات تعطیل نیستند، اما می‌توان با یک کار کارشناسی طرحی را برنامه‌ریزی کرد که در ایام آلودگی شهر تهران برای مدت کوتاهی تعطیل شود.

ساعی تصریح کرد: این طرح انسجام و گفتگو بین خانواده را بهبود می‌بخشد و همدلی بین افراد خانواده را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در این راستا اقتصاد گردشگری رونق می‌گیرد و می‌توان روی گردشگری داخلی حساب کرد. بسیاری از شهرها برای پذیرش گردشگر یا توریست داخلی می‌توانند برنامه‌ریزی داشته باشند که بتوانند محصولات خانگی و صنایع دستی را بررسی و ارائه ‌کنند مثل فصل تابستان که این آمادگی را برای پذیرش مسافر دارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه موافق کاهش تعطیلات در کشور هستم، گفت: می‌توان تعطیلات نیمه اول سال و فصل تابستان را کاهش داد و برای نیمه دوم و فصل سرد سال، تعطیلات پنج، شش یا یک هفته‌ای جایگزین کرد که این اقدام می‌تواند هم برای کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها مفید باشد و هم اینکه در فصل زمستان خانواده‌ها بتوانند سفرهای زمستانی خوبی را تجربه کنند.

ساعی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا توازن در تعطیلات کشور وجود دارد؟ گفت: توازن در تعطیلات وجود ندارد. به‌عنوان‌مثال تعطیلات سه ماه تابستان زیاد است بنابراین می‌توان از تعطیلات ماه شهریور کم کرد بخصوص دو هفته آخر که هوا رو به خنکی می‌رود و شدت گرما وجود ندارد.

وی تصریح کرد: می‌توان متناسب با شرایط امروز جامعه فکر کرد، زندگی کارمندی شده و پدر و مادر کارمند هستند، شرایط جدیدی برای خانواده‌ها تعریف شده، بر این اساس می‌توان تعطیلات را تغییر و کار کارشناسی انجام داد که بتوان وضعیت خانواده را از لحاظ سفر، با هم بودن و راحتی که در شأن آن‌ها است، بهبود بخشید.

رئیس کمیته زنان، جوانان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا کمیسیون متبوع شما درباره مسئله آسیب‌های اجتماعی که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و موضوع حمایت از زنان سرپرست خانواده برنامه خاصی دارد یا خیر؟ گفت: در ماده 95 لایحه برنامه ششم توسعه به موضوع حمایت از زنان سرپرست خانوار به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره شده که تصویب این ماده از لایحه، نتیجه تلاشی بود که از سوی فراکسیون زنان در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار صورت گرفت.

ساعی ادامه داد: در این قانون در بحث آسیب‌های اجتماعی همه دستگاه‌ها را مکلف کردیم که در طی اجرای آن که 5 سال طول خواهد کشید کاهشی را در حوزه طلاق، میانگین ازدواج، افزایش میزان باروری، مکلف کردن دستگاه‌ها در حوزه رسیدگی به کودکان کار، به موضوع زنان سرپرست خانوار اشاره شده و... در برنامه ششم آمده است.

وی افزود: همچنین در برنامه ششم توسعه دستگاه‌ها را به ارائه گزارش و آمار مکلف کردیم و نظام جامع آماری را داشته باشیم، پیشرفت خوبی داشتیم اما متأسفانه در برخی حوزه‌ها مشکل بودجه پیش آمد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه موضوع زنان سرپرست خانواده دغدغه بنده و دیگران همکارانم در مجلس بود، گفت: موضوع حمایت از زنان سرپرست خانوار را حدود سه سالی بود که در دولت یازدهم پیگیری می‌کردیم، درواقع زمانی که مسئولیت مشاور و مدیرکل بانوان و خانواده استانداری تهران را بر عهده داشتم طرحی در قالب توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را از سال 93 آغاز کردیم و شهرستان ری را برای اجرای پایلوت آن در نظر گرفتیم و بعد از رفع مشکلات آن این طرح ملی اعلام شد.

ساعی با اشاره به آمار زنان سرپرست خانواده، گفت: متأسفانه آمار زنان سرپرست خانوار در دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است تا جایی که طبق آمارهای رسمی در سال 85 یک‌میلیون و 200 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد بودند و این تعداد در سال 90 به 2 میلیون و 500 هزار نفر رسید درحالی‌که این افراد از هیچ‌گونه حمایت اجتماعی برخوردار نبودند.

وی با تأکید بر اینکه زنان سرپرست خانوار به سه گروه بی‌سرپرست، بدسرپرست و خودسرپرست تقسیم می‌شوند، افزود: این افراد نیاز به حمایت دارند و نباید رها شوند، واقعیت آن است که در کشورهای مختلف دنیا روی توانمندسازی زنان سرمایه‌گذاری می‌کنند و از ظرفیت آن‌ها برای اقتصاد کلان کشور بهره می‌گیرند.

رئیس کمیته زنان، جوانان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در ماده 95 قانون برنامه ششم توسعه تلاش کردیم تا حمایت از زنان سرپرست خانوار شکل قانونی به خود گیرد تا بتوانیم اعتبارات آن را در بودجه‌های سالانه لحاظ کنیم بر این اساس با شناسایی زنان سرپرست خانوار، سامانه‌ای راه‌اندازی خواهد شد تا به‌محض آنکه فردی بی‌سرپرست شود بلافاصله در این سامانه ثبت شود و اقدامات حمایتی صورت گیرد.

ساعی، ادامه داد: بر این اساس تلاش داریم تا زنجیروار آموزش‌های لازم را به این افراد ارائه کرده تا آن‌ها بتوانند وارد بازار اشتغال شوند در کنار آن بیمه‌ها نیز چتر حمایتی خود را برای زنان سرپرست خانوار خواهند گشود.

* خبرنگار: حامدزمانی

نظر شما