شناسهٔ خبر: 159149 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

هشدار در مورد تغییر کاربری پارکینگ‌های شهرداری/ تغییر نرخ پارکینگ در سال 99

علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ضمن هشدار در مورد تغییر کاربری پارکینگ‌های شهرداری گفت: نرخ پارکینگ در سال 99 بر اساس کیفیت آنها تغییر می‌کند.

به گزارش «نماینده»، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره برگزاری جلسه بررسی تعیین لایحه نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در سال 99 و تعیین ضوابط واگذاری بهره‌برداری از پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران، اظهار داشت: لایحه‌ای را شهرداری برای نرخ پارک حاشیه‌ای در نظر گرفته  و باید تکلیف پارکینگ‌های عمومی متعلق به شهرداری مشخص شود. بر اساس بررسی‌هایی که انجام گرفت این لایحه هنوز نیاز به اقدامات کارشناسی دارد و نواقص آن باید رفع شود.

وی افزود: پارکینگ‌های انواع مختلف سرپوشیده و سر باز هستند که نرخ آنها به نظر ما در شورا نمی‌تواند یکنواخت باشد. برخی از پارکینگ‌ها نیز با هزینه‌های جانبی همچون نصب دوربین همراه بوده و بسیاری از بهره‌برداران پارکینگ‌ها خواهان درجه‌بندی و رتبه‌بندی انواع پارکینگ‌ها بر اساس کیفیت آن هستند.

علیخانی ادامه داد: کارشناسان معاونت حمل‌ونقل و کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در حال بررسی نرخ‌های این پارکینگ‌ها هستند و نتیجه قرار است تا دو هفته آینده مشخص شود.

وی بیان داشت: متأسفانه یکی از اشکالاتی که همه پارکینگ‌های شهرداری دارد نرخ پایین آنها نسبت به پارکینگ‌های بخش خصوصی است و این مسأله باعث شده که برخی از پارکینگ‌های شهرداری کاربری خود را تغییر کند و تبدیل به انبار شوند که این مسأله غیرقانونی است ولی توجیه برخی در این زمینه این بوده که درآمد پایین سبب بروز این مسأله شده است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: اگر قیمت پارکینگ‌ها کارشناسی شده نباشد از خدمات پارکینگ خارج شده و برای همین ما به دنبال این هستیم که کیفیت را ارتقا دهیم و نرخ‌ها نیز عادلانه باشد.

علیخانی اظهار داشت: سال گذشته نرخ پارکینگ‌ها حدود 12.5 درصد افزایش یافت که ساعتی حدود 100 تا 300 تومان بود. 

وی با اشاره به اینکه قطعاً کارشناسان حوزه حمل‌ونقل نرخ‌های بالاتری را پیشنهاد می‌دهند، گفت: البته هیأت تطبیق فرمانداری مانع از واقعی شدن قیمت‌ها می‌شود و آنها جوانب دیگر را می‌سنجند در صورتی که ما کیفیت را در نظر داریم و اینکه پارکینگ تغییر کاربری ندهد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از پارکینگ‌های شهرداری مخروبه شده و اینکه نتوانسته درآمدزایی داشته باشد به مکان‌های ناامن تبدیل شده است، گفت: در دوره قبل شهری طبق مقررات همه پارکینگ‌ها تحت نظارت سازمان ترافیک بود ولی این مسأله به مناطق شهرداری واگذار شد و سبب غیرمنسجم شدن نظارت‌ها در این حوزه شد.

علیخانی اعلام کرد: شهرداری ظرفیت پارکینگ برای 10 هزار خودرو در سطح شهر تهران دارد که البته نیازها بسیار بیشتر از این میزان است؛ محسن پورسید آقایی معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مخالف پارکینگ‌سازی بود و معتقد بود که وجود پارکینگ به اندازه کافی سبب می‌شود که مردم تشویق شوند خودروی شخصی به خیابان‌ها بیاورند.

وی بیان داشت: به نظر ما پارکینگ باید به اندازه کافی در سطح پایتخت باشد چرا که در صورتی مردم با خودروی شخصی به سطح شهر تردد نمی‌کنند که سیستم حمل‌ونقل بسیار جامع و درست باشد و به نظر من باید تمهیدات لازم در این زمینه در نظر گرفته شود.

نظر شما