شناسهٔ خبر: 159128 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

خرج دولت از جیب شورای نگهبان

محمد بهادری جهرمی دولت در حالی از مشارکت همه جریانات در اداره کشور سخن می‌گوید که 2 ماه پیش فهرستی از انتصابات عوامل اجرایی انتخابات منتشر و روشن شد که بیش از 86 درصد از یک جناح خاص بوده است.

«نماینده»/ محمد بهادری جهرمی*:یادداشت امروز آقای ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت را خواندم. یادداشتی که برای نقد توئیت سخنگوی شورای نگهبان نوشته شده بود. نمی دانم سخنگوی دولت آن عبارات را نوشته اند یا برایشان نوشته شده اما هرچه هست چون با نام ایشان منتشر شده لازم می دانم چند نکته ای را در پاسخ به یادداشت ایشان بنویسم.

 اولاً ایشان سخنگوی شورای نگهبان را نقد کرده اند که «از جایگاهی ناهمتراز با عالی ترین مقام انتخابی با رای مستقیم و پاسدار قانون اساسی» سخن گفته است. اعتراض ایشان نشان دهنده نگاه دولت به دایره کسانی است که حق انتقاد از رئیس جمهور را دارند، اگر سخنگوی نهادی که مورد هجمه رئیس جمهور واقع شده حق پاسخ ندارد چه کسی از دید شما حق اعتراض به عالی جنابان و عالی  مقامان تان را دارد؟ ضمنا احتمالا سخنگوی دولت با مفهوم و جایگاه سخنگویی آشنا هستند و به همین دلیل بدون هراس از متهم شدن به ناهمترازی با اعضای شورای نگهبان، نقدهای خود را به مقامی وارد کرده اند که همتراز او نیستند. 

ثانیاً مسئله مشارکت وسیع و حضور همه جناح ها و سلیقه ها در انتخابات دغدغه همه مسئولان و نهادها هست و باید باشد و هیچ داوطلبی به صرف گرایش سیاسی قانونی نباید از اداره کشور کنار زده شود. اما این گزاره که رد صلاحیت ها مبتنی بر نگرش سیاسی و از یک طیف خاص بوده است باید با ذکر مصداق اثبات شود.

حرف های کلی خریدار ندارد. صرف نظر از اینکه تا الان شورای نگهبان نسبت به صلاحیت یا عدم صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس هیچ اظهار نظری نکرده و تازه مهلت بررسی شکایات داوطلبان از تصمیمات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به این شورا آغاز شده است، شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها صرفا اسناد و مدارک را برای احراز وجود شرایط قانونی در داوطلبان لحاظ می کند نه گرایش سیاسی آنها را. حضور طیف های مختلف سیاسی در ادوار گوناگون مجلس و نیز دولت، شاهد این مدعا است.

حضور خود شما و دوستان تان در دولت که به تناوب از ابتدای انقلاب تا کنون تکرار شده است دلیل این حرف است هرچند مردم عادت کرده اند در هر دوره مجلس و دولت، بازنده های جلب اعتماد مردم در توجیه پیروزی رقیب، شورای نگهبان را مانع انتخاب طیف خود معرفی کنند.

ثالثاً دولت در حالی از مشارکت همه احزاب و جریانات در اداره کشور سخن می گوید که گویی انتصاب وزرا و معاونان رئیس جمهور، استانداران، فرمانداران و بخشداران، سفرا و مدیران کل وزارتخانه ها و استان ها نیز در اختیار شورای نگهبان بوده است! همین دو ماه پیش بود که فهرستی از انتصابات استانداران و فرمانداران و عوامل اجرایی انتخابات در آستانه انتخابات مجلس منتشر شد و روشن شد که بیش از 86 درصد انتصابات اخیر دولت از یک جناح خاص سیاسی بوده است. چه کسی سیاسی عمل کرده است؟ اگر شما به نقش همه جناح ها در اداره کشور اعتقاد دارید خب بفرمائید در عمل نشان دهید. چرا یک جور سخن می گویید و جور دیگر عمل می کنید؟ 7 سال اداره مملکت دست شما بوده چقدر از ظرفیت جناح ها و احزاب در مدیریت کشور استفاده کردید؟ چقدر سخن منتقدان را شنیدید؟

رابعاً اعضای دولت عبارت «پیشگام پروژه ضد ملی» در توئیت سخنگوی شورای نگهبان را توهین آمیز تلقی کرده اند. در اثبات تضاد این قبیل سخنان با منافع ملی همین بس که به فاصله کوتاهی از آن سخنان رئیس جمهور، وزیر خارجه دولت کدخدا، با خوشحالی مدلول سخنان رئیس جمهور را از زبان عالی ترین مقام انتخابی با رای مستقیم جمهوری اسلامی تکرار کرد. شما که همچون بسیاری دیگر از وزرا و مسئولین این دولت سوابق طولانی کار در سیستم امنیتی را دارید بفرمایید سخنی که ساعاتی بعد از بیان در توییت وزیر امور خارجه دولت خبیث آمریکا تکرار شود، ضد منافع ملی هست یا نیست؟ اگر یک مدیر یا کارمند ساده شما در دولت مطلبی را گفته بود که پومپئو آن مطلب را دستاویز زیر سوال بردن نهادهای کشور میکرد، چه بر سر آن کارمند می آوردید؟

ضمنا اگر اینقدر نسبت به کلمات انتقادی حساس هستید من از شما می پرسم چه کسی منتقدانش را «کم سواد»، «عصر حجری»، «بی شناسنامه»، «لرزان»، «بزدل سیاسی»، «بروید به جهنم»، «افراطی»، «تازه به دوران رسیده»، «بی عقل»، «دروغگو» و ... خطاب کرده است. آیا شما از توهین و بی احترامی نگرانید؟ شما که یک عبارت ساده که نتیجه اظهارات نسنجیده رئیس جمهور را بیان می کند توهین آمیز تلقی می کنید، چرا با مردم تان با زبان نیش و کنایه سخن می گویید؟

خامساً نوشته اید باید برای ترمیم زخم های جامعه، جریان اعتماد زای بزرگ اجتماعی ایجاد کنیم و صدای معترضان آبان ماه را نیز بشنویم. تعجب میکنم از اینکه هنوز صدای معترضان آبان ماه را نیز نشنیده اید. ظاهراً قرار است دولت خرج کند و هزینه آن از جیب شورای نگهبان پرداخته شود! هنوز نمی دانید معترضان آبان ماه به چه چیز و چه کسی اعتراض داشتند؟ مسبب زخم های امروز جامعه ایرانی چه کسی بوده است؟ زخم بر پیکر جامعه ایران آن کسی زد که به مردم وعده های توخالی اقتصادی و در باغ سبز برجام نشان داد و بعد از گذشت 7 سال سفره های مردم را با بی تدبیری خود کوچک کرد. آنان را به همان یارانه 45 هزار تومانی محتاج تر کرد. ارزش پول شان را یک سوم کرد. پاسپورت ایرانی را ذلیل کرد. درهای دنیا را به روی ایرانیان بست و ارتباط با جهان را به چند کشور کوچک اروپایی محدود کرد که همان ها هم... قیمت بنزین را یک شبه 3 برابر کرد و مردم را نامحرم تصمیم های بزرگ. تیرهای واقعی به پیکر وحدت و امید ملی اینها بوده است.

آقای ربیعی! شرکت پر شور در انتخابات با تزیین ویترین مغازه و بسته بندی های شیک اجناس محقق نمی شود. مردم اگر احساس نکنند حضورشان در انتخابات تأثیر دارد انگیزه شان را برای رأی دادن از دست می دهند. ترمیم زخم های جامعه و ایجاد اعتماد و امید برای مردم نیاز به کار عملی دولت برای مردم دارد. مشکلات اقتصادی مردم را حل کنید، ارزش پول ملی را احیا کنید، برای مسکن جوانان فکری کنید، ازدواج شان را تسهیل کنید، ببینید نشاط اجتماعی و مشارکت ملی چقدر افزایش می یابد.

قرار نیست هزینه بی تدبیری های دولت را شورای نگهبان پرداخت کند و افراد فاقد شرایط یا افراد فاسد را تأیید نماید. هرکس به وظیفه قانونی خود باید عمل نماید. نه رد و تأیید بی ضابطه در مشارکت مؤثر است و نه پول پاشی های سیاسی و انتخاباتی! اینهاست که توهین به ملت است. 

گفته اید «آنچه مهم است حفاظت و حفظ کرامت نهاد دولت است»، البته که حفاظت از کرامت دولت مهم است اما کاش اینقدر که دغدغه حفظ کرامت دولت را دارید، اگر نه بیشتر، لااقل همین قدر نیز دغدغه حفظ کرامت مردم را داشتید. حفظ کرامت دولت در دستان شما و وابسته به عملکرد شما است. با حمله به نهادهای نظارتی و تضعیف آنها کرامت دولت حفظ نخواهد شد. به مردم خدمت کنید و در بند همترازی و ناهمترازی منتقدین با مقامات عالی نباشید، کرامت مردم را حفظ کنید تا در نظر مردم کریم باشید.

معاون پژوهشکده شورای نگهبان

نظر شما