شناسهٔ خبر: 159101 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لزوم استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای تولید سوخت کم‌سولفور کشتی ها

کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر لزوم استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای تولید سوخت کم‌سولفور کشتی ها در پالایشگاه های کشور تاکید کرد.

به گزارش «نماینده»،علی اکبر کریمی (دوشنبه، 23 دی ماه) سوال ملی خود را از وزیر نفت درخصوص "پیش‌بینی‌های لازم برای تامین سوخت کشتی‌ها براساس قوانین بین‌المللی جدید" در نشست علنی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد و بیژن زنگنه نیز پاسخ‌های خود را ارائه کرد و اگرچه نماینده اراک از این پاسخ‌ها قانع نشد اما توضیحات وزیر برای نمایندگان در صحن قانع کننده بود.

گوگرد سوخت کشتیها باید  3/5درصد فعلی به 5/. درصد کاهش پیدا کنند

به همین منظور علی اکبر کریمی توضیح داد: سازمان بین‌المللی دریانوردی کنوانسیونی دارد برای پیشگیری از آلودگی‌های محیط زیست ناشی از سوخت کشتی‌ها، براین اساس ناوگان‌های دریایی کشورهایی که عضویت در این کنوانسیون را پذیرفته‌اند ازجمله جمهوری اسلامی ایران، موظفند؛ از دی ماه سال جاری از سوخت کم سولفور یا کم گوگرد استفاده کنند و میزان گوگرد سوخت آن‌ها از  3/5 درصد فعلی به 5/. درصد کاهش پیدا کنند این در حالی است 17 سال از این تصمیم و تعهد ایجاد شده می‌گذرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان، خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طی این سال‌ها زمان کافی برای تجهیز پالایشگاه‌ها به منظور تولید این سوخت وجود داشته است اما اکنون به غیر از پالایشگاه شازند اراک هیچ یک از پالایشگاه‌ها سوخت کم سولفور را تولید نمی‌کنند و علیرغم راهکارهای فنی و علمی شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل کوتاهی شرکت نفت این وظیفه به انجام نرسیده است.

کریمی ادامه داد: 15 سال از 17 سال ابلاغ این دستورالعمل ازسوی کنوانسیون در دوران آقای زنگنه بوده است اما به نظرم وی اعتقادی به توسعه صنعت پالایش ندارد.

به گفته وی ناوگان حمل و نقل دریایی کشور به دلیل عدم استفاده از سوخت کم سولفور در آب‌های بین‌المللی منع تردد دارد و هم اگر در بنادر کشورهای دیگر برود می‌تواند توقیف شود.

ناوگان حمل و نقل دریایی کشور به دلیل عدم استفاده از سوخت کم سولفور منع تردد در آب‌های بین‌المللی دارد و هم اگر در بنادر کشورهای دیگر رود می‌تواند توقیف شود

این نماینده مجلس اضافه کرد: اکنون وزارت نفت باید با عجله و با قیمت سرسام‌آور این سوخت را از بازار آزاد تهیه کنند یا به دنبال اختلاط گازهای گازوئیل با مازوت رود چراکه از این طریق گوگرد سوخت کشتی‌ها کاهش می‌یابد اما با توجه گرانی گازوئیل این کار به لحاظ اقتصادی صرفه ندارد و می‌تواند هزینه‌های بسیاری به ناوگان کشتی‌رانی تحمیل کند.

کریمی توضیح داد: راهکار دیگر برای رسیدن به سوختی با نیم درصد سولفور نصب دستگاه‌ها و تجهیزات مرتبط بر روی کشتی‌ها است که به‌عنوان اسکرابر از آن یاد می‌شود اما این کار نیاز به سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری برای کشتی‌ها دارد و زمان‌بر نیز است هرچند اکنون این تجهیزات روی حتی یک کشتی هم نصب نشده است.  

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: هنوز کشتی توقیف نشده است اما اگر برای ناوگان ملی مشکلی ایجاد شود واردات و صادرات مختل خواهد شد.

نظر شما