شناسهٔ خبر: 159073 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتقاد به کاهش پله‌های مالیات بر درآمد/ در صحن علنی عدالت مالیاتی را محقق می‌کنیم

مفتح عضو کمیسیون برنامه مجلس گفت: در لایحه بودجه 99 دولت 5 پله مالیاتی در نظر گرفته بود که تعداد پله‌های آن در کمیسیون تلفیق به 2 پله کاهش پیدا کرده ولی تلاش می‌کنیم در صحن علنی با افزایش تعداد پلکان به سمت عدالت بیشتر گام برداریم.

به گزارش «نماینده»،محمدمهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، درباره کاهش پلکانی مالیات از سوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 گفت: مالیات باید دارای منطق حاکم باشد، یعنی شیوه تامین هزینه‌های دولت از طریق اخذ مالیات باید صحیح و دارای منطق باشد. 

وی افزود: باید سعی کنیم در بالاترین حد ممکن هزینه‌های دولت را از طریق اخذ مالیات تامین کنیم اما برای دریافت مالیات هم باید منطقی خاص حاکم باشد که عدالت یکی از مهمترین رکن‌های آن است ضمن اینکه این اقدام باید منجر به رونق اقتصادی شده و همه جوانب را برای دریافت مالیات در نظر بگیریم. 

عضو کمیسیون برنامه مجلس تصریح کرد: بخشی از دریافت مالیات طبق قانون مربوط به شرکت های تولیدی و بخش خصوصی است که شیوه خاص خود را دارد و بر همین اساس هر کسی که فعالیت اقتصادی و سودی داشته است باید مالیات خود را پرداخت کند؛ در مورد مالیات کارمندان دولت هم باید عدالت و منطق حاکم باشد. 

مفتح  اظهار داشت: وقتی یک کارمند دریافتی بیشتری دارد طبیعتا باید مالیات بیشتری هم بپردازد. اما اگر ضریب دریافت مالیات ثابت باشد فاصله بین دریافتی‌ها هم زیاد خواهد شد، لذا رفع این فاصله طبقاتی و نزدیک ‌تر شدن دریافتی‌های افراد دارای اصلی خاص است که از زاویه عدالت به باید آن باید نگریست.  

وی گفت: ما باید پله‌هایی را که برای اخذ مالیات در نظر می‌گیریم منطقی باشد و هر چه این پله‌ها معقول‌تر و بیشتر باشد به سمت هدف اصلی خود یعنی تامین هزینه‌های دولت و عدالت بیشتر نزدیک‌تر خواهیم شد. 

عضو کمیسیون برنامه مجلس گفت: وقتی فردی مقدار کمی از پله اول حقوق بیشتر و دریافتی بیشتری دارد اگر حقوق بیشتری می‌گیرد مالیات بیشتری هم باید بپردازد این در حالی است که ما نباید مالیات یکسانی برای همگان وضع کنیم. 

وی افزود: وقتی تعداد پله‌های مالیاتی بیشتر شود خروجی آن یعنی دریافتی افراد به یکدیگر نزدیک‌تر خواهد شد و در حقیقت اختلاف و مابه‌التفاوت آن کمتر خواهد شد لذا ما بیشتر به سمت عدالت اجتماعی سوق پیدا خواهیم  کرد. 

مفتح گفت: شنیده‌ام که لایحه بودجه دولت در سال جاری بین 4 تا 5 پله مالیاتی بوده است و تعداد طبقات آن در کمیسیون تلفیق کاهش پیدا کرده است ولی تلاش می‌کنیم تا در صحن علنی مجلس با افزایش تعداد پلکان مالیاتی به سمت عدالت بیشتر گام برداریم. 

وی گفت: خود کمیسیون تلفیق هم می‌تواند مصوبه قبلی خود را اصلاح کند این در حالی است که طبق آیین‌نامه چنین اختیاری را دارد و ما چنین رویه‌ای را در کمیسیون تلفیق سال‌های قبل داشته‌ایم. 

نظر شما