شناسهٔ خبر: 159070 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

دولت تدبیر و مجلس امید

محمدپارسا نجفی بی اعتنای لیست امید به نیازهای معیشتی مردم / نقش کلیدی لاریجانی در حمایت از لیست امید و دولت اصلاح طلب

محمدپارسا نجفی:

 مقدمه
ترس اصلاح طلبان از پشت کردن مردم به آنان در انتخابات زمستان 1398 دلیلی قوی دارد و آن بی توجهی به مشکلات معیشتی مردم در دورانی بود که آنها هم دولت و هم اکثریت مجلس را در اختیار داشتند. در این شرایط آنها به جای پیگیری مطالبات معیشتی مردم، از یک طرف به فکر آینده شغلی در پست های دولتی هستند و از طرف دیگر با تغییر تاکتیک سعی دارند تا خود را از ناکارآمدی دولت مبرا کرده و پیگیری وضع نابه سامان اقتصادی را نوعی حربه انتخاباتی رقبا نشان دهند. گویی مردم خود نمی دانند تا چه میزان سفره هایشان در پنج سال اخیر کوچک تر شده است. از عجایب روزگار آنکه فراکسیون مستقلان تحت مدیریت علی لاریجانی نقشی کلیدی برای موفقیت لیست امید در مجلس بازی کردند.

عجایبی همراه با لیست امید
مجلس دهم را می توان از عجایب مجالس ایران دانست؛ نامزدهای احزاب مختلف با گرایش های متفاوت در لیستی به نام امید گرد آمدند و پس از انتخابات با آنکه از هم جدا می شوند در عملکرد یکسان و از دولت اصلاح طلب روحانی حمایت می کنند.
در شگفتی دیگر، علی لاریجانی که سی نماینده در فراکسیون اش دارد چهار سال رئیس باقی می ماند و فراکسیونی که 133 دارد تمایلی به داشتن پست ریاست مجلس ندارد، حتی ابراز ناراحتی هم نمی کند. مجلسی که اکثریت آن به شدت از دولت حمایت می کنند و کوچکترین فشاری به آن نمی آوردند و مشکلات مردم را حتی در نطق پیش از دستور هم بیان نمی کنند در سال انتهایی مجلس خود را از دولت مبرا دانسته و در عین حال تلاش حداکثری را به خرج می دهند تا بتوانند برای سال های بعد از شغل وکیل الدوله بودن، پست دولتی و مقام ماندگارتری دست و پا کنند.

بی توجه به مشکلات معیشتی ملت
نمایندگان لیست امید چه از فراکسیون امید و چه از فراکسیون لاریجانی که به حمایت از دولت اعتدال، شهره آفاق شده، به خوبی می دانند که با این بی توجهی به وضعیت سخت زندگی مردم،  هرگز جایی در صندوق های رای نخواهند داشت از این رو اقدام به فریفتن مردم به ویژه بخش احساسی جامعه مانند زنان و جوانان می کنند.
طی همین دو سال اخیر که نقشه های برجامی روحانی، لاریجانی و عارف با یک امضای مستاجر کاخ سفید نقش بر آب شد، هر آنچه اصلاح طلبان در پس مذاکره با آمریکا بافته بودند، پنبه شد.
تورم افسارگسیخته دو سال اخیر کمر مردم ضعیف جامعه، کارگر و مستاجر را شکست و دقیقا هیچ کاری توسط دولت انجام نشد و بدتر از آن مجلس که اکثریت کرسی هایش در اختیار لیست امید است هم هیچ نظارتی بر عدم حل مشکلات کشور نکرد.
اصلاح طلبان به خوبی می داند که مردم انتظاری بسیار بیش تر از حجاب اختیاری و کنسرت و رقص و آواز زنان از لیست امید دارند. دقیقا آنها چه کاری برای مشکلات معیشتی مردم و در اصل زنده ماندن مردم انجام دادند؟
نه تنها لیست امید بلکه وزرای دولت روحانی نیز می دانند کاری نکرده اند و برخی به راحتی کت خود را برداشته و مانند قاضی زاده هاشمی، بطحایی و عباس آخوندی  با طلبکاری وزارتخانه را رها  کردند. برخی هم مانند شریعتمداری وزیر کار  شاهد محاکمه اعضای خانواده شان در محاکم مبارزه با فساد اقتصادی هستند و ....
به عملکرد وزیر کشور در ماجرای سیل بهار امسال فکر کنید؛ یک وزارتخانه نتوانست چند روز بارندگی را مدیریت کند و آن وضعیت اسفناک را برای مردم شمال تا جنوب کشور رقم زد. وزیری که به وابستگی به لاریجانی شهرت دارد. به عبارتی یکی از سهمیه های علی لاریجانی در دولت روحانی است.
بی شک دولت و مجلس هم راستای با یکدیگر  و در تداوم همان مسیر اصلاحات دو دهه قبل قرار دارند. اگرچه به صورت یکپارچه خود را معرفی نمی کنند و از دولت اعتدال، لیست امید و نمایندگان مستقل صبحت به میان می آید اما در حقیقت همان راه و اهداف را در کنار یکدیگر و با همکاری  هم ادامه داده اند تا همچنان در قدرت بمانند ولی دغدغه حل مشکلات مردم را ندارند و حل آن را وظیفه خود نمی دانند.
پرواز قیمت مواد غذایی، مسکن  درمان و خودرو و هر آنچه که یک خانواده برای بقای زندگی اش به آن نیاز دارد نه اولویت که هرگز دغدغه دولت و مجلسی که آنها در اختیار گرفتند نبوده و نیست.
به بیان دیگر گوشت صد هزار تومانی، هزینه های کمر شکن درمان و دارو، سه برابر شدن قیمت مسکن و.... هیچ یک موضوع فعالیت لیست امید در مجلس نبوده و نیست.  احمد امیرآبادی فراهانی عضو هئیت رئیسه مجلس دهم معتقد است: ((این دولت، دولت اصلاح طلبان است و باید پاسخگوی مردم باشند و نمی‌توانند با ذکر مسائل حاشیه‌ای از پاسخگویی فرار کنند، اما با وجود این، برخی از همکاران ما در مجلس یکسری صحبت‌های پوپولیستی و عوام‌فریبانه را مطرح می‌کنند تا از پاسخ‌های اصلی سر باز زنند. موید این مسئله هم آنکه یک روز مسئله رفع حصر را مطرح‌ می‌کنند و روزی دیگر دغدغه ورود زنان به ورزشگاه و ازدواج دختران بدون اذن پدر را پیگیری می کنند.))(1)

از یادها نمی رود
بهار 1396 بود که اصلاح طلبان با شعار ((اگر حسن روحانی نیاید ایران به ونزوئلا دوم تبدیل می شود)) هواداران خود و به قول خودشان اکثر قشر خاکستری جامعه را به میدان حمایت از روحانی آوردند. با این حال  تورم افسارگسیخته ای که اصلاح طلبان با تحمیل رکود شدید به اقتصاد، رشد آن را کند کرده بودند چونان اژدهایی آتش افکن سر جنباند و زندگی ملت را به کام خویش برد.
روحانی بار دیگر انتخاب شد با رای بالایی هم در قدرت ماند اما تورم وحشتناک نه از مدل ونزوئلا بلکه از آستین برجامی ترامپ بر سر مردم آتش گشود و از ارز  4200 تومان در سال 1397  تا سه برابر شدن قیمت مسکن در سال 1398 جان ها را به لب رساند. نقش مجلس دهم همچنان همراهی با دولت دوازدهم بود. اصلاح طلبان دولت و مجلس هرگز پاسخی ندادند که چرا تضمین های لازم را برای ممانعت از بازگشت تحریم ها انجام نداده بودند.  
در عین حال جناح اصلاح طلب به گونه ای رفتار می کند که گویی آنان نبودند که از دولت روحانی صد در صد حمایت کردند. نگاه به تاریخچه این جریان و دلیل پیداییش لیست امید می تواند آینده انتخابات 1398 را نیز کمی روشن کند.
امیرآبادی فراهانی در خصوص متحد بودن هواداران لاریجانی با اصلاح طلبان به ویژه در خصوص لایحه CFT  می گوید:
((در تصویب لایحه “CFT”  اگر نظر لاریجانی رد این لایحه بود، حتما رد می‌شد؛  خصوصا به این دلیل که اعضای فراکسیون مستقلین خیلی خوب به حرفش گوش می‌دهند و با او هماهنگ هستند. از قضا تصمیمات مستقلین‌ هم تاثیر زیادی در آرای مجلس دارد هرگاه طرف فراکسیون امید رفتند، اصلاح‌طلبان مجلس به هدف خود رسیدند.)) (2)
این نکته ای است که می تواند کلید معمای بزرگتری باشد؛
بخش زیادی از نمایندگانی که از آنها با عنوان مستقلین یاد می شود و تحت فرماندهی علی لاریجانی قرار دارند با اصلاح طلبان هم راستا عمل می کنند هر چند خود را مستقل می خوانند.
یکی از دلایل همراه بودن مجلس با دولت و بازخواست نکردن در خصوص وضعیت اقتصادی که وزرای آن به بار آورده اند همین همراستایی است.

دولت تدبیر و مجلس امید
به بیان دیگر تفاوت ماهوی چندانی میان لاریجانی راست سنتی و اصلاح طلبان نیست و همه آنها در راستای دولت تدبیر و مجلس امید در یک دایره قسمت ملت را تسلیم خود کردند به جای آنکه نوکر مردم باشند.
البته نمی توان حقیقت را همیشه پشت ابرهای ابهام نگه داشت و این نکته ای است که خبرگان سیاست می دانند و نخبگان اصلاح طلب نیز اندک اندک آن را بازگو می کنند. واقعیت این است که مشکلات مردم طی سالیان فعالیت مجلس دهم و دولت دوازدهم بسیار بیشتر شده و تورم شدید در خوراک و مسکن و درمان تنها یک بخش آنست.
مصطفی کواکبیان از رهبران اصلاح طلب و عضو فراکسیون امید می گوید: ((اعتراف می‌کنم نتوانستیم آنگونه که در زمان انتخابات حرف زدیم، عمل کنیم. وی ضمن اذعان به حمایت اصلاح طلبان از رئیس جمهور روحانی اظهار داشت: رویمان نمی شود بگوییم از روحانی حمایت کردیم.))   (3)
 معیشتی مردم مطالبات لیست امید نیست
سخنان محمد علی وکیلی نماینده فراکسیون امید و عضو هیات رئیسه مجلس دهم نشان می دهد که مشکلات کشور قطعا اولویت لیست امید نبوده بلکه مطالبات آنها از جنس دیگری است. وی می گوید: ((ماموریت ما این بود که با حاکمیت تعامل کرده و این روزنه‌ای که برای ورود اصلاح‌طلبان به حاکمیت باز شده را به یک دروازه تبدیل کنیم و مطالبات جریان اصلاحات را نه از طریق تقابل بلکه با تعامل با حاکمیت تامین کنیم. در این مسیر ما به خوبی واقفیم که یکی از مهم‌ترین مطالبات اصلاح‌طلبان موضوع رفع حصر است)) (4)

محافظه کارانی به اسم اصلاحات
به بیست سال قبل نگاه کنیم؛ فلاش بک به روزهایی که شعار اصلاحات از تنور انتخابات سال 1376 زبانه می کشید که گویا قرار است چه کسانی با چه ویژگی بارزی بیایند و چه کنند. امیدها به تدبیری بود که قرار است فقر و فساد و تبعیض را از میان بردارد و راه را برای بروز استعدادها در مسیر توسعه دنیایی واعتلای انسانی روشن تر از دوران هاشمی موسوم به دوره سازندگی کند.
آن زمان هم جنگ زرگری شدیدی مطرح بود که گویی ناطق نوری کاندیدای نظام است و خاتمی خواستار تحول در کالبد انقلاب به سمت نیل به آرمان های از قلم افتاده.
آن زمان یک شعار هیجانی و پر معنا هم مطرح می شد. (می نویسیم خاتمی؛ می خوانند ناطق نوری) اما مگر آنها تفاوت چندانی با یکدیگر دارند؟
آن روزها اثبات یگانگی آن دو بی نهایت سخت بود اما این روزها، لیست امید توانست همراستایی پیروان همان دو نامزد رقیب و البته رفیق سال 1376 را به خوبی آشکار کرد. اتحاد چپ و راست سنتی با لیبرال ها.
در دولت اصلاحات همان مقامات وابسته به هاشمی رفسنجانی مانند زنگنه، جهانگیری، کرباسجی و ... در قالب احزابی جدید مطرح شدند و متحدان آنها باز هم در کابینه و پارلمان دیده شدند؛ خودشان یا معاونان یا برادران و باجناق های شان. دقیقا همان مسیر نیز در دولت تدبیر و امید حسن روحانی تکرار شد این بار نه سازندگی یا اصلاحات بلکه اعتدالی از همه آنچه قبلا بوده حتی راستگراها و لیبرال ها.
هیاهو برای چه
به راستی از دوم خرداد 76 چه تحول خاصی در حل مشکلات اساسی زندگی مردم روی داد؟ با آن همه غوغا در تحقق قانون اساسی مانند رفاه ملت در تامین مسکن و درمان رایگان حقیقی، آموزش رایگان مفید، اشتغال پایدار، حذف آزمون دانشگاه ها، ایجاد سربازی حرفه ای به جای اجباری و .... گامی برداشته نشد.
اشخاصی که در دولت اصلاحات حاضر شدند قبلا هم در دوران سازندگی سپس دوره تدبیر و امید دیده شدند. واقعا چه نیازی به آن همه هیاهو بود. این بازی سیاسی به اسم اصلاحات این بار در لیست امید مجلس دهم و دولت اعتدال به وضوح دیده می شود.
تقریبا هر هشت سال یکبار همه آنان که همیشه بوده اند و به اصلاح طلبان مشهور هستند با نامی و عنوانی سمت های سیاسی حساس را دست به دست می کنند تا همیشه باشند و جالبتر آنکه همیشه منتقد وضع موجود حاکمیت هم هستند. منتقدان حاکم.
در صفحه فراکسیون امید در ویکیپدیا، حامیان این فراکسیون عبارتند از هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، حسن روحانی و حسن خمینی هستند . عجیب نیست این هم آوایی دولت های مختلف با اصلاح طلبان؟

حاکمان منتقد به جای دولت پاسخگو
شاید این تعبیر تنها و تنها در ادبیات سیاسی ایران معنا داشته باشد که جریانی در حکومت باشد و به جای پاسخگویی درباره اعمال خوب نکرده یا تصمیم های اشتباه اتخاذ کرده، معترض وضع موجود هم باشد.
با نگاهی کوتاه به وزرای هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و حسن روحانی درمیابیم که میان کارگزاران سازندگی، اصلاح طلبان و جریان اعتدالی از سنتی ها تفاوتی وجود ندارد.
چه آنکه هم محمد خاتمی به عنوان رئیس دولت اصلاحات  و هم علی لاریجانی راست سنتی، هم راستا با دولت امید فعالیت می کنند. جالبتر آنکه هر دو وزیران فرهنگ و ارشاد دولت رفسنجانی بودند.  
ماجرای انشعابات ساختگی در جریان راست سنتی و اتحاد عمیق آنها با لیبرال ها داستانی طولانی دارد. آنها در برهه هایی از تاریخ،  اتحاد میان خود را علیرغم همه جنگ های زرگری، اثبات می کنند.
لیست امید؛ فرزند لیبرال ها و لاریجانی ها
 راست سنتی که زمانی هاشمی رفسنجانی نماد و گاه رهبر آن برشمرده می شد با یک فرزند مشهور به نام اصلاحات همراهی شد. سپس به دلیل عملکرد ناخوشایند در حوادث سال 1388 برای مدتی از سیاست عقب نشتند و اما فرصت به صحنه آوردن حداکثری مردم به انتخابات در سال 1392 را به شرط سهم داشتن از دولت حسن روحانی غنیمت شمرده و  به سیاست ایران بازگشتند.
این اتحاد هر چند در ماه های انتهایی مجلس دهم به جنگ زرگری میان دولت و اصلاح طلبان تغییر تاکتیک داده است اما آن همه حمایت دولت و اصلاح طلبان از یکدیگر را نمی توان به سادگی از حافظه و صفحات تاریخ و رسانه ها زدود.
((لاریجانی که در فرآیند انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به علت عملکردش در مجلس نهم، خصوصا مواردی چون تصویب برجام در صحن علنی مجلس، به شدت مورد انتقاد اصولگرایان قرار داشت، تا جایی که در حرم حضرت معصومه (س) مورد حمله برخی از حامیان این جریان هم قرار گرفت، برای دهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی بر خلاف دوره های گذشته در لیست اصولگرایان شهر قم قرار نگرفت. غلامعلی حداد عادل در این باره گفته بود: « از همه و همچنین طیف آقای لاریجانی دعوت کردیم.  طیف متمایل به ایشان در مجلس هم چون صحبت از تمایل به سایر جریانات مانند اعتدال و دولت می‌کردند، خودشان استقبالی نکردند.))

لاریجانی مکمل فراکسیون امید متحد روحانی
((پس از مشخص شدن عدم حضور علی لاریجانی در لیست اصولگرایان، علی رغم تبلیغات بسیار شدیدی که علیه وی در فضای انتخاباتی شهر قم ایجاد شده بود، در اول اسفندما ۹۴ رئیس شورای اصلاح طلبان استان قم حضور نام علی لاریجانی را در لیست امید این استان اعلام کرد تا شاهدی باشد بر ائتلاف جریان حامیان علی لاریجانی با اصلاح طلبان و اعتدالگرایان حامی دولت. ائتلافی که با قرار گرفتن نام کاظم جلالی به عنوان شناخته شده ترین چهره نزدیک به لاریجانی در لیست امید شهر تهران نیز تایید گردید))  (7)
کواکبیان عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید معتقد است: ((افرادی مثل کاظم جلالی که در لیست ما بودند، بعد در مجلس فراکسیون‌دار شدند، عملاً پشت پرده آن فراکسیون هم خود آقای لاریجانی است. بنده در نحوه اداره مجلس بحث دارم، برخی مواقع هست که هیئت رئیسه خلاصه می‌شود در خود رئیس که این برای ما سنگین است، به طور مثال موضوعی را می‌بینید که صبح می‌آیید در مجلس در رابطه با آن جلسه غیرعلنی برگزار می‌شود و از هیئت رئیسه که پرسیده می‌شود موضوع چیست، آنها نیز اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.)) (8)

راز قدرت ده برابری این 30 نفر
به یقیین این جدایی بخشی از لیست امید از فراکسیون امید و تشکیل مستقلین به رهبری لاریجانی یک تاکتیک به شدت زیرکانه به سود دولت و در حمایت از اصلاح طلبان بود. به همین دلیل هم می توان به صبر اصلاح طلبان مقابل آنچه که کواکبیان آن را "بسیار سنگین" توصیف کرده، پی برد.
((پروانه مافی نماینده لیست امید از حزب کارگزاران می‌گوید: علی لاریجانی از اعضای لیست امید است البته کاندیدای ما در فراکسیون امید برای ریاست مجلس دهم محمدرضا عارف بود اما از نظر ما هر دو، در یک فراکسیون قرار داشتند)) (9)
از 290 نفر عضو مجلس 136 نفر فراکسیون امید و 30 نفر مستقلان طیف لاریجانی هستند و با احتساب خود لاریجانی می شوند همان عدد 166 نفر نمایندگانی که در تشکیل فراکسیون امید گرد آمدند. دقیقا همان اعضای لیست امید یعنی 166  نماینده.  

لاریجانی عامل پیروزی اصلاح طلبان
در واقع لاریجانی به عنوان رئیس مستمر مجلس دهم توانست عامل اصلی موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات 1396 شود و این نکته را در سخنان متحد وی نیز می توان دید: ((غلامعلی جعفر زاده ایمن‌آبادی که در فراکسیون ولایت و یکی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی است درباره انتخابات هئیت رئیسه مجلس می‌گوید:
 اگر عارف ریاست مجلس را به دست می‌گرفت، در آن صورت اصولگرایان مطالبات خود را از عارف شروع می‌کردند و آن موقع بود که توپ‌ اینها نه تنها به سمت عارف بلکه به سمت کل اصلاح‌طلبان آتش می‌َشد که اینها با تمام شعارهای خود نمی‌توانند به وعده‌هایشان عمل کنند، یا توان ندارند یا در هر عنوان دیگری اینها نمی‌توانند به نیاز مردم پاسخ دهند. این نماینده حامی دولت یازدهم بیان می‌دارد: اگر عارف رئیس مجلس می‌شد در انتخابات سال 96 صددرصد اصولگرایان برنده بودند.))  (10)

نعل وارونه لاریجانی
اصولگرایان وقتی از نقش وارونه لاریجانی مطلع می شوند که در انتخابات خرداد 1396 قافیه را باخته بودند. ((فراکسیون ولایت که لاریجانی تشکیل داده بود تا اصولگرایان را با اصلاحات همراه سازد سرانجام در تیر 96 به سنگ می خورد و نمایندگان ولایی از فراکسیون اعتدال خارج شده و اعتدالی ها نیز نام ولایت را به مستقلان ولایی تحت رهبری علی لاریجانی و ریاست کاظم جلالی تغییر می دهند.)) (11)
به عبادت دقیق لیست امید حاصل ازدواح اصلاح طلبان با دوستان لاریجانی بود. نقشه ای که توانست اصولگرایان و مردم را سردرگم کند.

لیست امید به نام مردم به کام اشراف
لیست امید چه در قالب فراکسیون امید و چه فراکسیون مستقلان متحدشان، چه اقداماتی برای کمک به مردم انجام دادند؟ آیا کاهش  فقر، ساده زیستی، رونق تولید درون زا، کاهش مشکلات معیشتی، رفع تبعیض، نظام پرداخت عادلانه، اصلاح نظام سلامت همراه با بیمه تکمیلی برای همه و ... در سرلوحه کار آنها نبود اما در عوض با جدیت از خود و منافع سرمایه داران به شدت حمایت کردند. محمد دهقان از فراکسیون اصولگرایان می گوید:
)) برخی نمایندگان اصلاح‌طلب، با ارائه نامه‌ای به هیئت‌رئیسه مجلس سعی کردند تا طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان برای ۴ ماه مسکوت بماند؛ نامه‌ای که اکثر امضاکنندگان آن از فراکسیون امید بودند؛ از پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری تا بهروز نعمتی، قاسم میرزایی‌نکو و احمد مازنی. آنچه بیش از هر نکته‌ای خودنمایی می‌کند، این است که این طرح پیش از اجرا، از چهره واقعی برخی مدعیان اصلاحات پرده برداشت.(( (5)  
هنر دیگر اعضای لیست امید، تلاش برای پیوستن به کنوانسیون های غربی است. در جدول زیر اسامی نمایندگانی که احتمالاً رای مثبت یا ممتنع به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT داده‌اند را مشاهده می‌کنید. (با این توضیح که فراکسیون مستقلان همان طیف لاریجانی هستند که با لیست امید وارد مجلس شدند)  ( 6)
 

محصول فعالیت لیست امید چیست؟    
قانون اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم قانون اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی قانون الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم قانون الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو.
فعالیت لیست امید (فراکسیون امید و طیف لاریجانی) هیچ کدام از مطالبات مردم به ویژه در مشکلات معیشتی، مانند گرانی، تورم، رکود، جهش قیمت مسکن، بیکاری بی پایان، بیمه های بی اثر و مشکلات قضایی را در برنمی گیرد.
البته همراهی با دولت و رای مثبت به برجام که این یکی افتخار فراکسیون امید بود هر چند طرفداران لاریجانی به آن رای مثبت دادند و صد البته اینکه تصویب شدن برجام در بیست دقیقه با صحنه گردانی لاریجانی و میدان داری رفیق شفیقش کاظم جلالی بر کسی پوشیده نیست که تقریبا با ملاحظاتی دوباره همان روند در خصوص  “CFT” نیز تکرار شد.
اقدامات علی لاریجانی که ابتدا با اصلاح طلبان و کارگزارانی های موسوم به اعتدال در لیست امید قرار گرفت سپس جناح راست سنتی را در قالب فراکسیون مستقلین هوادار خودش گرد آورد، یک ویژگی تازه داشت؛ اینکه راه جدای خود را از اصولگرایان نشان داد و تقریبا اثبات کرد راست سنتی و اصلاح طلبان منافع شخصی را حتی بر منافع جناحی که زیر پرچمش جنگیدند نیز ترجیح می دهند چه رسد به منافع ملی و پیگیری مشکلات مردمی که به جز خدا کسی را ندارند.
این مخلوط بودن راست سنتی با اصلاح طلبان و همراهی و هم آوایی دولت اعتدال و اصلاح طلبان با لاریجانی ناظران سیاسی را به یاد آخرین نماز جمعه آقای رفسنجانی می اندازد که هواداران زن و مرد اصلاح طلب و لیبرال و... به صورت مختلط و کفش به پا و گاه بی حجاب یا دست در دست هم پشت سر این انقلابی سابق به نماز جمعه ایستادند.

دولت روحانی– مجلس لاریجانی  در اختیار اصلاح طلبان
لاریجانی بیشترین تاثیر را در پیروزی لیست امید در انتخابات 1394 داشت که موفقیت نامزد اصلاح طلبان در انتخابات 1396 را رقم زد. اهمیت این مساله در این است که بدانیم در سنت انتخابات ایران همیشه نامزد انتخابات ریاست جمهوری از جناحی پیروز می شود که دو سال قبل انتخابات بتواند مجلس را تصرف کرده باشد. (مشابه مجلس هفتم و انتخابات ریاست جمهوری نهم) پس هر گروهی که بتواند انتخابات اسفند امسال را پیروز شود می تواند به راحتی برنده انتخابات ریاست جمهوری 1400 باشد.
این فاصله گرفتن از آرمان های انقلاب موجب شده تا تقریبا علاقه ای برای پیگیری امور از مسیر رای دادن به اصلاحات و اشخاص مشابه لاریجانی مطرح نباشد. شباهت دیگر اصلاح طلبان رسمی با اصلاح طلبان راست سنتی را می تواند در یک نکته جالب دیگر هم دید؛

ظاهر دشمنی باطن دوستی با امریکا
لاریجانی نه تنها فلاشر راست می زند و به چپ گردش کرد بلکه شباهت دیگر رئیس مجلس با اصلاح طلبان در ارسال فرزندان شان برای تحصیل و زندگی در ایالات متحده امریکاست. فاطمه لاریجانی دختر علی لاریجانی و عیسی هاشمی پسر معصومه ابتکار و ..... همه در حال زندگی خوش و خرم در ایالات متحده امروز و استکبار دیروز هستند. به همین سادگی. بدون هیچ حسابرسی.  برای مثال ((فاطمه دختر لاریجانی در سال 2018 در حال تحصیل در دوره رزیدنسی پزشکی داخلی در بیمارستان‌های دانشگاهی کلیولند در آمریکاست.)) ( 12) هنوز معلوم نیست چرا آمریکا بد است اما برای فرزندان لاریجانی، شهاب الدین صدر، معصومه ابتکار، بیطرف و .... بد نیست؟
اصلاح طلبان و شخص لاریجانی به این سوال هم پاسخ نمی دهند که چرا برجام تحریم ها را از میان نبرد و  گشایش اقتصادی در کشور دیده نشد. حال چه کسی باید پاسخ دهد؟ آیا مردم مقصرند یا اصولگرایان مانع تصویب برجام های دوم و سوم شدند تا تحریم ها برطرف نشود؟
مشاغل بعد از وکیل الدوله بودن
 ((با نزدیک شدن به انتخابات قطعا سهم خواهی جایگاههای مدیریتی در دولت حسن روحانی  بیشتر شنیده خواهد شد و البته دولت اعتدال نشان داده است که پاداش همراهی با سیاست هایش  خصوصا در سیاست خارجی را بسرعت واریز می کند و نمی گذارد مدیون مدیران خود بماند. در چند روز گذشته در باره کاظم جلالی یار گرمابه و گلستان علی لاریجانی رئیس مجلس دهم از گوشه و کنار زمزمه هایی برای سفارت مشارالیه در روسیه  بگوش رسید که بی اختیار ما را  به یاد برخی مسئولیت های اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشور انداخت. بیاد داریم که بعد از امضای برجام و میدانی شدن آن هم قدردانی مالی تبلیغی بسیار سخاوتمندانه از ایشان بعمل آمد و هم جایگاه دندان گیری نیز برایشان به ارمغان آورد.))  (13)

عقل معاش جایگزین دغدغه معیشت ملت
از این موارد بسیار می توان یافت اما سوال این است که آیا مجلسی که همراستا و متحد با دولت است می تواند بر کار همان دولت نظارت شایسته ای داشته باشد؟  و آیا می توان از چنین نمایندگانی انتظار پیگیری مطالبات معیشتی مردم مانند بیکاری، تورم وحشتناک در قیمت مسکن و غذا و...  را داشت؟ لیست امید در عمل نشان داد که به سوالات دیگری می اندیشد. سوالاتی از این دست؛
در فردای پس از دوران نمایندگی چه شغلی و منبع درآمد سرشاری می تواند سر راه اعضای لیست امید باشد؟  عقل معاش این منطق را مطرح می کند که به جای پیگیری مشکلات مردم و نظارت بر قوه مجریه و قوه قضاییه تنها به فکر درآمد دولتی فردای خود باشند و برای خالی نبودن عریضه کمی هم جنجال های بی معنا برپا کنند تا سر مردم به ویژه پسران مجرد و زنان را گرم کرده و شاید آراء آنان را به دست آورند.
موضوعات بسیار حیاتی و ارزشمند مانند موتورسواری زنان، تغییر قانون حجاب، کوتاه شدن مانتوها، ترویج لباس های بدن نما، کنسرت مختلط و رفتن دختران به استادیوم و ... این موارد همه کارهایی است که اعضای لیست امید برای موکلان و ولی نعمتان خود تاکنون انجام داده اند.
البته یک مشکل هم هست اینکه مردم هم عقل دارند و برای معاش خود هم که شده دیگر به نه به این قبیل نمایندگان و نه جناح هایی که لیست امید را ساختند رای نخواهند داد اینجاست که تلاش می کنند هم توپ را در زمین دولت بیاندازند هم اصولگرایان را به دلیل مخالف بودن با تسلیم کامل در برابر غرب مقصر بدتر شدن وضع اقتصاد کشور بدانند. در نتیجه به هر دو بتازند اما چه فایده؟
شاهد مثال این ادعا علی مطهری است که خود را در گرایش مستقل معرفی می کند اما هم عضو فراکسیون امید است و هم در لیست انتخاباتی امید قرار داشته است. بهروز نعمتی مثال دیگری است که خود را اعتدال گرا می داند و در فراکسیون مستقلان ( تحت حمایت لاریجانی ) قرار دارد اما لیست امید به مجلس دهم رفته است. البته کاظم جلالی که نقش بسیاری هم در تصویب برجام و هم در تصویب “CFT داشته است هم با لیست امید وارد مجلس شد سپس ریاست فراکسیون هوداران لاریجانی را به عهده گرفت و باز هم در خدمت به لیست امید کوتاهی نکرد.
عجیب نیست پاداش جلالی یک سفارت خانه مهم باشد. (14)
و البته عجیب هم نیست که بهروز نعمتی که سخنگوی هیات رئیسه مجلس دهم بود و با لیست امید انتخابات را برنده شد سپس به استخدام وزارت نفت در آمد و اکنون حقوق خود را در وزارت نفت فقط 13 میلیون ناقابل می داند نه بالای بیست میلیون تومان. (15)
برای اعضای لیست امید دستکم شش نفر دیگر هم در وزارت نفت با شرایط مشابه وجود دارد. از این موارد در مجلس دهم و میان اعضای لیست امید به وفور یافت می شود. (16)

سلطه لیست امید بر کمیسیون ها
ریاست نه کمیسیون مجلس دهم در اختیار لیست امید قرار داشت و بی دلیل هم نیست که این چنین دولت تدبیر و امید از نظارت و فشار مجلسی با اکثریت لیستی امید، در امان است و دغدغه ای در خصوص زندگی مردم و گرانی و بیکاری در مجلس مطرح نمی شود.
آن هم در  کشوری که مردمش برای تامین یک نه خانه که اتاقی امن نیاز به چهار میلیون تومان وام دارند و کسی نیست به یاری شان  شتابد. حال این ناکارامدی در توزیع بسیار بسیار عادلانه منابع ملی را چه می توان گفت؟
در پایان می توان گفت لیست امید کارنامه ای سراسر نمرات درخشان ناپلئونی در خدمت به خود نمایندگان و دور بودن از همه شعارهای انقلاب اسلامی به ویژه خدمت، ساده زیستی و عدالت طلبی دارد.
به بیان دیگر هیچ تلاشی از طرف لیست امید و دولت متحدش برای پیگیری مطالبات به حق مردم به ویژه در خصوص مشکلات معیشتی نمی توان دید. این در حالیست که مردم ساعت ها باید در گرمای تابستان امسال و حتی ماه رمضان زیر آفتاب می ایستادند تا چند کیلو شکر یا چند کیلو گوشت بخرند آن هم با چه کیفیتی پایینی و تحمل چه حدی از تحقیر.

نتیجه گیری
تاکتیک لیست امید (اصلاح طلبان و هواداران لاریجانی) دقیقا بر این استوار شده که خود را از مشکلات معیشتی ملت مبرا کرده و آن را به گردن هیات دولت اندازند یا اصولگرایانی که سال هاست دور از قدرت قرار دارند را مقصر نشان دهند.
بیم اصلاح طلبان لیست امید هم در این نکته نهفته که می دانند مردم از کم کاری آنها در مجلس و ناکارآمدی متحدان شان در دولت دوازدهم به شدت ناراضی اند و در نتیجه تمایلی به آنها در انتخابات 1398 نخواهند داشت.  از این تاکتیک های مانند موضوعات انحرافی پسند زنان و اعلام برائت از دولت دوازدهم را مطرح می کنند.
در این میان نقش علی لاریجانی که نه تنها با لیست امید به مجلس دهم راه یافت بلکه با لابی گری هایی که در 12 سال ریاست بر مجلس کرد موجب به قدرت رسیدن دوستان اصلاح طلبش در دولت شد. هم او بود که با قوت از دولت اصلاح طلبان حمایت کرده و بیشترین نقش را در پیروزی لیست امید در انتخابات 1394 و موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات 1396 داشت. جالبت تر آنکه وی علاقه مند به فتح انتخابات 1400 مانند دو انتخابات ریاست جمهوری قبلی است.

منابع
1 و 2  (https://www.mashreghnews.ir/news/902789/امیرآبادی-لاریجانی-)
3       (  http://ana.ir/fa/news/15/402800/رویمان-نمی‌شود-بگوییم-از-روحانی-حمایت-)
4       (https://www.irna.ir/news/83417098/فراکسیون-امید  )
5        (https://www.mashreghnews.ir/news/970957 )
6         (https://www.mashreghnews.ir/news/901682/ کدام-)
7    (https://www.mosalasonline.com/بخش-سیاسی-6/37096-فراکسیون-علی-لاریجانی-قدرتمندتر-از-فراکس )
8    (https://www.mashreghnews.ir/news/852454/%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C )
9    (https://www.mashreghnews.ir/news/585781/اگر-عارف-رئیس-می-شد-در-انتخابات-96- )
10     (  https://www.mashreghnews.ir/news/585781/اگر-عارف-رئیس-می-شد-در-انتخابات-96 )
11     (https://www.mehrnews.com/news/4021241/%D9%81%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%84-%DA%A9%D8%B1%D8%AF )

12    (https://www.washingtontimes.com/news/2018/oct/15/while-irans-leaders-demonize-america-their-childre/ )

13    (http://ehavadar.com/fa/news-details/140480/آقایان-وکیل-الدوله،-نگران-آینده-شغلی- )
14    (https://www.tabnak.ir/fa/news/907232/ )
15    (https://www.khabaronline.ir/news/1248323/ )
16    (https://www.irna.ir/news/83051438/ )

برچسب‌ها:

نظر شما