شناسهٔ خبر: 158995 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

تخت روانچی: اگر آمریکا خصومتش را از سر بگیرد، ایران برای اقدام فراتر آماده است

تخت روانچی نماینده کشورمان در سازمان ملل، در گفت‌وگویی اختصاصی به تشریح مواضع کشورمان درباره اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و انتقام سخت ایران از آمریکا پرداخت.

به گزارش «نماینده» به نقل از رادیو ان.پی.آر، مجید تخت روانچی، نماینده کشورمان در سازمان ملل در گفت‌وگو با این شبکه، گفت که تهران پس از حمله موشکی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق «در پاسخی متناسب و سنجیده» به اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، هیچ برنامه‌ای برای ایجاد یک درگیری با آمریکا ندارد.

روانچی همچنین اظهار کرد: اگر آمریکا خصومت خود را از سر بگیرد، ایران برای اقدام فراتر آماده است.

وی پافشاری دولت دونالد ترامپ مبنی بر این که سردار شهید سلیمانی که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران بود، در حال طرح‌ریزی برای حمله به اشخاص آمریکایی یا منافع این کشور بوده است، را رد کرد.

او درباره عملیات انتقام‌جویانه سپاه پاسداران ایران علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در پی اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، افزود: «ایران مطابق با حقوق ما در منشور سازمان ملل عمل کرد».

نماینده کشورمان در سازمان ملل در ادامه گفت: تا جایی که به ایران مربوط است، این اقدام چهارشنبه شب گذشته متوقف شده است.

روانچی در پاسخ به این سوال که آیا ایران، اقدامات انتقام‌جویانه را پایان داده است، گفت: به آمریکا بستگی دارد. اگر آمریکا جسارت کرده و باز هم به ایران حمله‌ای کند، حتما پاسخی متناسب با آن حمله داده خواهد شد.

این دیپلمات کشورمان درباره نظر برخی کارشناسان که می‌گویند انتقام سخت ایران از آمریکا می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای حملات بیشتری علیه آمریکا از سوی آن‌چه شبه نظامیان ایران در منطقه عنوان شده است، بیان کرد: ایران برای کاری که هر کس دیگری می‌خواهد انجام دهد، مسئول نیست. من هیچ چیز در پذیرفتن یا رد هر گونه اقدامی را از سوی دیگران نمی‌گویم.

او در ادامه درباره ادعای بی‌اساس دولت آمریکا مبنی بر این که سردار شهید سلیمانی در پی طرح ریزی حملاتی علیه افراد آمریکایی یا منافع این کشور بوده است، گفت: وظیفه آمریکا بود که این ادعایش را ثابت کند و در عوض، این آمریکاست که مدتی در حال طرح‌ریزی برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی بوده و به «وضوح روشن است آن‌ها چند ماه پیش می‌خواستند او را به شهادت برسانند».

این دیپلمات کشورمان در سازمان ملل در پاسخ به این که سردار سلیمانی چرا در بغداد بوده  است؟، گفت: حضور او در بغداد هیچ ارتباطی با طرح‌ریزی علیه آمریکا نداشته است.

او افزود: او آن‌جا بود تا به دعوت دولت عراق، به نیروهای مسلح عراق در مبارزه با تروریست‌ها کمک کند.

روانچی همچنین اظهار کرد: سردار سلیمانی در شکست دادن داعش در عراق و سوریه و القاعده در افغانستان، نقش مفیدی داشته است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل همچنین در این راستا گفت: او چهره‌ای محبوب نه تنها در ایران، بلکه در تمامی این کشورها و کشورهای همسایه بود، چراکه برای حفظ یک‌پارچگی منطقه و اقتدار تمام این کشورها، بسیار ایثار کرد.

نظر شما