شناسهٔ خبر: 158976 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

معاون سابق روحانی: اقدام موشکی سپاه براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل مجاز و مشروع بود

امین زاده الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم گفت: ترور سپهبد سلیمانی تجاوز به مرزهای حاکمیتی ایران بود و اقدام امروز سپاه در راستای دفاع مشروع براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد است.

به گزارش «نماینده»، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم، درباره حمله موشکی صبح امروز نیروی هوافضای سپاه پاسداران به پایگاه‌های‌ آمریکا در عراق که در پاسخ به مطالبه انتقام خون سپهبد سلیمانی انجام شد، اظهار داشت: قطعا باید به حمله نظامی به خودروی فرمانده ارشد کشورمان سپهبد سلیمانی پاسخی درخور داده می‌شد. ارزیابی حقوقی بسیاری درباره این اتفاق در کشور انجام شد. آنچه که اکنون قطعی و واضح است این است که معمولا ترور برای ایجاد رعب و وحشت صورت می‌گیرد و به نوعی اعلام جنگ تلقی می‌شود. 

وی افزود: این حمله به هیئت نظامی ایران بخصوص فرمانده نیروی قدس اعلام و شروع جنگ بود و قاعدتا براساس منشور سازمان ملل متحد (بند چهار ماده 2) هرگونه توسل به زور علیه مرزهای حاکمیتی و هم مرزهای اصلی یک کشور ممنوع اعلام شده است. حمله به فرمانده ارشد حمله به حاکمیت آن کشور است و حق دفاع مشروع براساس ماده 51 منشور برای کشور قربانی محفوظ است و اقدام امروز صبح سپاه در راستای دفاع مشروع و ماده 51 منشور مجاز و قانونی بود.

معاون سابق روحانی درباره واکنش احتمالی آمریکا و پیامدهای اقدام سپاه برای آمریکا، اظهار داشت: آمریکایی‌ها منتظر واکنش ایران بودند و پیشنهاد هم می‌دادند که واکنش ایران در حد همان سپهبد سلیمانی باشد اما معتقدیم فرمانده نظامی ما سردار سلیمانی همتایی در آمریکا نداشت و فعلا این گام اول برداشته شده و بنظر می‌آید اگر خواهان  این نباشند که مجدد شکستی که در عراق و افغانستان خوردند و هزینه‌های سنگینی که کردند تکرار شود، باید ارتش‌ و پایگاه خود را از عراق و منطقه جمع کنند.

نظر شما