شناسهٔ خبر: 158969 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آغاز «انتقام سخت»/ ده‌ها موشک ایرانی به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در عراق شلیک شد

موشک در حملات سنگین موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است مورد اصابت قرار گرفت.

به گزارش«نماینده»، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در انتقام از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش خبر داد.

طبق اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این عملیات با نام عملیات سردار سلیمانی و با رمز یا زهرا (س) انجام شده است.

معاون سیاسی سپاه پاسداران: «عین الاسد» پایگاه راهبردی آمریکاست / پاسخ سپاه در منطقه ترور شهید سلیمانی بود

سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  در مورد گام نخست پاسخگویی ایران به جنایت تروریستی آمریکا در پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق گفت: به ملت شریف ایران تبریک عرض می‌کنم، به خاطر اینکه قبل از خاکسپاری پیکر پاک و مطهر حاج قاسم سلیمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خواست و مطالبه ملت ایران پاسخ گفت و انتقامی را در همان لحظه و زمانی که حاج قاسم مورد اقدام تروریستی واقع شده بود، گرفت؛ این همان وعده صادق سپاه به ملت ایران است که ما انتقام خون این سردار شهید را خواهیم گرفت.

وی در مورد اهمیت پایگاه «عین الاسد» نیز اظهار داشت: پایگاه عین الاسد یکی از مهمترین پایگاه‌های نیروی هوایی آمریکا در منطقه است و بسیاری از عملیات‌ها و پروازها را آمریکایی‌ها از این پایگاه انجام می‌دادند و برای آنها دارای یک اهمیت راهبردی است و مهم این است که این اقدام در همان سرزمینی انجام شد که امریکایی‌ها به شکل غیرقانونی و نامشروع دست به آن اقدام تروریستی زدند.

معاون سیاسی سپاه پاسداران با بیان اینکه اقدام جمهوری اسلامی یک اقدام دفاع مشروع است اظهار داشت: طبق مقررات بین المللی این حق برای ایران است که در راستای دفاع مشروع دست به چنین اقدام تلافی جوایانه بزند.

سردار جوانی تصریح کرد: امریکایی‌ها حضور اشغالگرایانه‌ای را در عراق دارند و عامل ناامنی در منطقه هستند، لذا به نظر می‌رسد که این عملیات تلافی جویانه دارای ارزش‌های راهبردی است و برای همین در ساعات اولیه اقدام در صدر اخبار رسانه‌های جهان گرفت.

معاون سیاسی سپاه پاسداران تصریح کرد: «عین الاسد» یکی از مهمترین پایگاه‌های آمریکا در منطقه بود، زیرا پایگاه نیروی هوایی امریکا است و در واقع یک پایگاه راهبردی به حساب می‌آید.

سردار جوانی اظهار داشت: نکته‌ای را باید مد نظر قرار داد وعده سپاه تحقق پیدا کرد و اولین ضربه وارد شد و آمریکایی‌ها شاید تصور نمی‌کردند جمهوری اسلامی دست به اقدام تلافی جویانه بزنند؛ نفس این عملیات بسیار مهم است.

۶:۵۸؛ ظریف: پایگاهی که به ما حمله کرده بود، طبق منشور سازمان ملل مورد هدف قرار گرفت

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر در مورد گام نخست پاسخگویی ایران به جنایت تروریستی آمریکا در پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق نوشت: ایران اقدامات متناسب در خصوص دفاع از خودش را مبتنی بر ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد اتخاذ کرد و پایگاه‌هایی را که از آنجا حمله مسلحانه علیه شهروندان ما و مقامات ارشد ما صورت گرفته بود را مورد هدف قرار داد.

وی ادامه داد: ما به دنبال تشدید بحران یا جنگ نیستیم اما از خودمان در برابر هر تجاوزی دفاع خواهیم کرد.

۵:۴۳؛ سردار سنایی راد: آمریکا دست به حماقت بزند، جغرافیای رژیم صهیونیستی در معرض خطر قرار می‌گیرد

سردار رسول سنایی راد، معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در مورد گام نخست پاسخگویی ایران به جنایت تروریستی آمریکا در پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق گفت: رزمندگان اسلام در حد اقدام اولیه برای انتقام خون پاک شهدای حادثه تروریستی آمریکایی دست به اقدام زدند که بسیار واکنش طبیعی ما نسبت به حماقت آمریکایی‌ها است. اگر انتقام این خون‌های پاک گرفته نمی‌شد اقدام تروریستی آمریکا می‌توانست تبدیل به یک رویه شود و برای بازدارندگی از اقدامات تروریستی آمریکایی‌ها، سپاه پاسداران در سحرگاه امروز پایگاه آمریکایی عین‌الاسد را مورد اصابت قرار داد.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا اظهار داشت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند دست به حماقت دیگری بزنند بایستی تمامی پایگاه‌های آنها و تمامی طول و عرض جغرافیایی رژیم صهیونیستی را در معرض خطر ببینند.

سردار سنایی راد تصریح کرد: قائل به این هستیم اقدام تروریستی اخیر که با دستور رئیس جمهور قمارباز آمریکا انجام شده است هم برای اهداف کاخ سفید و هم اهداف تل آویو بوده لذا سرنوشت این دو را از هم جدا نمی‌دانیم و اگر آنها دست به حماقتی بزنند با واکنش سخت‌تر و اقدام کوبنده‌تری مواجه خواهند شد؛ همانطور که در اطلاعیه رسمی هم به آن اشاره شده است.

صدرالحسینی: «عین الاسد» نیروی قابل توجهی داشت / این پایگاه محل حضور دزدانه ترامپ در عراق بود

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد گام نخست پاسخگویی ایران به جنایت تروریستی آمریکا در پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق گفت: اتفاقی که همه امت اسلامی و آزادگان جهان منتظر آن بودند، با گذشت کمتر از ۶ روز از شهادت سردار سلیمانی و همرزمان ایشان به وقوع پیوست و آن انتقام سختی بود که جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران از سربازان متجاوز آمریکایی گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در پایگاه عین الاسد یکی از مهمترین پایگاه‌های آمریکا در منطقه است، گفت: این پایگاه مهمترین پایگاه آمریکا برای کنترل مسائل در عراق و سوریه بود و یکی دیگر از مهمترین دلایلی که این پایگاه انتخاب شده این است که پایگاه عین الاسد دارای امکانات و نیروهای قابل توجهی بود، یعنی در حقیقت آمریکا حساب ویژه ای را روی این پایگاه باز کرده بودند و فکر می‌کردند این پایگاه می‌تواند یک پایگاه دائمی آنها در منطقه باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: پایگاه عین الاسد محل حضور شبانه و دزدانه ترامپ در ماه‌های اخیر بود، یعنی در حقیقت انتخاب این پایگاه و زمان این عملیات انتقام جویانه که همزمان بود با زمان شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش بود می‌تواند برای التیام زخم‌های وارد شده از جانب آمریکایی‌ها مسئله مهمی محسوب شود.

۴:۵۴؛ سردار کوثری: اقدام سحرگاه سپاه پاسداران، «اقدام اولیه» است / آمریکایی‌ها را رها نخواهیم کرد

اسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله در مورد گام نخست پاسخگویی ایران به جنایت تروریستی آمریکا در پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق گفت: همانطور که گفته شده بود ما هیچ موقع حرفی که عمل نکنیم، نمی زنیم و اقدامی که سحرگاه امروز صورت گرفت اقدام اولیه است. آمریکایی‌ها باید بدانند که باید منطقه را ترک کنند.

وی خطاب به مقامات آمریکایی گفت: مقامات آمریکا باید جلوی شرارت‌ها و جنایت‌های آقای ترامپ را بگیرند و خیال نکنند اینجا میدان قماربازی است. اینجا میدان حضور انسان هاست، نه میدان قماربازی. مقامات آمریکایی باید به ترامپ فشار بیاورند از اقدامات شرورانه خود دست بردارند وگرنه نیروهای آنها در منطقه آسیب می‌بینند. دست به هر حرکتی بزنند حتماً بدانند که کمتر از آن را پاسخ نخواهم داد.

جانشین قرارگاه ثارالله اظهار داشت: مقامات آمریکا باید به فکر نیروهای خود باشند و هزاران کیلومتر آن طرف تر نشینند و نیروهایشان را زیر آتش نیروهای ما قرار دهند. آمریکایی‌ها باید منطقه را خالی کنند، این خواسته اول شهید سپهبد قاسم سلیمانی بود و بدانند که ما آمریکایی‌ها را رها نخواهیم کرد.


۴:۱۵ نانسی پلوسی: دعا کنید؛ آمریکا تاب جنگ ندارد
سی ان ان گزارش داد یک نماینده کنگره گفته است نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور پس از شنیدن خبر حمله ایران گفته است «دعاکنید».
پلوسی همچنین در توئیتر نوشت در توئیتر نوشت که باید از ایمنی سربازانمان اطمینان حاصل کنیم و بخواهیم که ایران، خشونت را متوقف کند. آمریکا و دنیا تاب جنگ ندارند.

۴:۰۵ جلسه شورای امنیت ملی آمریکا
جلسه شورای امنیت ملی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ برگزار شد.

۳:۳۰ پنتاگون: به دو پایگاه نظامی حمله شد
پنتاگون اعلام کرد موشک‌های شلیک شده از ایران دو پایگاه نظامی عراق (عین‌الاسد و اربیل) را که میزبان پرسنل ارتش آمریکا و ائتلاف بودند هدف قرار داده اند. ما در حال انجام ارزیابی‌های اولیه برای تعیین خسارات هستیم.‌

۳:۲۰ موج دوم حملات به الاسد
پس از موج اول حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه به سوی پایگاه هوایی عین‌الاسد خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که کماکان شلیک موشک‌های بالستیک به سوی این پایگاه ادامه دارد.

۳:۱۵ خبر به مقامات آمریکا رسید
کاخ سفید اعلام کرد ترامپ گزارش حملات موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد را دریافت کرده است.
همچنین سخنگوی دولت آمریکا اعلام کرد مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در یک تماس تلفنی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را در جریان حمله موشکی امشب قرار داده است

۲:۴۰ متن بیانیه سپاه

بسم الله القاصم الجبارین

امت اسلامی داغدار، ملت بزرگ و شهید پرور ایران اسلامی

زمان تحقق وعده صادق فرا رسید و به اذن خداوند متعال بامداد امروز در پاسخ به عملیات جنایتکارانه و تروریستی نیروهای متجاوز آمریکایی و انتقام ترور ناجوانمردانه و شهادت مظلومانه فرمانده قهرمان و فداکار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار پرافتخار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش، رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیات موفق بنام عملیات شهید سلیمانی با رمز مقدس یازهرا (س) باغ شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» را درهم کوبیدند، که جزئیات آن متعاقباً به استحضار ملت شریف ایران و آزادگان جهان اسلام خواهد رسید.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تبریک این پیروزی بزرگ به امت اسلامی به پا خواسته و مردم فداکار عظیم‌الشان ایران اسلامی اعلام می‌دارد:

۱- به شیطان بزرگ، رژیم صفاک و مستکبر آمریکا هشدار می‌دهیم هر شرارت مجدد و تجاوز یا تحرک دیگر با پاسخ دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد.

۲- به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدا اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت.

۳- به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایت کار آمریکا نمی‌دانیم.

۴- به مردم آمریکا توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از خسارت‌های بیشتر، سربازان آمریکایی را از منطقه فراخوانده و اجازه ندهند با نفرت افزایی روز افزون رژیم ضد مردمی حاکم بر ایالات متحده جان نظامیان آن کشور بیش از این به خطر افتد.

و ما النّصر الّا من عند اللّه العزیز الحکیم

۱۸ دی ماه ۱۳۹۸

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی


۲:۳۶ گزارش‌های تأیید نشده از حمله به پایگاه‌های آمریکا
برخی منابع خبری خارجی از حمله موشکی به پایگاه «عین‌الاسد» در استان الانبار عراق که میزبان نیروهای آمریکایی است، خبر داده‌اند.

منابع خبری مدعی شده‌اند دست‌کم ۵ راکت در این پایگاه یا در نزدیکی آن فرود آمده است. برخی منابع تعداد راکت‌های اصابت‌کرده را ۶ فروند و برخی دیگر تا ۳۰ فروند عنوان کرده‌اند.

خبرنگار الحره به نقل از منابع میدانی گزارش داده حمله به عین‌الانبار، حمله‌ای هماهنگ بوده و از سکوهای پرتاب متعدد صورت گرفته است.

در همین حال، منابعی دیگر از شنیده شدن صدای انفجار مهیب در «اربیل» خبر داده‌اند. گفته می‌شود بالگردهای آمریکایی در حال پرواز بر فراز این شهر هستند.

شبکه «الغد» نیز از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در کنسولگری آمریکا در اربیل عراق خبر داد. این خبر هنوز به صورت رسمی تأییدنشده است.

اما شبکه المیادین به نقل از خبرنگار خود نوشته است که فعال شدن آژیر خطر کنسولگری آمریکا، «آزمایش» بوده است.

پیش از این هم برخی منابع در خبری تأییدنشده و غیررسمی از برخورد ۵ فروند راکت با پایگاه نظامی «التاجی» عراق خبر دادند.

شبکه المیادین لبنان نیز خبر داده که ۶ موشک بالستیک به این پایگاه آمریکایی شلیک شده است و محل این شلیک را منطقه الجزیره در نزدیکی این پایگاه ذکر کرد.

برخی منابع از اصابت ۵ موشک خبر داده اند.

خبرنگار المیادین گزارش داد که صدای چند انفجار در شهر اربیل اقلیم کردستان عراق شنیده است. گفته می‌شود بالگردهای آمریکایی در حال پرواز بر فراز این شهر هستند.
انفجارها در پایگاه عین الأسد مهیب گزارش شده است.

عین الاسد در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» واقع شده است و در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

نظر شما