شناسهٔ خبر: 158938 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

براساس دیوان بین‌المللی کیفری ترور سردار سلیمانی «جنایت» است

علی بهادری جهرمی رئیس مرکز امور وکلای قوه قضائیه گفت: اقدام تروریستی امریکا و ترور سردار سلیمانی طبق بند ۲ ماده ۵ اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری جنایت محسوب می‌شود و این جنایت قابل تعقیب کیفری است.

به گزارش «نماینده»،علی بهادری جهرمی در مورد اقدام تروریستی امریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ادعای قتل هدفمند آنها گفت: کسی که اعتراف کند که این قتل، یک قتل هدفمند بوده است اساساً بازهم ترور تعبیر می‌شود چراکه یکی از روش‌های ترور همین قتل هدفمند است، یعنی ترور به روش‌های مختلفی محقق می‌شود که یکی از آن، قتل هدفمند است.

وی ادامه داد: بدون شک این اقدام وقیحانه و غیرانسانی ترور شهید سردار سلیمانی در خاک عراق وقتی به عنوان یک مهمان رسمی وارد خاک عراق شده و همچنین ترور خود شهروندان عراقی در این کشور از سوی نیروهای نظامی خارجی که هیچ گونه مسئولیتی نسبت به تأمین امنیت داخلی آن کشور ندارد مغایر با حقوق بشر و بین الملل است.

بهادری تصریح کرد: آن وقت این امریکایی ها که هیچ سندی هم مبنی بر اعلام ادعاهای واهی خود ندارند، می گویند وجود سردار سلیمانی امنیت را زیر سوال برده؛ کسی که به اذعان همگان، حتی خود مسئولین رسمی کشور عراق،ایشان از مهمترین تأمین‌کنندگان امنیت در داخل عراق بوده و از عاملان تأمین ثبات در منطقه در مقابله با تروریسم بوده است.

رئیس مرکز امور وکلای قوه قضائیه گفت: این امر در هیچ جایی پذیرفته شده نیست و این یک اقدام تروریستی است و صحه می‌گذارد بر تروریستی بودن دولت آمریکا که یک سند دیگری بر صحت ادعای ما است که دولت آمریکا یک دولت حامی تروریست و دولتی تروریستی در قد و اندازه بین‌المللی است که حتما باید کشورهای جهان یک تدبیر بسیار روشنی برای مقابله با این دولت تروریستی داشته باشند.

وی افزود: وقتی یک دولت به خود اجازه می‌دهد نماینده رسمی یک کشور را این گونه ترور کند نشان می دهد هیچ خط قرمزی را در حوزه بین‌الملل به آن قائل نیست. کشورها باید واهمه داشته باشند از اینکه یک کشوری بدون پایبندی به هیچ یک از اصول اخلاقی،‌ انسانی و  حقوقی در عرصه بین‌الملل، ممکن است هر لحظه و در هر جایی فردی را مورد ترور قرار دهد.

بهادری تصریح کرد: من تصور می‌کنم که این جرقه بسیار بزرگی بود که نشان داد باید حتماً محل سازمان متحد از آمریکا تغییر کند؛ چرا که هیچ نماینده رسمی و هیچ کشوری با وجود چنین عملکردی در دولت ایالت متحده در امان نخواهد بود.

رئیس مرکز امور وکلای قوه قضائیه گفت: از سوی دیگر هم حتما اقدام متقابل از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران یک اقدام قانونی،‌ مشروع و مطابق با اصول و موازین، منشور سازمان ملل و همچنین حقوق بین‌الملل است و باید آمریکا منتظر اقدام کاملا قانونی، حقوقی و مبتنی بر حقوق بین‌الملل از سوی ملت ایران باشد که انشاءالله اقدام پشیمان‌کننده‌ای هم خواهد بود.

وی اظهار کرد: این اقدام طبق بند ۲ ماده ۵ اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری جنایت هم محسوب می‌شود و رئیس جمهور آمریکا که دستور این عملیات را داده است و رئیس پنتاگون و سایر دست اندرکاران آن، جنایتکار بین المللی قلمداد می‌شوند و قابل تعقیب کیفری هستند.

رئیس مرکز امور وکلای قوه قضائیه افزود: با توجه به اینکه جرم در خاک عراق واقع شده، علاوه بر این در محاکم داخلی کشور عراق نیز این اقدام تروریستی قابل تعقیب و پیگیری است.

بهادری جهرمی گفت: همچنین در دادگاه دعاوی بین المللی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان اقدام متقابل علیه دولت آمریکا این موضوع قابل پیگیری خواهد بود.

نظر شما