شناسهٔ خبر: 158931 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پایگاه الکترونیکی ثبت اطلاعات مالی کاندیداها راه‌اندازی می‌شود

ثبت نام ریاست جمهوری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کردند پایگاه الکترونیکی ثبت اطلاعات مالی کاندیداهای انتخابات مجلس از سوی وزارت کشور راه‌اندازی شود.

به گزارش «نماینده»،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 15 دی) و در جریان بررسی جزئیات طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی مصوب کردند که پایگاه الکترونیکی ثبت اطلاعات مالی کاندیداها راه اندازی شود. 

در ماده واحده یک این طرح اصطلاحات و عبارات زیر آمده است:

۱- تبلیغات: به مجموعه اقدامات نامزدهای انتخابات و یا نمایندگان آن و سایر افراد اعم از گفتاری، نوشتاری و رفتاری به منظور تاثیرگذاری بر رای دهندگان گفته می‌شود که با هدف رساندن پیام، خط مشی و برنامه نامزدها یا احزاب و گروه‌های سیاسی به مردم است تا از این طریق آنها را به رای دادن به نامزدهای مورد نظر یا جریان و گروه خاص ترغیب کند.

۲- فعالیت‌های انتخاباتی: به هر گونه فعالیت قانونی اطلاق می‌شود که نامزدها، احزاب و گروه‌های سیاسی و طرفداران آنها در تبلیغات و یا امور مرتبط با انتخابات انجام می‌دهند.

۳- هزینه‌های انتخاباتی: هزینه‌های مادی است که نامزدهای انتخابات و احزاب وگروه‌های سیاسی در انجام فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغات صرف می‌کنند.

۴- تامین مالی انتخابات: به مجموعه منابعی گفته می‌شود که جهت تامین هزینه‌های انتخاباتی انجام و یا صرف می‌شود.

۵- سامانه مالی انتخابات: پایگاهی است که وزارت کشور به صورت الکترونیکی ایجاد و نامزدها، احزاب و گروه‌های سیاسی ملزم به ثبت اطلاعات مالی خود مطابق قانون در این سامانه هستند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که ایجاد سامانه مالی از سوی وزارت کشور بار مالی دارد اما دولت بار مالی این بند از طرح را پذیرفته است.

نظر شما