شناسهٔ خبر: 158895 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

گلوتامین چیست

گلوتامین یک پودر اسید آمینه است که ترکیبات آن به وفور در بدن یافت می شود. بیش از ۶۰% این اسید آمینه در عضلات اسکلتی و ۲۰%  آن در کل بدن وجود دارد؛ اما مکملی که در این راستا تهیه و ساخته می شود چه مزیت های دارد و در چه زمینه ای مورد استفاده قرار می گیرد؟ پاسخ به این سؤال بسیار ساده است زیرا از این مکمل به منظور کاهش درد عضلانی و بازسازی بافت های عضلانی آسیب دیده استفاده می شود. گلوتامین یک اسید آمینه بسیار ضروری است که در بدن ساخت و ساز آن به طور معمول دنبال می شود، اما زمانی که بدن تحت فشارهای بالا قرار می گیرد نیاز به آن شدت بیشتری پیدا می کند. ال گلوتامین عموماً در عضلات اسکلت بدن ساخته و در همان‌جا نیز ذخیره می شود. استفاده از پودر مکمل آن سبب می شود تعادل مثبت نیتروژن مانع از دست دادن عضله در بدن شود. در مقاله پیش روی سعی بر آن داریم تا پیرامون مزیت های این محصول و ویژگی های آن مطالبی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم پس با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از ال گلوتامین

ال گلوتامین به عنوان یک اهدا کننده کربن و نیتروژن است و به ترمیم گلیکوژن در بدن کمک می کند. این امر سبب بازیابی انرژی از دست رفته در بدن می شود. در واقع این مکمل یکی از مهم ترین مولکول پروتئین های است که به بهبود و ساخت عضله های در بدن کمک می کند. تمرینات شدید بدن‌سازان عموماً با کاهش سطح گلوتامین در بدن همراه است و استفاده از این پودر مکمل سبب می شود که تقویت سیستم ایمنی بدن فراهم شود. ورزشکاران به منظور افزایش سنتز پروتئین در عضله های اسکلتی و همچنین رشد بهتر عضلات خود از این محصول استفاده می کنند. بر اساس آخرین تحقیق های به عمل آمده این اسید آمینه به راحتی قادر است تا عضلات را از گزند تجزیه شدن پروتئین در امان نگه دارد و مانع پدیده مخرب آترومی عضلات شود. این اسید آمینه نقش کلیدی در متابولیسم پروتئین، حجم سلولی و ضد کاتابولیسم دارد. همچنین به این مهم اشاره شده است که این اسید آمینه تأثیر قوی در افزایش میزان ترشح طبیعی هورمون رشد در بدن نیز داشته است. تأثیر هورمون رشد در افزایش حجم و قدرت عضلانی و تشدید در فرایند چربی سوزی از مزیت های بارز این محصول محسوب می شود.

 نکاتی پیرامون پودرگلوتامین

  • پودر گلوتامین یکی از مهم ترین مواد مغذی برای روده محسوب می شود.
  • یکی از مهم ترین مکمل های اسید آمینه برای بدن ‌سازان است.
  • به منظور پشتیبانی از متابولیسم عضلانی استفاده آن توصیه می شود.
  • به منظور حفظ عملکرد روده و پاسخ به ایمنی بدن استفاده آن ضروری است.
  • برای کسانی که بیماری های سرطانی دارند بسیار مفید اعلام شده است.
  • بیماران مبتلا به ناراحتی معده به منظور محافظت از دستگاه گوارش خود این مکمل را مصرف می کنند.
  • جلوگیری از بیمارهای که سبب التهاب روده می شود با استفاده از این مکمل فراهم می شود.
  • مکمل در اسکلت بدن تولید و به خون انتقال پیدا می کند و در ادامه به کبد و روده کوچک و سلول های ایمنی بدن ارسال می شود.
  • بازسازی عضلات با سرعت بیشتری انجام می شود و با هورمون کورتیزول مقابله می شود
  • بیمارانی که جراحی شکم داشتند با مصرف این مکمل استرس بدن خود را کاهش خواهند داد و هیدروژن بدن آن ها حفظ می شود.

نحوه مصرف پودر گلوتامین

پودر گلوتامین را نیاز است زیر نظر یک متخصص یا پزشک مورد استفاده قرار داد. عموماً کسانی که تحت درمان با شیمی درمان هستند برای کاهش زخم های معده و روده از این مکمل استفاده می کنند؛ اما کسانی که دارای بیماری کبد، مشکلات کلیه، سندرم ریه و یا هر نوع اختلال دیگر در بدن دارند که سبب انباشته شدن آمونیاک در خون آن ها می شود نباید از این مکمل استفاده کنند. نحوه استفاده ال گلوتامین برای کودکان و بزرگ‌سالان باید با نظر پزشک دنبال شود. در نهایت استفاده آن برای خانم های باردار توصیه نمی شود سالمندان نیز در صورت بروز مشکلات باید استفاده از این مکمل را با نظر پزشک دنبال کنند تا به سلامت آن ها آسیبی وارد نشود. این مکمل مصرفی باید در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان قرار داده شود؛ و مقدار مصرف آن عموماً یک قاشق مربا خوری چیزی در حدود ۵ گرم است که باید با ۱۵۰ میلی لیتر آب میوه مخلوط شو و دو تا سه بار در روز استفاده از آن قبل از غذا توصیه شده است. برای نتیجه گیری بهتر باید بعد از تمرین و قبل از خواب مصرف شود.

 چرا باید از ال گلوتامین استفاده شود؟

ال گلوتامین برای تقویت حافظه و افزایش حجم و آب عضلات و مفاصل بسیار مؤثر واقع می شود. همچنین به منظور ترمیم بافت عضلات و انتقال نیتروژن بین ارگان ها و حفظ تعادل اسید و باز استفاده از این محصول بسیار توصیه می شود. افرادی که بدن سالمی دارند با استفاده از این مکمل می توانند نیرو و قدرت عضلات بدنی خود را افزایش دهند. از سوی دیگر کسانی که ورزش های سختی را دنبال می کنند می توانند از استرس ناشی از ورزش های سخت و کاهش رشد عضلات خود با مصرف این مکمل جلوگیری کنند. ال گلوتامین زمانی که با یک نوشیدنی حاوی گلوکز و الکترولیت ترکیب می شود عملکرد ورزشی و جذب مایع و الکترولیت را افزایش می دهد. با مصرف این مکمل کاربردی دوچرخه سواران می توانند توان بدنی خود را با بالا بردن سطح رشد هورمون ها افزایش دهند. بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی متخصصین به این مهم دست پیدا کرده اند که ورزشکاران دانشگاهی دو و میدانی که ۴ گرم گلوتامین در روز به مدت ۸ هفته همراه با دوز بارگیری و نگهداری کراتین مصرف کرده اند، افزایش بیشتری در توده‌ی بدون چربی بدن آن ها در مقایسه با افرادی که کراتین را به تنهایی استفاده کرده اند مشاهده شده است. در پایان باید به این مهم اشاره داشته باشید که مصرف این مکمل برای افراد مسن و زیر ۱۸ سال، افراد مبتلا به بیماری های مزمن، کسانی که در دوران شیردهی هستند و افرادی که از داروهای O.T.C استفاده می کنند باید با نظر پزشک متخصص دنبال شود.

انواع و قیمت گلوتامین های موجود دربازار

توضیحات کامل درباره گلوتامین در پاراگراف های بالا داده شد تعدادی از برند های معروف را به شما معرفی می کنیم تا برای خرید اطلاعات اولیه بیشتری داشته باشید

قیمت پودر گلوتامین فارماتک:200.000 تومان

قیمت گلوتامین نوتریمد:235000 تومان

قیمت گلوتامین ای پی پی نوتریشن:830.000 تومان

قیمت پودر ال گلوتامین آپ نوتریشن:144000 تومان

قیمت گلوتامین پرو آیرون مکس:398000 تومان

قیمت گلوتامین بایوستا:156000 تومان

قیمت گلوتامین ویدر:180000 تومان

نظر شما