شناسهٔ خبر: 158888 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

طرح تحول سلامت از بودجه خود تخطی نکرده است

حریرچی.jpg معاون وزیر بهداشت گفت: طرح تحول سلامت هیچ‌گاه از بودجه خود تخطی نکرده و منابعش با توجه به مشکلات عمومی دولت کاهش یافته است.

به گزارش «نماینده»، ایرج حریرچی  معاون کل وزارت بهداشت در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران گفت: وزیر بهداشت تاکید موکد بر ادامه شدیدتر و قوی تر طرح تحول سلامت دارند خصوصا اینکه مبانی اصلی این طرح افزایش خدمات رسانی به مردم در حوزه بستری و سرپایی است تا در این راستا حمایت مالی از مردم بیشتر شود و رسیدگی به مردم در مناطق محروم نیز افزایش یابد.

وی گفت: با توجه به مشکلات داخلی و توطئه‌های دشمنان منابع داخلی، در پرداخت‌ها دچار مشکل شده است.در نتیجه در ۲.۳ ماه اخیر تاخیر بیمه‌ها در پرداخت‌ها بسیار زیاد شده اما ما به تعهد خودمان پایبند بودیم.

حریرچی افزود: برخلاف دوره‌های گذشته مثلا سال ۹۱ که تحریم‌ها شروع شد و بیمه‌ها تاخیر در پرداخت زیادی داشتند، بیمارستان‌های دولتی برای جبران کسری‌ها، از مردم پول می‌گرفتند؛ اما الان علی رغم همه فشارها همان ۵ تا ۱۰ درصد را از بیمار دریافت می‌کنیم و نمی‌گذاریم دریافتی در بیمارستان های دولتی از بیماران انجام‌گیرد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اگر مواردی از تخطی توسط بیماران دیده می‌شود و بیمارستان پولی خارج از صندوق از بیماران می‌گیرند یا بیماران را به خارج از بیمارستان می‌فرستند، از طریق سامانه ۱۹۰ و ۱۴۹۰ به ما اعلام کنند تا ما پیگیری کنیم.

وی در ادامه افزود: در وزارت بهداشت اخیرا اقداماتی نظیر پویش فشار خون را داشته‌ایم و حدود ۲۰ میلیون نفر را غربالگری کردیم؛ از یکی از عوامل مهم مرگ و میر که همین فشار خون است جلوگیری کنیم. طرح هرخانه یک پایگاه سلامت هم در حال اجرا است و به یکی از اعضای خانواده آموزش‌های سلامت داده می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه درمان مدارس عاری از پوسیدگی دندان اجرایی شد؛ برخی افراد از سلامت دهان با مشکل مواجه هستند که باید درمان شوند.

حریرچی در مورد چالش بودجه و بدهی‌هایی که طرح تحول سلامت گفت: طرح طحول سلامت بدهی بالا نیاورده است چون طرح تحول هیچ‌گاه از بودجه خود تخطی نکرده و منابعش با توجه به مشکلات عمومی که دولت با آن مواجه شده است کاهش یافته؛ مثلا تامین اجتماعی در پرداخت‌هایش تاخیر داشته و یک درصد ارزش افزوده‌ای که به دولت به مردم پرداخت کرده به تاخیر افتاده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در کل نمی‌توان گفت منبعی از بین رفته اما می‌توان گفت که دچار تاخیر در پرداخت شده است. خوشبختانه با و پیگیری‌های دکتر نمکی این تاخیرها هم به حداقل رسیده‌اند و پرداخت به بیمارستان‌ها هم در چندماه اخیر بهبود قابل توجه‌ای یافته است.

وی افزود:من به این طرح تحول سلامت بسیار خوشبین هستم چون تاکید رئیس جمهور و وزیر بهداشت روی آن بسیار زیاد است؛ طرح تحول یعنی به مردم خدمت ارائه دهیم و نگذاریم مردم از لحاظ مالی دچار مشکلات شوند و رضایتمندی مردم و کارایی و استفاده بهینه از منابع است؛ لغو طرح تحول سلامت یعنی هزینه بیشتر از جیب مردم و فرستادن بیمار برای خرید دمپایی از بیرون از بیمارستان!

 وی در پایان گفت: خدمات عشایری در حال گسترش است و همچنین با توجه به تاکیدی که بر خودکفایی شده است، تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی را نیز افزایش دادیم.

نظر شما