شناسهٔ خبر: 158854 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تعویق تصمیم‌گیری برای برداشت از صندوق توسعه در کمیسیون تلفیق

هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: تصمیم گیری در مورد برداشت سه میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلاری از منابع صندوق توسعه ملی تا کسب اجازه از مقام معظم رهبری در این کمیسیون به تعویق افتاد.

به گزارش «نماینده»، هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ ظهر امروز(دوشنبه) در نشست خبری گفت: جلسه کمیسیون تلفیق امروز برای بررسی تبصره های درآمدی لایحه بودجه تشکیل شد.

وی از تشکیل کمیته ای برای واقعی کردن درآمدها و تخمین درست هزینه‌های بودجه سال ۹۹ خبر داد و گفت: این کمیته تشکیل جلسه داد و مقرر شد با همکاری دولت، مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات، راهکارهای ایجاد درآمدهای پایدار در بودجه مورد بررسی قرار گیرد.

قوامی ادامه داد: همچنین مقرر شد راهکارهای کاهش انتشار اوراق از ۸۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان، کاهش سهم بودجه از فروش نفت از یک میلیون بشکه در روز به ۷۰۰ هزار بشکه در روز و کاهش هزینه‌های اجتناب‌پذیر مورد بررسی قرار گیرد.

۱۳۰۰ میلیارد تومان به تجهیز سیستم‌های گرمایشی مدارس اختصاص می‌یابد

قوامی گفت: جلسه کمیسیون تلفیق با بررسی تبصره ۲ آغاز شد. بر اساس این تبصره مقرر شد از محل منابع گازرسانی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به تجهیز سیستم گرمایش مدارس اختصاص یابد تا ظرف یک سال آینده مشکل غیراستاندارد بودن سیستم گرمایش مدارس حل شود.

وی اظهارداشت: در بند (د) این تبصره به دولت اجازه داده شد هزار میلیارد تومان به تقویت تعاونی‌های فراگیر و فقرزدایی اختصاص دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: تبصره ۳ لایحه بودجه در مورد فاینانس‌ها بود که در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت، طبق قانون برنامه ششم توسعه دولت باید سالانه ۳۰ میلیارد دلار برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص دهد. در سال ۹۹ سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی علاوه بر سهمیه‌های سال‌های قبل ۳۰ میلیارد دلار مصوب شد.

وی ادامه داد: در شورای اقتصاد ۳ میلیارد دلار تسهیلات تأمین مالی خارجی پیش از این به تصویب رسیده بود که ۶۰۰ میلیون دلار آن عملیاتی شده است.

قوامی در بخش دیگری از اظهارات خود از بررسی بند (ب) تبصره ۳ لایحه بودجه خبر داد و گفت: این بند مربوط به ۵ میلیارد دلار وامی است که از روسیه در سال ۹۵ اخذ شده است که تاکنون پروژه‌های مربوط به تأمین آب، ساخت سد و قطار گرمسار-اینچه برون از محل این منابع اجرایی شده است. این حکم برای سال ۹۹ نیز تصویب شد.

تصمیم گیری کمیسیون تلفیق در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی به تعویق افتاد

وی تصریح کرد: بررسی تبصره ۴ لایحه بودجه در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و مراعا ماند.

وی ادامه داد: بر اساس این تبصره به دولت اجازه داده می‌شود ۳ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کند. این اقدام نیاز به کسب مجوز از رهبری دارد، لذا مقرر شد این مجوز از سوی رئیس مجلس اخذ شود و تا آن زمان بررسی این تبصره به تعویق افتاد.

قوامی از بررسی تبصره ۵ لایحه بودجه در کمیته تلفیق خبر داد و گفت: تبصره ۵ مربوط به انتشار اوراق مالی به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان است که مقرر شد این تبصره در کمیته تلفیق مورد بررسی قرار گیرد و نتایج بررسی آن به کمیسیون تلفیق ارائه شود.

نماینده مردم اسفراین اظهارداشت: بند (ل) تبصره ۵ نیز در حال بررسی است. این بند در مورد کارمزد تعهد پذیره نویسی اوراق مشارکت است. دولت پیشنهاد داده است که این کارمزد مشمول مالیات نشود تا هزینه های انتشار اوراق کاهش یابد. کمیسیون در حال بررسی این بند است.

تاکید لاریجانی بر لزوم شفاف سازی بودجه

وی همچنین از حضور رئیس مجلس در جلسه امروز کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: لاریجانی بر لزوم شفافیت بودجه و واقعی کردن درآمدها و هزینه‌ها در لایحه بودجه ۹۹ تأکید کرد.

قوامی افزود: از محل صادرات بنزین در بودجه سال ۹۹ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع دیده شده که در تبصره ۱۴ قرار گرفته است. رئیس مجلس معتقد بود میزان درآمد حاصل از صادرات مازاد بنزین مصرف داخلی باید شفاف شده و به سرجمع بودجه اضافه شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهارداشت: رئیس مجلس معتقد بود اختیارات تصمیم گیری های استانی باید در شرایط تحریم افزایش یابد، لذا مقرر شد در قانون بودجه مصوباتی داشته باشیم که فضای کسب و کار در استان ها رونق یابد و برخی مجوزهای کسب و کار که ضروری نیستند، حذف شوند.

وی با اشاره به تأکید لاریجانی بر لزوم پایش فصلی شاخص های کسب و کار گفت: مقرر شد اجرای سیاست های اصل ۴۴ با سرعت بیشتری انجام شود و از تجربیات بین المللی نیز استفاده شود.

قوامی با اشاره به تأکید رئیس مجلس بر لزوم خودکفایی در تولید کالاهای اساسی افزود: خودکفایی در تولید دانه های روغنی و خوراک دام مورد تأکید قرار گرفت و مقرر شد پیشنهادات سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهارداشت: رئیس مجلس بر لزوم پرداخت بدهی بیمه ها به دانشگاه ها و داروخانه ها در بودجه سال ۹۹ تأکید کرد.

تاکید رئیس مجلس بر مولدسازی۵۰ هزار میلیارد تومان از دارایی های دولت در بودجه ۹۹

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: در این جلسه همچنین مولدسازی دارایی‌های دولت به عنوان درآمد پایدار مورد تأکید قرار گرفت. دولت هم اکنون بیش از ۷ میلیون میلیارد تومان دارایی های غیرمولد دارد که مقرر شد در بودجه سال آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان از این منابع در نظر گرفته شود.

قوامی گفت: همچنین رئیس مجلس تأکید کرد که در لایحه بودجه مجوزهای لازم به وزارت اقتصاد داده شد تا دستگاه ها اموال مازاد خود را به فروش برسانند و در استان ها نیز واگذاری ها با حضور دستگاه های مربوطه انجام شود تا سرعت و کیفیت واگذاری ها افزایش یابد.

وی تصریح کرد: رئیس مجلس معتقد بود در وضعیت فعلی باید صادرات تقویت شود، لذا مقرر شد در زمان بررسی لایحه بودجه در احکام مربوط به مشوق های صادراتی دقت شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: رئیس مجلس با اشاره به شائبه رانتی بودن برخی تخصیص ها در منابع ارزی دولتی گفت خوراک دام با ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ و ۹۸ وارد شده است اما شائبه هایی در خصوص رانتی بودن این منابع وجود دارد که مقرر شد در کمیته ای با حضور مرکز پژوهش‌ها راهکارهایی اندیشیده شود تا منابع ارزی با کیفیت بهتری برای واردات کالاهای اساسی، دارو و خوراک دام در اختیار واردکنندگان قرار گیرد.

لاریجانی: لایحه بودجه قبل از دهه فجر نهایی شود

قوامی تصریح کرد: همچنین رئیس مجلس از نمایندگان خواست در زمان بررسی بودجه توجه داشته باشند تا بودجه‌ای خوب و با کیفیت تصویب شود و قبل از دهه فجر کار بررسی بودجه در مجلس به پایان رسیده و لایحه بودجه به شورای نگهبان ارسال شود.

نظر شما