شناسهٔ خبر: 158793 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

موافقان FATF مسئولیت آن را هم بپذیرند/ از برجام خیری ندیدیم که از FATF ببینیم

لاله افتخاری// نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی موافقان FATF مسئولیت آن را هم بپذیرند، گفت: ما از پیمان‌های قبلی خیری ندیدیم که امروز به FATF بپیوندیم.

به گزارش «نماینده»،لاله افتخاری نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موضوع FATF اظهار داشت: تاکنون شاهد بودیم در زمان پیوستن به کنوانسیون ها، متولی امر و آن کسی که کشورها را وادار به عضویت در کنوانسیون ها می کرد، معمولا خودش به آن کنوانسیون نمی پیوست. در حقیقت می خواهد ابزار اعمال قدرت خودش را داشته باشد نه اینکه ابزار شفاف سازی شود.

وی ادامه داد: معمولا آن کسی که برای عضویت کشورها به کنوانسیون ها، به آنها فشار وارد می کند، یا خودش عضویت در آن را نمی پذیرند و یا اینکه اگر عضو آن کنوانسیون باشند، از آن خارج می شوند و این خاصیت آنهاست.

نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موافقان FATF مسئولیت آن را هم بپذیرند، تصریح کرد: برجام مصداق بارز این موضوع است؛ چراکه نه تنها خاصیت نداشت بلکه ما در آن یکسری از چیزها را از دست دادیم و در نهایت اولین کسی که از آن خارج شد، همان طرف قرارداد بود. یعنی در حقیقت داستان ابوموسی اشعری و عمروعاص در جریان حکمیت ایجاد شد و دوباره خود را در این ماجرا نشان داد.

وی بیان کرد: ما از پیمان های قبلی خیری ندیدیم که به این کنوانسیون بپیوندیم و برنامه بگذاریم. باید از دیدگاه خبرگان در این امر استفاده کنیم و از عضویت در یکسری از پیمان نامه های بین المللی که هیچ خاصیتی ندارد و منشأ آن هم مشخص است، بپرهیزیم.

افتخاری اظهار داشت: موضوع FATF، یک مؤسسه خودساخته بوده که معلوم نیست به کجا وصل است و اگر هم به جایی وصل باشد، نخ نامرئی آن به سمت استکبار است و به جای خودساخته بهتر است بگوییم استکبارساخته است. در هر دو حالت برای ما منفی بوده و نیاز و ضرورتی نیست که به آن بپیوندیم. بهتر است که این موضوع برعهده مجمع تشخیص مصلحت نظام بگذاریم تا موضوع را بررسی و در نهایت رأی نهایی را  اعلام کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما