شناسهٔ خبر: 158737 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تحقیق و تفحص از املاک شهرداری تهران کلید خورد

شهرداری تهران اعضای شورای اسلامی شهر تهران در طرحی تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهر تهران را در ۱۰ سال گذشته را به تصویب رساندند.

به گزارش «نماینده»، طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران در جلسه علنی امروز مطرح شد و پس از ارائه گزارش مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و طراح آن با ۱۸ رأی از ۱۸ نفر حاضر در جلسه به تصویب رسید.

بهاره آروین مخبر کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ذیل ماده ۵۵ قانون شهرداری طراح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران آن را طراحی و این طرح مورد بررسی دو کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای شهر قرار گرفت.

وی با اشاره به فرآیند برگزاری جلسات مشترک دو کمیسیون اظهار داشت: طی نامه ای از شهرداری تهران خواسته شد گزارشی در خصوص املاک واگذار شده طی ۱۰ سال گذشته به افراد حقیقی و حقوقی به شورای شهر ارسال کند که پس از پایان یافتن مهلت دو ماهه در قالب سی دی این املاک به شورای شهر ارسال شد که متأسفانه گزارش ارائه شده به گونه ای نبود که بتوان براساس آن گزارش حقوقی نوشت. از این رو با توجه به ابهامات موجود، تصمیم گرفته شد در راستای شفاف سازی این املاک، طرح تحقیق و تفحص از املاک شهرداری تهران به صحن شورا ارسال شود تا مشخص شود املاک واگذار شده براساس کدام ضوابط و مقررات واگذار شده است.

آروین ادامه داد: یکی از مشکلات در این حوزه این است که اغلب این واگذاری ها به صورت دستی بوده است و متأسفانه گزارشی که شهرداری برای ما ارسال کرده است، اغنا کننده نبوده است. از این رو با هدف بازپس گیری املاک و پیگیری از تخلفات انجام شده به منظور عدم تکرار آن در آینده طرح در صحن مطرح شده است.

محمود میرلوحی طراح این طرح درباره چرایی طراحی آن  اظهار داشت: پس از آنکه در مهرماه سال ۹۷ طی مصوبه ای شهرداری تهران به ارائه گزارشی از املاکی که حق بهره برداری آن طبق بند ۶ ماده ۵۵ قانون ملزم شده بود، گزارش های متنوعی به شورا ارائه شد. در مرحله نخست اعلام شد ۶۷۴ فقره ملک به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است. در مرحله دوم تعداد این املاک به هزار و ۳۰۰ فقره رسید و در نهایت امروز شنیده می شود که تعداد آن هزار و ۹۰۰ فقره است.

وی با بیان اینکه گفته می شود سه هزار و ۸۰۰ واحد ملکی به افراد حقیقی و حقوقی واگذار شده است، تصریح کرد: هنوز نیز شاهد کشف موارد جدیدی از واگذاری ها هستیم. متأسفانه قرار بود براساس آئین نامه مالی شهرداری، بانک اطلاعاتی در سازمان املاک تهیه شود. براساس تکلیف برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران نیز می بایست این بانک ایجاد می شد اما متأسفانه در تلفیق بودجه سال ۹۳ اعلام شد هزار و ۱۰۰ سند وجود دارد که سند آن موجود است اما خودشان نیستند.

میرلوحی گفت: پیام ما از این طرح، انضباط بخشی به املاک و حساب کتاب های شهرداری است. چرا یک ملکی که شهرداری آن را خریداری کرده، چندین بار پول آن به مالک پرداخت شود. این طرح برکات خوبی دارد و امیدواریم با بررسی معاملات اخیر در خرید و فروش به خروجی مورد نظر دست یابیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور در ۴۱ فقره واگذاری ضوابط و مقررات رعایت نشده است. سوال من این است که چرا این گزارش در زمان خود تهیه نشده است.

پس از تصویب این طرح، الهام فخاری که طراح تحقیق از موسسه همشهری بود، گفت: متأسفانه مطلع شدم گزارش تحقیق و تفحص از موسسه همشهری به مراکز قضایی ارسال نشده است چرا که در غیر این صورت این تحقیق و تفحص کارایی لازم را نخواهد داشت.

نظر شما