شناسهٔ خبر: 158724 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبر فوری

نیاز نیست همه نامزدهای اصولگرا، احساس تکلیف کنند / با فیلترینگ به شیوه کنونی مخالفم / اصولگرایان در مواجهه با آزادی‌های اجتماعی لکنت زبان دارند / می‌خواهیم مردم را از این دولت نجات دهیم

پیرهادی

به گزارش «نماینده»، سخنگوی شورای ائتلاف در این گفتگو از موضع این شورا، پیشکسوتان اصولگرا را دعوت به انصراف از انتخابات کرد و این را هم گفت که در این گفتگو، از موضع سخنگوی شورای ائتلاف صحبت می کند، نه دبیرکل حزب نزدیک به قالیباف.

 مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

این روزها حرف از جوانگرایی زیاد به میان می آید. چرا اصولگرایان می خواهند در چهره های سیاسی خود پوست اندازی کنند؟

به نظر ما، دو جناح سیاسی در کشور دچار ایستایی هستند و در همین راستا چنانچه در بیانیه گام دوم انقلاب هم آمده، خواستار جوانگرایی و تغییر در میان افراد شاخص اصولگرایی شدیم. واقعیت این است که آن اعتمادی که در دهه اول انقلاب به جوانان وجود داشت، در سال های بعد کمرنگ شد و به همین خاطر در سطح مدیریتی دچار فرسودگی شدیم. جامعه هم این تغییر را مطالبه می کند و مردم می خواهند ذائقه جدیدی بیاید. از نظر ما، مردم فکر می کنند که مساله شان حل نشده و ناکارآمدی وجود دارد. بنابراین به نظر می رسد برای حل مسائل مردم، باید جوان ها به میدان بیایند.

این تجریه جوانگرایی را در دوره قبل مجلس اصلاح طلبان هم داشتند، اما الان حتی به اذعان چهره های اصلاح طلب، نظر بر این است که این تجربه موفق نبوده است. نمی ترسید که شما هم یک لیست امید دیگر را در مجلس تکرار کنید که ناموفق باشد؟

 ما نمی خواهیم با جوان گرایی فقط ظاهر را عوض کنیم. نظر ما این است که جوانانی با انرژی، نوآوری و کارآمد به میدان بیایند.

 خب در جمنا چرا اقبالی به این انرژی و نوآوری نسل جدید نشان داده نشد؟ به نظر می رسد راه ناهمواری برای جوان گرایی در اردوگاه اصولگرایی در پیش دارید...

جمنا کامل موفق نبود چون تمرین کافی نداشتیم. در جوانگرایی نباید فقط بگوییم که جوان های قبیله خودمان را قبول داریم. جریان های سیاسی ما رویکردهای جدی قبیله گرایانه دارند. این درحالیست که همه باید به سمت جوانگرایی رفته و به این باور برسیم که مدیریت کلان کشور، نیاز به ترکیبی از جوان و پیشکسوت دارد. به نظر من پیشکسوت های اصولگرا باید خودشان با واگذاری مسئولیت به جوانان، راه جوانگرایی را هموار کنند. جوان اصولگرا، امروز تهدید نیست، بلکه یک فرصت است.

 احساس من این است که شما دارید چهره های کهنسال اصولگرا را دعوت به انصراف می کنید...

در شورای ائتلاف به ترکیب جوان لیست ها توجه داریم. نیمی از اعضای لیست باید جوانان و بانوان باشند. ما تا به حال از ظرفیت بانوان کمتر استفاده کرده ایم.

یعنی سهمیه ویژه زنان در مجلس دارید؟

 سهمیه نه، اما تاکید داریم که حتما نیمی از لیست اصولگرایان را جوانان و بانوان تشکیل دهند. حتی شاید بیش از نیمی از لیست...

خب با سهم خواهی های حزبی چه می کنید؟

برگزاری مجامع و رای گیری ها، شدت قبیله گرایی را کم می کند. البته در حال حاضر نقش احزاب را دیده ایم  و شورا با همه احزاب و جریانات در ارتباط است.

اینکه می گویید با همه، شامل چهره هایی چون آقای لاریجانی هم می شود؟

 البته آقای لاریجانی حزب ندارند و در ادوار قبلی هم مشارکت حزبی نداشته اند، گاهی اوقات شاید نکاتی هم بگویند و با واسطه به ما برسد، اما ایشان عضو شورای ائتلاف نیست.

این جوان گرایی و انرژی تازه اصولگرایی که می گویید، شاید بیش از آنکه متوجه مجلس شود، به درد دولت می خورد. چون بسیاری معتقدند که اتفاقا مجلس جای چهره های کارکشته است و نیروی جوانی باید در دستگاه های اجرایی به کار گرفته شود. آیا شما بیش از مجلس یازدهم، نگاه به دولت سیزدهم و انتخابات 1400 دارید؟

نظر ما این است که باید مسائل مردم به فوریت حل شود. دولت خسته و سالخورده و نشسته، قدرت چنین کاری ندارد. ما به جراحی در نظام مدیریتی معتقد هستیم. بیکاری و گرانی امروز مردم را اذیت می کند. ما می خواهیم کسانی به میدان بیایند که تکیه شان به مردم باشد.

 خب اگر نگاهتان به مدیریت دولتی است، جوانگرایی در مجلس شاید چندان اولویتی نداشته باشد...

 چرا فکر می کنید مجلس نیازی به جوان ندارد؟ قانون خوب برای کشور را جوان متخصص می تواند بنویسد. قانون نباید دست و پا گیر باشد. در بحث نظارت مجلس هم انرژی جوانان را می خواهیم. البته این حرف ناپخته ای است که بگوییم همه 290 نماینده باید جوان باشند، ما مجلسی می خواهیم با ترکیبی از متخصصان و افراد باتجربه.

 ترکیب جوانان و چهره های باتجربه در همه ادوار بوده، در همین مجلس هم هست.

این مجلس دارای ضعف انباشته است. سرمایه اجتماعی دولت و مجلس امروز به پایین ترین حد از ابتدای انقلاب تاکنون رسیده است.

 بگذارید بازگردیم به موضوع انتخابات. شما سخنگوی شورای ائتلاف هستید. در شرایطی که لیست های انتخاباتی درحال تدارک است، برخی، حرف از لیست های چندگانه انتخاباتی در شهرهایی مانند تهران می زنند. شما هم به نوعی به برخی اختلافات در جریان اصولگرایی اشاره کردید. چقدر فکر می کنید که شورا، به لیست واحد برسد؟

 ما حتما می خواهیم یک لیست داشته باشیم...

 اما برخی نام های اصولگرا که در انتخابات ثبت نام کرده اند، بعید است در کنار هم بتوانند در یک لیست قرار بگیرند...

 جلوی ثبت نام ها را که نمی شد گرفت.

 توصیه شما به چهره های اصولگرای حاضر در انتخابات چیست؟

 احساس تکلیف نکنند. جا را به جوانترها بدهید. البته نه جوانی که بی تجربه و تازه مدرک گرفته باشد. جوانی که توانمندی های مدیریتی دارد و انگیزه خدمت دا

 و اگر به توصیه شما عمل نکنند و همچنان همه احساس تکلیف کنند، چه؟

 (باخنده) خب لیست بستن سخت است دیگر...

 پس ممکن است لیست های چندگانه اصولگرا داشته باشیم؟

 تلاش می کنیم به لیست واحد برسیم.

چند درصد احتمال دارد موفق شوید؟

 باید خوش بین باشیم.

این خوش بینی نیاز به کناره گیری برخی چهره های پیشکسوت اما سرشناس دارد...

عرض کردم که دعوت کنیم برخی چهره های اصولگرا انصراف بدهند و فرصت بدهند جوان ترها به مجلس بروند.

نسبت به ادوار قبل فکر می کنید شرایط اجماع سخت تر است یا ساده تر؟ چون به هرحال برخی جریانات اصولگرا از قبل نسبت به هم زاویه دارند.

 شرایط خیلی بهتر از قبل است. سلایق مختلفی البته وجود دارد و گلایه مندی هست، ولی اگر طیف اصولگرایی را رنگی ببینیم، این تکثر نفی کننده وحدت نیست.

بحث اصولگرایی درحالی مطرح می شود که برخی منتقدان می گویند که جوانگرایی نباید فقط در سن و سال و شناسنامه باشد. باید مطالبات واقعی جوان ها هم پیگیری شود. مثلا جوان امروز در مساله پوشش، استفاده از تکنولوژی یا مثلا همین موضوع دسترسی به اینترنت دغدغه هایی دارد. شما چقدر آماده اید تا این مطالبات را نمایندگی کنید؟

 قبول دارم که نسل جدید اصولگرایان نیاز دارد که در فهم جامعه نسبت به قبل بازنگری داشته باشد. ما باید اقتضائات امروز جامعه را درک کنیم و این، شجاعت می خواهد. اصولگرایان  در سرفصل آزادی های اجتماعی امروز دارای لکنت زبان در مواجهه با جامعه هستند. ما باید این مطالبات را درک کنیم. مثلا در مساله مطالبات زنان و جوانان، نباید صورت مساله را پاک کرد. اما حرف ما این است که نباید این مسائل سیاسی شود. سیاسی شدن مسائل آنان، آنها را از حقشان محروم می کند. سوال من این است

که می تواند به کنسرت برود،فعالیت سیاسی اجتماعی کند چرا برخی مطالباتش از طرف جریان رقیب سیاسی میشود  این سوال را باید پاسخ داد، باید به موضوع پرداخت  اما نه با هدف رای آوری. برخی سیاسیون این حرف ها را فقط برای رای گرفتن می زنند و بعد از انتخابات توجهی به آن ندارند. این بحث ها در دل جریان انقلاب قابل بحث است. البته همچنان بر این باور هستم که اولویت با معیشت و رفع نیازهای اقتصادی  مردم است، اما آزادی های اجتماعی را هم باید مورد توجه قرار داد چراکه ، مورد نیاز جوانان است. بعضی وقتها الویتهای مردم را در مقطع انتخابات سیاسی و آدرس غلط به مردم می دهند

بگذارید به عنوان یک رسانه فعال در شبکه های اجتماعی به یک مصداق دیگر از مطالبات جوانان بپردازیم: مساله اینترنت. به نظر شما روش های موجود فیلترینگ توانسته فضای مجازی را مدیریت کند؟ آیا نیاز به تجدیدنظر در این سیاستها نداریم؟

 ما نسبتا سلبی برخورد کرده ایم و مردم هم برای همین ناراحت هستند. نمونه اش، قطعی اینترنت. دولت اگر می خواست، می توانست فضایی باز و آزاد و کنترل شده در اینترنت ایجاد کند. اینها شدنی است. مردم ما با فرهنگ و دین دار هستند. محدودیت هایی که در راستای حفظ فرهنگ و تمدن باشد را می پذیرند. اما ما مردم را در بن بست قرار می دهیم. صفر و صدی به مسائل نگاه می کنیم. به نظر من در مساله شبکه های اجتماعی و حتی سرعت اینترنت، حتما می توانیم شرایط بهتری داشته باشیم.

 

ما هر دو جوان هستیم. بگذارید با صراحت بیشتری همان سوال قبل را تکرار کنم. آیا شما با فیلتر تلگرام موافقید یا مخالف؟

مخالفم. اما تلگرام یا هر فضای دیگری در محیط مجازی باید مدیریت شود. دوگانه سازی خطاست. نباید بگوییم یا این یا آن. یا فیلترینگ کامل یا دسترسی راحت بدون هیچ محدودیتی؛ به نظر من می شود یک راه حل سوم در نظر گرفت. دولتمردان ما ناکارآمدی شان را پشت دوقطبی سازی ها پنهان می کنند. می خواهند با این دوگانه ها، کم کاری خودشان را پوشش دهند.

 آیا جوان گرایی و آزادی های اجتماعی که گفتید، شعار اصلی شورای ائتلاف در انتخابات اسفند است؟

 شعار ائتلاف هنوز مشخص نشده، اما احتمالا باید مسائل اقتصادی و حفظ عدالت و مبارزه با فساد در اولویت باشد. ما می خواهیم مسائل اقتصادی را حل کنیم و جامعه را از دست این دولت نجات بدهیم. گفتمان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب "نجات اقتصاد ایران"  خواهد بود.

نظر شما