شناسهٔ خبر: 158687 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مجلس نباید اصلاح قانون انتخابات را از دستور خارج می‌کرد/ شفافیت هزینه‌ تبلیغات می‌تواند به این دوره هم برسد

طحان عضو حقوقدان شورای نگهبان با انتقاد از خروج یکباره اصلاح قانون انتخابات از دستور کار مجلس گفت: اصلاح قانون انتخابات می‌توانست در مرحله تبلیغات و شفافیت هزینه‌ها به این دوره از انتخابات هم برسد.

به گزارش «نماینده»، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در برنامه «عصرانه» در پاسخ به اینکه چرا اصلاح قانون انتخابات مجلس بعد از چند بار رفت و برگشت بین شورای نگهبان و مجلس همچنان بی‌نتیجه مانده است، با یادآوری تاریخچه تدوین این اصلاحیه گفت: سیاست‌های کلی انتخابات از سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و بعد از آن همکاری خوبی بین مجلس و شورای نگهبان برای تدوین این اصلاحیه انجام شد.

وی با یادآوری اینکه سیاست‌های کلی انتخابات در دو بعد آسیب شناسی قانون انتخابات و ارائه راهکار برای اصلاح تکالیفی را مشخص کرده بود، ادامه داد: اصلاحیه خوبی تهیه  شد و بسیاری موارد برای نخستین بار بود که در این اصلاحیه مطرح می‌شد و یا مواردی که در قانون نحیف بود سعی کردیم در اصلاحیه تقویت کنیم و توسعه دهیم تا کارآمد باشد و نیازهای روز را جواب دهد.

 طحان نظیف افزود:  یکی از مواردی که پیش‌بینی کرده بودیم بحث پیش ثبت نام بود که جلوی بسیاری از ثبت نام‌های بی رویه و بی محابا را می‌گرفت؛ بحث هزینه های انتخاباتی بود تا نقش پول در انتخابات کمرنگ شود.

وی با اشاره به وضعیتی که این اصلاح قانون انتخابات در مجلس با آن مواجه شد افزود: این اصلاحیه در مجلس با استانی شدن گره خورد و در قالب یک مصوبه به شورای نگهبان آمد، شورای نگهبان هم با بحث استانی شدن موافق نبود البته ما در شورا چندان هم با استانی شدن مخالف نبودیم اما مصوبه پیچیدگی‌هایی داشت و همه فهم نبود به همین دلیل بازگردانده شد اما برای مجلس بحث استانی شدن مهم بود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به مذاکرات شورا با مجلس بعد از اصرار بر استانی شدن، تاکید کرد: ما با اعضای کمیسیون جلسه تشکیل دادیم و توانستیم آنها را مجاب کنیم به همین دلیل اصلاحیه در دستور کار مجلس قرار گرفت اما متاسفانه در هفته‌های اخیر به طور ناگهانی از دستور کار خارج شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه استدلال آنها شاید این است حتی در صورت مطرح شدن به این دوره از انتخابات نمی‌رسد، گفت: البته ما معتقدیم گرچه در مواردی مانند پیش ثبت نام ها به این انتخابات نمی‌رسد اما در بحث تبلیغات شفاف شدن هزینه ها و غیر ممکن است به همین انتخابات هم برسد حتی اگر نمی‌رسید هم باقیات و صالحاتی برای این مجلس بود.

نظر شما